Miksi ei voisi ostaa linuxille omaa kiintolevyä, sitten vaan biosista valitsee haluamansa levyn. Luultavasti myös asennettu linux osaisi lisätä omaan käynnisysvalikkoonsa sen toisen järjestelmän, komento os-prober löytää ainakin kaikki liitetyillä levyillä ja jopa tikuilla olevat järjestelmät. Tällöin myöskin windows olisi turvassa omalla levyllä, yhteiset tiedostot voivat toki olla missä on enemmän tilaa joten linuxin levyksi riittäisi esim. 60 GiB ssd. Tähän varmaankin myös löytyy tarkempaakin tietoa ja kokemusta, mikäli tämä mahdollisuus tulee kyseeseen.
Tuota itsekin suosittelen, mutta esim. kannettavissa tuota mahdollisuutta harvemmin löytyy, poikkeuksena osa 17" koneista.
Itse aiheeseen, niin en nyt varmaksi sano, mutta hiukan oudolta nuo osioinnit minusta näyttää. Tosin monissa "pakettikoneissa" osioinnit kyllä on vähän erikoisia. Itsellä on nimittäin 100Mt ns. Windowsin "Boot osio" ja sitten heti perässä se varsinainen Windows osio.
Osaatko itse sanoa, että onko tuo levyn alkupään osiointi muuttunut oleellisesti tehdasasetuksista?
Itse kokeilisin kyllä palata ihan tehdasasetuksille, eli ilmeisesti HP:n koneissa esc-näppäintä bootissa ja sieltä kait pitäisi saada jonkinlainen recovery valikko esiin. Sitten kyllä lähtee kaikki puhtaaksi koneelta, eli siellä Ubuntun puolella kannattaa pelastaa kaikki työtiedostot talteen jollekin usb-medialle, dvd:lle tms. Ikävä kyllä tuo ei välttämättä enää onnistu jos osiot on päässeet muuttumaan oikein paljon. Silloin oikeastaan ainoaksi vaihtoehdoiksi jää.
1. Windowsin palautuslevyjen käyttö jos ne on tulleet mukana. Tai käyttäjän itse tekemät palautuslevyt, jotka pitäisi aina muistaa luoda uuden koneen tullessa. Monesti jättävät nuo palautuslevyt pois paketista nykyään ja ne saadakseen joutuu vielä yleensä maksaan niistä valmistajalle.
2. Lataa Windows 8:n alkuperäisen valmistusmedian ja asentaa puhtaan asennuksen sitä kautta.
Tuon jälkimmäisen tein itse yhdelle tabletille, mutta muistin onneksi ottaa kyseisen koneen "Windows avaimen" talteen, olikos nyt Belarc nimisellä työkalulla. Tuon avaimen puuttumisen voi ehkä päästä ohittamaan siten, että lataa ja käyttää Windows 8:n "preview" eli betatesti levyä, jonka sitten päivittää kokonaiseksi (avain ja media varmaan vielä löytyy netistä).
Median siis saa helpostikin ladattua (oli se sitten 8 tai 8.1 alunperin) alla olevalta sivulta, mutta tuo avain (Product Key) pitää olla tiedossa.
http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/upgrade-product-key-onlyKunhan vain saat median ja palautat nuo Secure Boot yms. Bios asetukset tehdastilaan, niin järjestelmä on käytännössä heti aktivoitu, koska tuo avainhan on tavallaan jo koneellasi Biosissa.
Sen jälkeen kannattaa aloittaa Ubuntun asennus uusiksi ja noudattaa esim. seuraavassa viestiketjussa olevia ohjeita.
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=44280.0Itsellä on dualboot koneissa ollut aina yksi periaate ylitse muiden. Älä koskaan, milloinkaan anna asentimien tehdä osiointeja puolestasi. Eli jos koneessa on valmiina Windows, niin ehdottomasti kannattaa pienentää sen osiokokoa sen omalla levytyökalulla ja sen jälkeen tehdä Linux asentimella tuolle vapaalle tilalle itse halutun tyyppiset osiot. Koskee erityisesti koneita, joissa on esiasennettuna Windows.
*lisäys*
Tuo fdisk listaus ei taida olla kokonainen jos pääse Ubuntuun. Tuossa listauksessa nimittäin pitäisi kyllä näkyä myös ne Ubuntun osiot. Itse en ainakaan niitä huomannut.