Kirjoittaja Aihe: Akku ja sen lataus  (Luettu 1773 kertaa)

konserninjohtaja

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Akku ja sen lataus
« : 29.01.14 - klo:23.09 »
Osaisikohan joku auttaa seuraavanlaisessa asiassa. Ostin uuden akun kannettavaan HP Pavillion dv7-1113eo ja nyt lubuntua käyttäessäni olen huomannut että akun varaus nousee maksimissaan vain 69%:iin. Tämä havainto on siis tehty lubuntun virranhallinnasta.
Näyttääkö lubuntu varauksen väärin vai eikö tuo akku oikeestikkaan lataudu täyteen? Olen ladannut ja purkanut akun nyt noin 10 kertaa.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Akku ja sen lataus
« Vastaus #1 : 29.01.14 - klo:23.47 »
Piraatti kamaa?

putte prossu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 143
    • Profiili
Vs: Akku ja sen lataus
« Vastaus #2 : 30.01.14 - klo:08.58 »
Tyypillistä hoopeeta, joskus menny kuukausissa sököksi akku uudesta koneesta.
Joskus taas noiden akkujen muistia joutuu myös virkistämään, eli kaikki virransäästöt kokonaan pois ja käytät akun niin tyhjäksi ettei virtanapin painalluksesta tapahdu enää mitään, minkä jälkeen latailet kerralla niin täyteen kun menee.
Jos ei tuolla tempulla lataannu täyteen niin akkukauppaan tai vaihtoehtoisesti takuuseen uusi.
AMD FX-4100, Sabertooth 990FX R2.0, 8GB Kingston ECC DDR3, Radeon 5770 1GB, 240GB SSD + 5x 2TB raid5, Debian 9.

konserninjohtaja

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Vs: Akku ja sen lataus
« Vastaus #3 : 30.01.14 - klo:17.46 »
Ei ole hp:n alkuperäinen akku, mut yritin katsoa googlella että ei olisi ainakaan hirveesti ollu muilla ongelmia.
Tuon tyhjentämisen kokeilin kans kun olis akun mukanatulleiden ohjeiden mukaisen kierron suorittanut. Sil ei ollu vaikutusta asiaan. Tarvitsee siis ottaa yhteyttä toimittajaan.
Kiiitoksia vastauksista.

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Akku ja sen lataus
« Vastaus #4 : 30.01.14 - klo:19.11 »
Lainaus
Tarvitsee siis ottaa yhteyttä toimittajaan.

Tuo on ehkä parasta. Voi olla turhaakin. Itse ostin Asusin alkuperäisen akun parissa vuodessa loppuunkuluneen tilalle. Sekin kului loppuun alle vuodessa. Tarkemmin tutkiessa huomasin sen olevan samaa valmistussarjaa kuin alkuperäinenkin. Oli siis ollut hyllyssä tyhjänä koko ajan.

Litium-ioni akku kuluu loppuun nopeimmin kahdella tavalla. 1. Jos sitä yliladataan ja pidetään vakituisesti ylilatauksessa, joka tarkoittaa yli maksimijännitteessä. 2. Jos se purkautuu, laitteessa tai hyllyssä, tyhjäksi ja jätetään tyhjänä seisomaan pitkäksi ajaksi. Molemmissa tapauksissa akku tuhoutuu peruuttamattomasti.

Kysyjän tapauksessa kannattaisi kiinnittää huomiota myös akun todelliseen kapasiteettiin. Jos se on riittävän suuri, niin mitä siitä, vaikka sen ilmoitettu kapasiteetti olisikin vain mainosmiehen puhetta. Akun latausautomatiikka, näet saa akulta itseltään sen nimelliskapasiteetti tiedon. Todellisen kapasiteetin se mittaa itse latauksen ja purkauksen yhteydessä, mittaamalla virtaa ja aikaa. Jos akku vastaa rahallista panostusta, niin mitävälii, kuten nuoriso sanoo.
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo