Kirjoittaja Aihe: Xubuntu 13.10 & äänien "timeout" / äänet katoaa jos signaalia ei ole  (Luettu 7391 kertaa)

Dominante

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Ongelma ilmeni jo 12.10 versiossa muistaakseni(64-bit).
Kun käynnistän koneen, ja aukaisen vaikka youtuben tai Audacious:in äänet eivät ala kuulumaan, ennenkuin säädän volumea ensin suuremmalleen sitten pienemmälleen. Jos äänilähde mykistyy x ajaksi, ääni menee ilmeisesti "timeout"-tilaan, ja saa taas renkata volumesäädin. Mistä ihmeestä tämä johtuu. Pulseaudion poistin ja otin ALSA:n tilalle. Mitään muutosta ei tapahtunut.
Ongelma ei ole laitekohtainen. Kaikissa koneissani on uusin Xubuntu ja sama ongelma. Omistan neljä eri läppäriä.
AAAAPUUUUVA!
Tämä on luultavasti yleinen ongelma, ja englannin kielellä ohjeet varmaan löytyisivät, mut mulla loppu kieliää kesken keksiä hakusanoja googleen.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16344
    • Profiili
Eipä ole omissa koneissa tai tällä foorumilla tullut tuollaista vastaan, joten on kyllä varsin erikoista, että neljässä erilaisessa koneessa on sama vika.

Ongelma ilmeni jo 12.10 versiossa muistaakseni(64-bit).

Tällainen bugi löytyi koskien 12.10:tä, mutta ongelma on jo korjattu:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/1064621

Onko missään koneessa puhdasta Xubuntu 13.10 -asennusta, vai ovatko kaikki päivityksiä? Mitkä äänipiirit koneissa mahtaa olla?

Koodia: [Valitse]
aplay -l

Dominante

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Asennettu 12.04 levyltä(DVD) niin että päivitykset on asennettu muun asennuksen yhteydessä.
Koneita kun on 4 niin erilaisia äänipiireä löytyy. Tässä uusimmassa on Sound Blaster Cinema, muissa kai joku realtekin piiri(on hp, IBM, ja fujitsu). Kaikissa kuitenkin sama tuosta 12.04 versiosta asti. Jos haluaa äntä kuulla, niin pitää volumea siirtää ylös-alas kertaalleen. Äänilähteet näytti olevan ok. Kävin ne kaikki läpi.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16344
    • Profiili
Onhan koneissa nyt käytössä kernelin versio 3.11 (selviää päätteessä komennolla uname -a)?

Dominante

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Kyllä on.

dominante@Amidala:~$ uname -a
Linux Amidala 3.11.0-15-generic #23-Ubuntu SMP Mon Dec 9 18:17:04 UTC 2013 x86_64 x86_64 x86_64 GNU/Linux

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16344
    • Profiili
En oikein keksi muuta kuin että 12.04:n peruilta /etc-hakemistoon tai muualle yleisiin hakemistoihin on jäänyt asetustiedostoja, jotka sotkevat äänijärjestelmän toimintaa. Kannattaisi tehdä johonkin koneeseen puhdas 13.10-asennus tai edes kokeilla ajaa Ubuntua asennuslevyltä tai -tikulta jonkin aikaa, että selviää toimivatko äänet vai eivät.

Dominante

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Heeetkonen. Nyt en olekaan enää varma että asensinko tuohion uusimpaan rammariin muistitikulta version 13.04, vai oliko se vielä 12.10.
No täytyypä tärräyttää tikulle toi uusin ja kokeilla uusiksi asentamalla jatkuuko ongelma.
Kiitos jo tähän mennessä avusta.

MUOKATTU...

Mites kun olen käyttänyt tuota Ubuntu Tweak:ia. Sen pitäisi puhdistaa käyttämättömät kilkkeet järjestelmästä, kuten vanhat kernelit jne. Minun käsitys oli se että tämä tweakki poistaa myös vanhat ajurit...
« Viimeksi muokattu: 29.01.14 - klo:14.48 kirjoittanut Dominante »

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2636
    • Profiili

Mites kun olen käyttänyt tuota Ubuntu Tweak:ia. Sen pitäisi puhdistaa käyttämättömät kilkkeet järjestelmästä, kuten vanhat kernelit jne. Minun käsitys oli se että tämä tweakki poistaa myös vanhat ajurit...

ALSA sisältyy kerneliin. Ääntä voi käyttää myös joku muu sovellus jolla ääniasetus on alhaalla jonka ansiosta mikserin asetus muuttuu. Se voi olla selaimenkin plugin. Itse olen ottanut työpöydästä kaikki äänet pois - Tosin käytössä KDE. Tuskin kyse on virranhallinnasta... arvailua.

Dominante

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Jep jep. Virranhallintasysteemit on käyty läpi, eikä siellä mitäään asiaan liittyvää ollutkaan mikä vaikuttaisi tähän asiaan
Ihan nininkuin sanoitkin.
Työpöydän änet on poissa. Aika kiusallista että äänet tulee viiveellä(ei kuule esim. facebookin chatin ääniä).
Tänään vielä huomasin että noin 10 min kun katsoin videota äänet hävis. Taas volumea ylös ja alas niin toimi.
Toinen masiina mikä ois pitänyt asentaa uusiksi, odottaa kovalevyn vaihtoa.

