Kirjoittaja Aihe: En saa toimimaan Wlania enkä ääntä...  (Luettu 4898 kertaa)

Tepa73

• Käyttäjä
    • Profiili
En saa toimimaan Wlania enkä ääntä...
« : 19.03.14 - klo:11.01 »
Läppäri on FujitsuSiemens Amilo LA1703 olen laitanut siihen 2gb muistia lisäksi.
Olen asentanut siihen Vistan tilalle Ubuntu 12.04 LTS.
Asennuksessa ei mielestäni ollut mitään erikoista ja kaikki asentui niinkuin pitikin...
mutta äänet ja wlan lopetti toimimisen!
Osaisiko joku neuvoa mitä tekisin tai olenko kenties tehnyt jotain väärin?
Olisi mahtava kun joku laittaisi oikeen sellaiset ohjeet miten ja kuinka kaikki tapahtuu että tälläinenkin puusilimä tajuaisi mitä on oikeen tekemässä! :-)

Kiitos ja anteeksi jo etukäteen!

T:Teemu Rajala
t.rajala@netikka.fi

Lumumba

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: En saa toimimaan Wlania enkä ääntä...
« Vastaus #1 : 19.03.14 - klo:11.21 »
Ääni ongelmaan minulle auttoi
 pactl set-sink-mute 0 1 (Mykistys päälle)
tai
pactl set-sink-mute 0 0 (Mykistys pois)

komennot.
Etupanelista painoin vahingossa muten päälle ja sen jälkeen äänet olivat poissa.
Nämä komennot toivat avun.
Tein jopa työpöydälle pikalinkin mykistys pois-nappulalle. HPssa mute on niin pahassa paikkaa että sitä tökkii lähes koko ajan.

Katso tuo minun ketju wlannista, jospa siitä olisi apua. Aja ainakin samat komennot mitkä minulle viisaammat neuvoivat ajamaan ja kopioi tänne.

Tepa73

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 19.03.14 - klo:11.36 »
Kiitos tästä!
Sitten tullaanki sellaiseen kysymykseen että mitenkä nämä komennot laitetaan sinne päätteelle ihan copypaste meinigillä?
En ole koskaan aikaisemmin käyttänyt Linuxia niin sen takia oon vähän pihalla näistä..:-(

Tepa73

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 19.03.14 - klo:11.50 »
Kokeilin laittaa koodia lshw -c network ja vastaukseksi sain: *-network              
       description: Ethernet interface
       product: VT6102 [Rhine-II]
       vendor: VIA Technologies, Inc.
       physical id: 12
       bus info: pci@0000:00:12.0
       logical name: eth0
       version: 7c
       serial: 00:a0:d1:c6:0e:8e
       size: 10Mbit/s
       capacity: 100Mbit/s
       width: 32 bits
       clock: 33MHz
       capabilities: bus_master cap_list ethernet physical tp mii 10bt 10bt-fd 100bt 100bt-fd autonegotiation
       configuration: autonegotiation=on broadcast=yes driver=via-rhine driverversion=1.5.1 duplex=half latency=64 maxlatency=8 mingnt=3 multicast=yes port=MII speed=10Mbit/s
       resources: irq:23 ioport:4800(size=256) memory:d9300400-d93004ff
  *-network
       description: Ethernet interface
       physical id: 1
       bus info: usb@1:1
       logical name: eth1
       serial: 56:e4:3a:62:bf:cb
       capabilities: ethernet physical
       configuration: broadcast=yes driver=ipheth ip=172.20.10.2 multicast=yes
WARNING: output may be incomplete or inaccurate, you should run this program as super-user.

Eli mitäs nyt sitten pitäis tehdä? ::)
« Viimeksi muokattu: 19.03.14 - klo:11.55 kirjoittanut Tepa73 »

Tepa73

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 19.03.14 - klo:11.53 »
ja sitten se toinen koodi rfkill list antoi: lshw -C networkrfkill list
Hardware Lister (lshw) - B.02.15
usage: lshw [-format] [-options ...]
       lshw -version

-version        print program version (B.02.15)

format can be
   -html           output hardware tree as HTML
   -xml            output hardware tree as XML
   -short          output hardware paths
   -businfo        output bus information

options can be
   -class CLASS    only show a certain class of hardware
   -C CLASS        same as '-class CLASS'
   -c CLASS        same as '-class CLASS'
   -disable TEST   disable a test (like pci, isapnp, cpuid, etc. )
   -enable TEST    enable a test (like pci, isapnp, cpuid, etc. )
   -quiet          don't display status
   -sanitize       sanitize output (remove sensitive information like serial numbers, etc.)
   -numeric        output numeric IDs (for PCI, USB, etc.)

