Kirjoittaja Aihe: XP -> Lubuntu asennus onnistui  (Luettu 4143 kertaa)

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1270
  • Kubuntu
    • Profiili
XP -> Lubuntu asennus onnistui
« : 12.04.14 - klo:17.20 »
Käytössäni on ollut Acer 3610 läppäri Windows XP -käyttiksellä. Nyt asensin siihen Lubuntun. Asennus sujui hienosti. No oikeasti siinä tuli yksi virhe, joka keskeytti asennuksen. Mutta konepa meni sitten suoraan live-moodiin eli rompulta käytti Lubuntua. Työpöydältä kun napsautin asennusta, niin se asennus sujui loppuun asti hyvin.

Sellainen hieno yksityiskohta oli (ensimmäisessä yrityksessä), että asennus kysyi langattoman verkon ja alkoi heti käyttää sitä nettiyhteytenä. Asennus löysi kaikki langattomat verkot ja siitä valitsin sen oman. Ja se langaton verkko toimi toisen kerran asennuksen kanssa automaattisesti.

Annoin aiemmin koneen XP -> Linux vaihdettavaksi, mutta help desk ei osannut ainakaan sillä kertaa asentaa Linuxia koneeseen. Kokeilin itse, niin ne Ubuntu-asennusmediat valittivat prossusta. Tarvittiin 86-64 tyyppiä koneelle, mutta mediassa oli i686. Luulen, että syynä on Celeron-prosessori. Latasin Lubuntun netistä ja se asentui suoraan.

Lubuntu 13.10 tuntuu vähintään yhtä nopealta tuossa Celeron 1,5 GHz prossulla ja 1 GB muistilla varustetussa koneessa kuin XP aiemmin.

Kiitokset Lubuntu-yhteisölle helposta käytettävyydestä. Nyt voin jatkaa tuon noin 10 vuotta vanhan läppärin kanssa turvallista työskentelyä. :)

kestosippi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 185
    • Profiili
Vs: XP -> Lubuntu asennus onnistui
« Vastaus #1 : 12.04.14 - klo:19.12 »
Hienoa että olet valinnut hyvän käyttöjärjestelmän.
Itse olen käyttänyt Ubuntua jo vuosikausia ja olen ollut oikein tyytyväinen. Miksikään Linux-nörtiksi en ole muuttunut, vaikka olen säädellyt ja asentanut vaikka mitä. Onneksi täältä foorumista saa aina ohjeita tarvittaessa. Ohjeita löytää hakukoneellakin.

Mulla on ollut yksi XP-kone, johon en millään ole saanut Lubuntua enkä mitään muutakaan Ubuntuversiota asentumaan. Live-rompulla kone toimii hienosti, mutta asennus joka kerta pysähtyy kesken. Joku vanha 8.04LTS-versio siihen asentui, mutta sitä en jättänyt koska se on jo liian vanha. Laitoin siihen XP:n takaisin.
Joskus kyllä meinaan taas yrittää.

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1270
  • Kubuntu
    • Profiili
Vs: XP -> Lubuntu asennus onnistui
« Vastaus #2 : 12.04.14 - klo:20.43 »
Olen käyttänyt Linuxia jo vuodesta 2002. :) Minä vaan saan noita Windows-raatoja kun niiden omistaja on joutunut ostamaan uudemman nopeamman koneen.

kestosippi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 185
    • Profiili
Vs: XP -> Lubuntu asennus onnistui
« Vastaus #3 : 12.04.14 - klo:22.35 »
Olen käyttänyt Linuxia jo vuodesta 2002. :) Minä vaan saan noita Windows-raatoja kun niiden omistaja on joutunut ostamaan uudemman nopeamman koneen.
Sama juttu. Saan raatoja, joista harrastusmielessä kohennan toimivaksi käyttökelpoiset. Annan ne jollekin tarvitsijalle.
Kaikki ovat olleet tyytyväisiä Ubuntuun ja Lubuntuun.

Nyt tuo yksi XP-kone johon en ole mitään Ubuntua saanut tällätyksi aiheuttaa vaivaa, koska käyttäjä luulee, että XP:tä ei voi ollenkaan käyttää  ::)

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1270
  • Kubuntu
    • Profiili
Vs: XP -> Lubuntu asennus onnistui
« Vastaus #4 : 12.04.14 - klo:23.18 »
Lubuntun alkukäyttökokemuksiin kuuluu kyrillisen näppisasettelun asennus. Ei mennyt ihan suoraan valikoista, vaan piti xterminaalissa editoida tiedostoa. Ohjeet tietty saatu Googlaamalla netistä. Mutta sehän tuo nostalgisia tunnelmia.  Sen jälkeen se sitten toimikin. Näppäimistö ja kieli vaihtuu suomesta venäjäksi AbiWordissa (tekstinkäsittely) yhdellä hiiren klikkauksella (alapalkin kuvakkeesta)!

No sitten tietysti venäjän kielen tehdyt harjoitukset tikulla läppärille. Toimi nekin. Vain yksi Wordin docx-muoto aukesi XML-pakettina. Heh. Ja sitten ei löytynyt Lubuntun valikoista "irroita muistitikku turvallisesti" toimintoa. No se korvautui kun aukaisi xterminaalin ja sanoi siellä tutusti sudo umount /dev/sdb1.
« Viimeksi muokattu: 12.04.14 - klo:23.22 kirjoittanut ilkant »

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1270
  • Kubuntu
    • Profiili
Vs: XP -> Lubuntu asennus onnistui
« Vastaus #5 : 12.04.14 - klo:23.20 »
Jotain näyttää puuttuvan kevyestä käyttiksestä. Voi vaihtaa kielen mutta maa-asetukset (kuten valuutta, päiväysmuoto ja muut sellaiset) eivät ilmeisesti vaihdu kielittäin vaan sen voi vaihtaa vain manuaalisesti?

kestosippi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 185
    • Profiili
Vs: XP -> Lubuntu asennus onnistui
« Vastaus #6 : 13.04.14 - klo:17.32 »
Otinpa sen xp-konevanhuksen taas työn alle ja asensin siihen Linux Mint järjestelmän.
Oikein hyvin toimii.

Ainoa hankaluus oli Flash-playerin toimimattomuus Chromium-selaimessa. Firefoxissa se toimi heti erikseen asentelematta.

Sain kuitenkin Flashin toimimaan myös Chromiumissa kun asensin sen flashplayerplugin-mint paketin uudelleen Ohjelmienhallinnassa.

http://linuxmint-fi.info/linux-mint-lataukset/

Valitsin sen Linux Mint 13 Xfce-kevytversion.
 Ihan nätti se on.
« Viimeksi muokattu: 13.04.14 - klo:17.35 kirjoittanut kestosippi »