Kirjoittaja Aihe: Hiirikään ei nuku [Osittain Ratkaistu]  (Luettu 4278 kertaa)

Whati

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Hiirikään ei nuku [Osittain Ratkaistu]
« : 12.04.14 - klo:18.56 »
Olen nyt tällainen ubuntu vauva eli XP:stä evakkoon lähtenyt eli ubuntu on minulle vielä aika vieras tapaus. Mutta tämä ensimmäinen asia mikä tässä ihmetyttää on hiiren ja näppiksen valot. Onko normaalia tai edes käyttiksestä riippuvaista, että hiiressä (optinen FujitsuSiemens, lankamallinen) on valot koneen sammuttamisen jälkeenkin. Samoin näppiksessä palaa valo tuossa NumLock lampussa. Windows aikana näin ei ollut. Pitäisikö minun huomata joku asetus muuttaa jostakin, vai mikä olisi tarpeen, jotta valot sammuisivat. Turhaan ne minun mielestäni siinä palavat, kun konekaan ei ole päällä.


Lisätty osittain ratkaistu otsikkokenttään
- Karvameduusa
« Viimeksi muokattu: 18.04.14 - klo:21.26 kirjoittanut Karvameduusa »

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: Hiirikään ei nuku
« Vastaus #1 : 12.04.14 - klo:22.23 »
Tietääkseni kun kone on pois päältä, asennetulla käyttöjärjestelmällä ei ole väliä, vaan se toimii samalla tavalla joka tapauksessa. Tietysti jos tiedät, että ennen valot eivät palaneet, niin silloin Ubuntu saattaa vaikuttaa asiaan.

Onko toi läppäri vai pöytäkone? Olisiko BIOSissa joitain asetuksia, jotka vaikuttavat asiaan? Ehkäpä joku muu osaa auttaa paremmin.
alias vililikku

Whati

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Vs: Hiirikään ei nuku
« Vastaus #2 : 12.04.14 - klo:22.28 »
Pöytäkone (FujitsuSiemens). Joku 8 vuotta vanha ehkä. En ole tietääkseni mitään asetuksia muuttanut XP:n jälkeen.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Hiirikään ei nuku
« Vastaus #3 : 13.04.14 - klo:18.47 »
Sammutatko koneen varmasti kokonaan yläpaneelin valikon kautta, etkä laita sitä vain valmiustilaan?

juyli

  • Vieras
Vs: Hiirikään ei nuku
« Vastaus #4 : 13.04.14 - klo:19.47 »
Pöytäkone (FujitsuSiemens). Joku 8 vuotta vanha ehkä. En ole tietääkseni mitään asetuksia muuttanut XP:n jälkeen.

Minullakin on pari emolevyä, joiden emolla oleva ledi jää päälle, sekä myös näppäimistöön (Esim. juuri Numlock -näppäimeen). Vasta koneen kotelosta virtavipusen kääntö-0 -asentoon lopettaa kaiken virransyötön emolle.
Hiiret eivät minulla jää vilkkumaan.

John Hilly

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 319
    • Profiili
Vs: Hiirikään ei nuku
« Vastaus #5 : 14.04.14 - klo:12.56 »
Minulla näppäimistö sammuu ok, mutta Microsoft langaton hiiri ei.
Nuukana miehenä otan aina paristot yöksi irti!

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Hiirikään ei nuku
« Vastaus #6 : 14.04.14 - klo:13.29 »
Minulla näppäimistö sammuu ok, mutta Microsoft langaton hiiri ei.
Nuukana miehenä otan aina paristot yöksi irti!

Suosittelisin käyttämään tällaisissa laitteissa low self-discharge NiMH-akkuja. Panasonic Eneloop (aiemmin Sanyo Eneloop) on suosituin tuotemerkki. Käyttämättöminä nämä akut vuotavat vuoden aikana vain n. 10% varauksestaan, toisin kuin tavalliset NiMH-akut, jotka tyhjentyvät kokonaan muutamassa kuukaudessa. Käytännössä eneloopit eivät kestä langattomassa hiiressä tai näppäimistössä aivan yhtä pitkään kuin hyvät AA-paristot, mutta etenkin langattomat hiiret syövät paristoja siihen tahtiin, että uudelleenladattava akku on ympäristöystävällisempi valinta.

Neljän AA-akun tai AAA-akun eneloop-paketti maksaa n. 10 euroa ja hyvä Sanyon laturi suunnilleen saman verran.


spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: Hiirikään ei nuku
« Vastaus #7 : 14.04.14 - klo:16.53 »
Minunkin pöytäkoneessa tulee USB portteihin virrat aina. On harvinaisen ärsyttävää, kun viivakoodinlukija vilkuttaa kaiken yötä valaisten koko olohuoneen. Biosissa ei minulla ainakaan mitään asetuksia moiselle ole. Yksi ratkaisu olisi laittaa Master/Slave pistorasia, jolla suorittaisi ohjauksen keskusyksikölle näytön kautta.

oh2ir

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 447
    • Profiili
Vs: Hiirikään ei nuku
« Vastaus #8 : 14.04.14 - klo:17.45 »
Tere

Minun  mielestäni siinä on jonkinasteisesta valmiustilasta kysymys, monissa BIOS-asetuksissa on mm. verkko/etäkäynnistysmahdollisuus.

Painamalla käynnistyspainiketta riittävän pitkään, pääsääntöisesti powerin mennä pois päältä.
On kuitenkin muistettava että pöytäkoneen etuseinässä oleva virtanappi ei katkaise 230V:n verkkosähköä,
siihen tarkoitukseen on powerissa oma kytkin.
73's de Kari OH2BNE

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Hiirikään ei nuku
« Vastaus #9 : 14.04.14 - klo:17.57 »
Joissain koneissa tuota USB-porttien virransyöttöä muutetaan emolevyn jumppereilla eli kannattaa tarkistaa nekin.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Whati

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Vs: Hiirikään ei nuku
« Vastaus #10 : 18.04.14 - klo:10.13 »
Vasta koneen kotelosta virtavipusen kääntö-0 -asentoon lopettaa kaiken virransyötön emolle.
Hiiret eivät minulla jää vilkkumaan.

Tuo sammutti valot minultakin. Ehkä minä pärjään tuolla  ;D


Virheellinen quote tagi korjattu
- Karvameduusa
« Viimeksi muokattu: 18.04.14 - klo:20.09 kirjoittanut Karvameduusa »

John Hilly

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 319
    • Profiili
Vs: Hiirikään ei nuku
« Vastaus #11 : 21.04.14 - klo:19.20 »
Minulla näppäimistö sammuu ok, mutta Microsoft langaton hiiri ei.
Nuukana miehenä otan aina paristot yöksi irti!

Luultavasti hiiri ei sammu ilman paristojen irrottamista siksi, että "vastaanottopään", ts. sen palikan, mistä menee johto CPU:hun katkaisin on rikki!?