ALSA sisältyy kerneliin. Ääntä voi käyttää myös joku muu sovellus jolla ääniasetus on alhaalla jonka ansiosta mikserin asetus muuttuu. Se voi olla selaimenkin plugin. Itse olen ottanut työpöydästä kaikki äänet pois - Tosin käytössä KDE. Tuskin kyse on virranhallinnasta... arvailua.

Dominante

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Tosiaan näyttää olevan automute optio, joka on KUITENKIN mikserista disabloitu. MITÄ V****A!



Jep jep. Virranhallintasysteemit on käyty läpi, eikä siellä mitäään asiaan liittyvää ollutkaan mikä vaikuttaisi tähän asiaan
Ihan nininkuin sanoitkin.
Työpöydän änet on poissa. Aika kiusallista että äänet tulee viiveellä(ei kuule esim. facebookin chatin ääniä).
Tänään vielä huomasin että noin 10 min kun katsoin videota äänet hävis. Taas volumea ylös ja alas niin toimi.
Toinen masiina mikä ois pitänyt asentaa uusiksi, odottaa kovalevyn vaihtoa.

ALSA sisältyy kerneliin. Ääntä voi käyttää myös joku muu sovellus jolla ääniasetus on alhaalla jonka ansiosta mikserin asetus muuttuu. Se voi olla selaimenkin plugin. Itse olen ottanut työpöydästä kaikki äänet pois - Tosin käytössä KDE. Tuskin kyse on virranhallinnasta... arvailua.

Aatos Rapula

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
    • Profiili
Kun käynnistän koneen, ja aukaisen vaikka youtuben tai Audacious:in äänet eivät ala kuulumaan, ennenkuin säädän volumea ensin suuremmalleen sitten pienemmälleen. Jos äänilähde mykistyy x ajaksi, ääni menee ilmeisesti "timeout"-tilaan, ja saa taas renkata volumesäädin. Mistä ihmeestä tämä johtuu. Pulseaudion poistin ja otin ALSA:n tilalle. Mitään muutosta ei tapahtunut.

Onkohan sulla Skype asennettuna, päällä ja sen ääniasetuksissa ruksi kohdassa, joka sallii skypen muuttaa ääniasetuksia?
Tällainen yhdistelmä aiheutti kaverin koneessa aika samankaltaisia oireita.
Debian - Jessie - xfce

Dominante

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Kun käynnistän koneen, ja aukaisen vaikka youtuben tai Audacious:in äänet eivät ala kuulumaan, ennenkuin säädän volumea ensin suuremmalleen sitten pienemmälleen. Jos äänilähde mykistyy x ajaksi, ääni menee ilmeisesti "timeout"-tilaan, ja saa taas renkata volumesäädin. Mistä ihmeestä tämä johtuu. Pulseaudion poistin ja otin ALSA:n tilalle. Mitään muutosta ei tapahtunut.

Onkohan sulla Skype asennettuna, päällä ja sen ääniasetuksissa ruksi kohdassa, joka sallii skypen muuttaa ääniasetuksia?
Tällainen yhdistelmä aiheutti kaverin koneessa aika samankaltaisia oireita.

Ei ole, mutta joku mun käyttämistä ohjelmista aiheuttaa tuon pakosti koska kaikilla mun käyttämillä konella tämä ongelma ilmenee. Oiskohan VLC, tai joku kodekki mahdollisesti syyllinen. Eniten mua hämää tuo "automute" valinta mixerissä. Se ei kuitenkaan ole ruksattuna.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2636
    • Profiili
Ei ole, mutta joku mun käyttämistä ohjelmista aiheuttaa tuon pakosti koska kaikilla mun käyttämillä konella tämä ongelma ilmenee. Oiskohan VLC, tai joku kodekki mahdollisesti syyllinen. Eniten mua hämää tuo "automute" valinta mixerissä. Se ei kuitenkaan ole ruksattuna.
Xubuntu ei ole minulle tuttu. Jos koetat LXDE työpöytää taikka vaikka karua openbox-työpöytää. Jos joku työpöytään liittyvä asetus/ohjelma muuttelee ääniä. Itse olen ottanut työpöydästä (KDE) kaikki äänet pois. Monet ohjelmat lähettävät jotain huomautuksia. VLC tuskin syyllinen. Muista kuitenkin että ALSA:n dmix toimii hieman toisin kuin pulse. Jos alsa ei miksaa ääniä niin saat ääntä ulos vain yhdestä lähteestä. Oletuksena analogiset miksataan, mutta digitaalista ulostuloa ei.