« Viimeksi muokattu: 19.03.14 - klo:11.55 kirjoittanut Tepa73 »

Tepa73

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 19.03.14 - klo:12.55 »
Noniin nyt sitten läppäri starttaa The system is running in low-graphics modessa!?!?
Millälailla tämän saa palautettua takaisin??? :-(

Lumumba

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 19.03.14 - klo:13.48 »
Onnistuit saamaan komennot terminaaliin. Nyt sitten odotetaan että joku viisas tutkii ne. Minä en valitettavasti ole hän.
Olen yhtä uusi kuin sinäkin. Voit odotellessasi lukea HPn historiaa kun asensin siihen linuxia. Se löytyy haulla. Siitä saattaa olla apua nyt tai tulevaisuudessa.

Onko äänesi kokonaan poissa? Mikään ei pelitä? Millään ohjelmalla?
Uskon että se on helppo nakki kun joku vaan lukee kysymyksesi.

nm

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 19.03.14 - klo:16.31 »
Läppäri on FujitsuSiemens Amilo LA1703 olen laitanut siihen 2gb muistia lisäksi.

VIAllinen kone. Näytönohjain VIA Chrome9 (vanhentunutta tekniikkaa jo julkaistaessa, Linux-ajuri on buginen), äänipiiri VIA VT8237A (ongelmia nykyisten ALSA-ajurien kanssa) ja wlan-piiri SiS163u, jolle ei ole olemassa natiivia Linux-ajuria. Aika toivoton tapaus kaikin puolin.

Ääni ilmeisesti kuuluu kuulokkeilla, mutta hyvin hiljaisena. Ratkaisua ei ole näköpiirissä, paitsi että joillakin ääni on toiminut Ubuntu 11.04:n tai 11.10:n aikoihin (kernelin versiolla 3.0):
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/alsa-driver/+bug/1225789
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/alsa-driver/+bug/1225622

Wlanin saa toimimaan 32-bittisessä Ubuntussa ndiswrapperilla. 64-bittisessä ei toimi. Erillinen USB-wlan-adapteri voisi olla joka tapauksessa parempi ratkaisu.

Näytönohjainajurin ongelmaan en osaa arvata varsinaista ratkaisua. Annoitko Ubuntun päivittää jotain ennen kuin ongelma ilmeni? Otitko automaattisen kirjautumisen käyttöön? Mikä 12.04:n versio on kyseessä, 12.04.4 vai joku vanhempi?

Lumumba

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #8 : 21.03.14 - klo:10.11 »
Kun saat äänet toimimaan, saattaa olla että sinulla on sama ongelma kuin minullakin oli. Kun kuulokkeita käyttää ei kaiuttimet  mykistykkään.
Käynnistä alsamixer terminaalista ja saat pienen miksauspöydän jolla voi mykistää speakerit.
En muista jouduinko tuon ohjelman lataamaan vai oliko se jo valmiina.
Minulle se toi avun.

Tepa73

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #9 : 22.03.14 - klo:08.44 »
Mulla on edelleen sama tilanne päällä kuin viimeksikin eli starttaa low graphic modessa enkä osaa palauttaa sitä.:-(

Lumumba

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #10 : 22.03.14 - klo:11.21 »
googlasin ja sain vastaukseksi mm tämän:

I solved this problem by reinstalling ubuntu-desktop.

When the message that "your system is running in low-graphics mode" appears, press Ctrl+Alt+F1, then login with your credentials.

And then, run the following commands:

sudo apt-get install --reinstall ubuntu-desktop
    sudo reboot

Toivottavasti auttaa - en tiedä ollenkaan.

nm

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #11 : 22.03.14 - klo:11.45 »
Mulla on edelleen sama tilanne päällä kuin viimeksikin eli starttaa low graphic modessa enkä osaa palauttaa sitä.:-(

Tähän ei välttämättä ole mitään helppoa ratkaisua, jos ongelma johtuu jostain päivityksestä. Kuten todettu, näytönohjaimesi ajuri on buginen ja huonosti ylläpidetty. Vian syyn voisi selvittää kirjautumalla sisään tekstitilassa ja tutkimalla X:n lokia, mutta enpä tiedä maksaako vaivaa. Kokeilisin ehkä ensin jotain toista jakeluversiota, ja jos sama vika ilmenee siinäkin, voisi alkaa selvittelemään tarkemmin.

Toistan kysymykset: Annoitko Ubuntun päivittää jotain ennen kuin ongelma ilmeni? Otitko automaattisen kirjautumisen käyttöön? Mikä 12.04:n versio on kyseessä, 12.04.4 vai joku vanhempi?

