Kirjoittaja Aihe: Sarjatoiminta (valokuvien käsittelyyn)?  (Luettu 10306 kertaa)

hiltsu

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Sarjatoiminta (valokuvien käsittelyyn)?
« Vastaus #20 : 17.03.14 - klo:13.03 »
Poimin joukosta helpoimman neuvon, Wine pyörittää Photofiltree ihan niinkuin pitääkin
Nuo ohjeeksi annetut Koodit  on minulle vierasta kieltä. Löysin PF än sivuilta Linuxille tarkoitetun version,
mutta kun se ei ollu asentuva "valmispaketti". Niin homma hyytyi siihen.
Tarttis varmaankin mennä senioreille tarkoitetuille Linux kursseille. Lieneekö
täällä PK ssa sellaisia.

Vika/fiba

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #21 : 17.03.14 - klo:18.54 »
Anteeksi, että vein tämän ketjun vaikeaselkoisten koodien maailmaan. Ne ovat minullekin enimmäkseen salakieltä. Mutta kokeiltuani joitakin helppoja komentorivikäskyjä olen huomannut niiden tehokkuuden etenkin sarjatehtävissä. Siksi yritän vähitellen tutustua niihin.
Mielestäni edelleen helpoin tapa muuttaa kuvien kokoa on käyttää nautilus-image-converteria. Se vain pitää ensin asentaa, esim. Ubuntun sovellusvalikoimasta.
Asennuksen jälkeen käyttö on todella näppärää: valitset kuvan tai kuvia, klikkaat hiiren oikealla näppäimellä, klikkaat valikosta "muuta kuvan kokoa". Avautuvassa ikkunassa määrittelet miten valitun kuvan tai valittujen kuvien kokoa muutetaan.
Käytän tätä paljon esim. sähköpostilla lähetettäviin kuviin.

spark

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #22 : 17.03.14 - klo:19.32 »
Poimin joukosta helpoimman neuvon, Wine pyörittää Photofiltree ihan niinkuin pitääkin
Nuo ohjeeksi annetut Koodit  on minulle vierasta kieltä. Löysin PF än sivuilta Linuxille tarkoitetun version,
mutta kun se ei ollu asentuva "valmispaketti". Niin homma hyytyi siihen.
Tarttis varmaankin mennä senioreille tarkoitetuille Linux kursseille. Lieneekö
täällä PK ssa sellaisia.

Näkyy olevan Photofiltre LX kehitteillä. Melkoinen raakile taitaa vielä tässävaiheessa olla(versio 0.0.8.0 Alpha). Pitäisi lähdekoodista kääntää, mutta ei ainakaan minulla tuolla olevan ohjeen mukaisesti onnistunut.

http://www.photofiltre-lx.org/

RistoR

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #23 : 09.05.14 - klo:19.28 »
Asenna tiedostoselaimeen nautilus-image-converter -lisäpalikka. Sen avulla selaimessa on helppo muuttaa valittujen kuvien kokoa. (toiminto on hiiren oikean napin takana)
Asennus sovellusvalikoimasta tai päätteessä
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install nautilus-image-converter

Olen aina käyttänyt "suoraan" nautiluksen komentoja jotka olen saanut näkyviin kansion ikkunan "muokkaa" valikosta. Nyt etsiskelin asentamisen jälkeen vaan en löytänyt kunnes luin fiban meilin tarkasti: "toiminto on hiiren oikean napin takana". Löytyi, mutta: miksi sitä ei löydy "normaalista" paikasta muokkaa-valikon komennoista. Olen ymmärtänyt että loogisuuden vuoksi hiiren oikean näppäimen komennot löytyvät aina myös ikkunan alasvetovalikosta. Vai onko se vaan luuloni ...

Vika/fiba

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #24 : 02.06.14 - klo:19.22 »
Olen ymmärtänyt että loogisuuden vuoksi hiiren oikean näppäimen komennot löytyvät aina myös ikkunan alasvetovalikosta. Vai onko se vaan luuloni ...
En tiedä löytyvätkö kaikki, mutta nämä image-converterin käskyt ilmestyvät muokkaa-valikkoon vasta, kun kuva tai kuvia on valittu Nautiluksessa. Voisivat tietysti näkyä harmaina, kun kuvia ei ole valittu.
Sama ilmiö koskee muuten myös "Avaa pääkäyttäjänä" -komentoa, joka joskus on näppärä tapa muokata yksittäistä tiedostoa.

RistoR

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #25 : 19.07.14 - klo:21.22 »
Olen ymmärtänyt että loogisuuden vuoksi hiiren oikean näppäimen komennot löytyvät aina myös ikkunan alasvetovalikosta. Vai onko se vaan luuloni ...
En tiedä löytyvätkö kaikki, mutta nämä image-converterin käskyt ilmestyvät muokkaa-valikkoon vasta, kun kuva tai kuvia on valittu Nautiluksessa. Voisivat tietysti näkyä harmaina, kun kuvia ei ole valittu.

Eipä näy minulla Ubuntu 14.04:ssä vaikka kuvia olisi valittu. Ainoastaan hiiren oikean näppäimen takaa. Vanhemmissa versioissa näkyi muokkaa valikossa ja harmaana jos kuvia ei oltu valittu. Mutta hyvä kun kuitenkin  löytyy.