Nyt olisi taas koneen uusimisen aika vähitellen. Ajattelin tehdä pelimiehen vedon ja vaihtaa käyttiksen samalla Kubuntuksi
Alunperin oli tarkoitus odottaa Windows Vistaa, mutta se myöhästyy taas kuitenkin ja nyt aion sitäpaitsi ottaa oikeasti uuden käyttiksen, kun Windows on jo niin tuttu ja tylsä
Kubuntua olen nyt pyöritellyt VMwaressa, ja toistaiseksi näyttää lupaavalta. Paljon on kuitenkin vielä selviteltävää ja opittavaa, vaikken ihan unix-newbie olekaan. Serverikäytössä (palomuuri&NAT, DHCP, DNS, Samba, jopa X:ää on tullut viriteltyä) olen käyttänyt FreeBSD:tä. Työasemapuolen näen serverijuttuja hankalammaksi, servereissä pyörii tarkkaan määritellyt palvelut, mutta työasemassa pitää saada toimimaan kaikki "multimediat" yms. sekalaiset asiat. Mutta Ubuntu siis vaikuttaa nimenomaan tässä "työpöytäkäytössä" lupaavalta.
Mutta asiaan: Kun kyseessä ei ole Windows, pitää olla tarkkana mitä rautaa koneeseensa laittaa. Ilmeisesti Linuxin laitetuki on jo hyvä (ainakin paljon parempi kuin FreeBSD:n..), mutta kuitenkin hieman epäilyttää ostaa tuliterää rautaa ei-Windowsille. Perinteisestihän uusi rauta on varattu Windowsille, ja Linux menee siihen kakkoskoneeseen, "kun se ei vaadi niin paljon resursseja"
Tämmöistä satsia olen ajatellut:
- prossu Core 2 Duo
- emolevyksi jokin Intelin G965-piirisarjalainen (integroitu grafiikka, riittää kun en pelaa)
- emolevylle integroitu ääni, 5.1 äänet, SPDIF-ulotulo vahvistimelle
- pari gigaa muistia
- pari SATA-kovalevyä RAID-setiksi
Intel-kokoonpano sen takia koska olen sen käsityksen saanut, että Intelin laitteet on paremmin Linux-tuettuja. Ja sitten tietysti tuo taivaaseen asti kehuttu Core 2 Duo kiinnostaa, samoin kuin Intelin uuden piirisarjan RAID-kyvyt ("Matrix Storage Technology"). Tiedän että noiden saatavuus on tällä hetkellä heikkoa, mutta en ole ostamassakaan kuin vasta 1-2 kuukauden päästä, tai pahimmillaan vasta joulun alla.
Piirisarjan näytönohjaimelle löytyy ainakin ajurit, tiedä sitten kuinka vakaat. Äänetkin varmaan saa kuuluville, mutta toivottavasti ei sitten tule ongelmia äänenlaadun tai SPDIF-ulostulon kanssa. Mielipiteitä kokoonpanosta, nimenomaan Ubuntun kannalta? Kannattaisiko esim. suosiolla ottaa jokin erillinen nVidian näytönohjain, tai erillinen äänikortti?