12.04.4:ssä on sama kerneli ja ajurit kuin 13.10:ssä. On hyvin mahdollista, että vika ilmenee juuri tällä yhdistelmällä ja esimerkiksi 12.04.3 voisi toimia paremmin.

Xubuntu (XFCE-työpöytä) tai Lubuntu (LXDE-työpöytä) on parempi vaihtoehto kuin vakio-Ubuntu tuohon koneeseen, koska Ubuntun Unity-työpöytä vaatii näytönohjaimelta aika paljon. Seuraavaksi kannattaisi siis kokeilla vaikkapa Xubuntu 13.10:tä tai beta-vaiheessa olevan 14.04:n daily-julkaisua.

Sama läppäri ja sama vika: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=45871.0
Ilmeisesti Xubuntussa työpöytä toimi paremmin.

Tepa73

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #12 : 23.03.14 - klo:22.26 »
Minulla oli käytössä 12.04 käytössä joka toimi muuten oikeen hienosti kunnes
Tein jonkun päivityksen ja sen jälkeen tuli tämä "running lowgraphics mode"ongelma.
Koitettiin asentaa 13.10 ja sama homma...:-( en kyllä enää tiedä mitä tekisin..

nm

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #13 : 23.03.14 - klo:22.56 »
Xubuntu..?

Tepa73

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #14 : 24.03.14 - klo:08.24 »
Latasin sen siitä Ubuntun etusivulta eli oliko se nyt joku LTE?

Tepa73

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #15 : 24.03.14 - klo:08.25 »
Siis LTS

Hajakenttä

• Käyttäjä / moderaattori
    • Profiili
« Vastaus #16 : 24.03.14 - klo:14.17 »
Käsittääkseni kaikkein vähiten näytönohjauksen resursseja vaatii Lubuntu (siis Ubuntu+LXDE-ympäristö) ja sen .iso tiedoston voi ladata samalta sivulta kuin muutkin Ubuntut täältä Ubuntu-Suomesta. Uusi asennusrevohka siinä tietysti on, mutta kannattaa koittaa kun on noin vaikea rauta. Ja valitse uusin .iso esim: 13.10. Se on oikein hyvä. Olen kokeillut. Sen voi huhtikuussa päivittää 14.04:ksi.

Kysyit sitä copypastea. Linuxin tapa on seuraava: Maalaa hiirellä kopioitava osa, älä klikkaa, siirrä hiiren osoitin liitettävän kohdan päälle, paina hiiren molempia nappeja samanaikaisesti, tai keskinappia, tai rullan naksua.

E: Typo
E2: Koita ennen asennusta cd/dvd-levyltä "kokeile ilman muutoksia" vaihtoehdolla toimiiko. Älä laita "asennuksen aikaiset päivitykset täppää" asennusvalikossa. Älä laita asennuksessa automaattista siäänkirjautumista, vaan kunnon salasanakirjautuminen. Kokeile asennuksen jälkeen toimiiko. Käynnistä päivitys vasta sitten ja toivotaan, että toimii sittenkin. Päivitys lähtee käyntiin päävalikon päivitystenhallinta napista.
« Viimeksi muokattu: 24.03.14 - klo:14.32 kirjoittanut Hajakenttä »
DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04. DELL Latitude 7490 Xubuntu 24.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

nm

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #17 : 24.03.14 - klo:15.42 »
Latasin sen siitä Ubuntun etusivulta eli oliko se nyt joku LTE?

Kokeile Xubuntu 13.10:tä (tai Lubuntu 13.10:tä). Kuten vinkkasin aiemmin, joku oli saanut Xubuntun toimimaan tuossa koneessa, vaikka Ubuntussa oli tullut eteen sama low graphics -ongelma. Lubuntu on hieman pelkistetympi kokemus ja koneesi riittää kyllä prosessorin ja muistin puolesta Xubuntullekin.
« Viimeksi muokattu: 24.03.14 - klo:15.48 kirjoittanut nm »

Illu

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #18 : 24.03.14 - klo:16.42 »
Älä laita asennuksessa automaattista siäänkirjautumista, vaan kunnon salasanakirjautuminen. Kokeile asennuksen jälkeen toimiiko. Käynnistä päivitys vasta sitten ja toivotaan, että toimii sittenkin. Päivitys lähtee käyntiin päävalikon päivitystenhallinta napista.

Minä olen näyttöongelmaisissa (ja muissakin) kyllä laittanut asennusvaiheessa automaattisen sisäänkirjautumisen päälle. Olen joskus "mustan näytön" kohdalla jäänyt jumiin siitä, etten ole osannut sokkona sisäänkirjautua ja sitten vaan odotellut jotain tapahtuvaksi. Asetuksen saa myöhemmin kyllä muutettua.