Dominante

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
NO NYT!!! Taidan uskaltaa sanoa että problem solved. Kyllä siinä peruna kestikin!
Löysin seuraavan sivun, josta löytyi conf-tiedoston ohje Pulseaudiolle. Myös ALSA;n terminaalimikserin AUTOMUTE oli päällä, vaikka GUI ei niin näyttänytkään.
Tuo Pulseaudion conffi disabloi pulseaudion SUSPEND-tilan, joka aiheutti sen muten.
http://askubuntu.com/questions/191203/12-04-sound-keeps-auto-muting-when-idle

Ei ole, mutta joku mun käyttämistä ohjelmista aiheuttaa tuon pakosti koska kaikilla mun käyttämillä konella tämä ongelma ilmenee. Oiskohan VLC, tai joku kodekki mahdollisesti syyllinen. Eniten mua hämää tuo "automute" valinta mixerissä. Se ei kuitenkaan ole ruksattuna.
Xubuntu ei ole minulle tuttu. Jos koetat LXDE työpöytää taikka vaikka karua openbox-työpöytää. Jos joku työpöytään liittyvä asetus/ohjelma muuttelee ääniä. Itse olen ottanut työpöydästä (KDE) kaikki äänet pois. Monet ohjelmat lähettävät jotain huomautuksia. VLC tuskin syyllinen. Muista kuitenkin että ALSA:n dmix toimii hieman toisin kuin pulse. Jos alsa ei miksaa ääniä niin saat ääntä ulos vain yhdestä lähteestä. Oletuksena analogiset miksataan, mutta digitaalista ulostuloa ei.

Dominante

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Ei sekään sitten auttanut. Sen verran homma muuttu että videoa katsoessa ei äänet häviä jollei pauseta. Ja jatkamiseen pikkusen muuttaa volumea niin toimii. Kelvannee toistaiseksi.

NO NYT!!! Taidan uskaltaa sanoa että problem solved. Kyllä siinä peruna kestikin!
Löysin seuraavan sivun, josta löytyi conf-tiedoston ohje Pulseaudiolle. Myös ALSA;n terminaalimikserin AUTOMUTE oli päällä, vaikka GUI ei niin näyttänytkään.
Tuo Pulseaudion conffi disabloi pulseaudion SUSPEND-tilan, joka aiheutti sen muten.
http://askubuntu.com/questions/191203/12-04-sound-keeps-auto-muting-when-idle

Ei ole, mutta joku mun käyttämistä ohjelmista aiheuttaa tuon pakosti koska kaikilla mun käyttämillä konella tämä ongelma ilmenee. Oiskohan VLC, tai joku kodekki mahdollisesti syyllinen. Eniten mua hämää tuo "automute" valinta mixerissä. Se ei kuitenkaan ole ruksattuna.
Xubuntu ei ole minulle tuttu. Jos koetat LXDE työpöytää taikka vaikka karua openbox-työpöytää. Jos joku työpöytään liittyvä asetus/ohjelma muuttelee ääniä. Itse olen ottanut työpöydästä (KDE) kaikki äänet pois. Monet ohjelmat lähettävät jotain huomautuksia. VLC tuskin syyllinen. Muista kuitenkin että ALSA:n dmix toimii hieman toisin kuin pulse. Jos alsa ei miksaa ääniä niin saat ääntä ulos vain yhdestä lähteestä. Oletuksena analogiset miksataan, mutta digitaalista ulostuloa ei.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2636
    • Profiili
Hyvin outoa. Oletko kokeillut jollain muulla työpöydällä.. vaikka vain openbox. Entä kokeillut ilman pulsea? dmesg voinee kertoa jotain tai jos käynnistät vlc ym päätteessä.

PeeAaa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 233
    • Profiili
Kun tuo vlc mainittiin niin tarkista tämäkin.
http://askubuntu.com/questions/276402/vlc-no-sound-after-pause

T:PeeAaa

Dominante

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Pulsen poistaminen ei tuonuut uutta, jollei oteta lukuun sitä että näppäincombolla ei enää äänenvoimakkuus toimi.
Xubuntu perustyöpöytä(hämmentäävää) on aivan sama ainakin ulkonäöltä kuin Xfce. Voisi kokeilla kyllä vaika KDE:llä vielä.
Kertoilen sitten tapahtuiko mitään.

Hyvin outoa. Oletko kokeillut jollain muulla työpöydällä.. vaikka vain openbox. Entä kokeillut ilman pulsea? dmesg voinee kertoa jotain tai jos käynnistät vlc ym päätteessä.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16344
    • Profiili
Kokeilitko jo puhdasta uudelleenasennusta 13.10:n asennuslevyltä? Tai voisit edes käyttää asennuslevyä/-tikkua livetilassa, niin näet, esiintyykö ongelma alkuperäisessä kokoonpanossa?

Dominante

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Nykyinen asennus on Suoraan 13.10.
Nyt on käytössä KDE eikä äänet kuulu ollenkaan ennenkuin menee mikseriin muuttamaan esim. Chromen äänenvoimakkuutta. Edes järjestelmän äänet eivät kuuluneet ennen tuota. Alsamixerin mute on nollalla. Pitäs varmaan poistaa toi pulse ihan testiksi. Sitten saa taas säätää jos sen takaisin haluaa...


Kokeilitko jo puhdasta uudelleenasennusta 13.10:n asennuslevyltä? Tai voisit edes käyttää asennuslevyä/-tikkua livetilassa, niin näet, esiintyykö ongelma alkuperäisessä kokoonpanossa?