Kirjoittaja Aihe: Tulostin joka toimii Ubuntussa, myös langattomasti  (Luettu 10815 kertaa)

thewk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 436
    • Profiili
Eli tulostin joka toimis Ubuntussa ja vielä langattomasti. Ubuntu -versio voidaan valita sen mukaan mitä tarve vaatii. Sanotaan että vaikka max. 150€ mutta jos mahdollisimman halpa ja vaatimukset täyttävä löytyy niin hyvä. Välttämättä ei tarvitse olla laser.
HP Compaq 6300 Pro + Ubuntu 22.04.2

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Tulostin joka toimii Ubuntussa, myös langattomasti
« Vastaus #1 : 09.01.14 - klo:04.01 »
Itse suosin Canonin printtereitä/skannereita (ostanut 4 erilaista), joihin löytyvät ajurit suoraan Michael Cruzin PPA:sta Canon printer driver daily : Michael (tai Canon printer driver stable : Michael).

Sieltä tosin puuttuvat ajurit uusimmille (esim. Verkkokauppa.com:ista löytyville) tulostimille, mutta ainakin tuollaisille näyttäisi olevan: Canon PIXMA MG tulostin MG4250 (aio) - Gigantti tai NetAnttila - Canon Pixma mg5350 langaton monitoimilaite | Monitoimilaitteet, hintaluokka ~99.

Ainoa itse testattu langaton on Canon PIXMA MG3150, jonka käyttöönotto oli helppo: Piti vain antaa langattoman verkon tunnus tulostimelle Windowsissa usb-kaapelin kautta. Sen jälkeen toimi tulostus ja skannaus langattomasti ilman ongelmia eri Ubuntuun pohjautuvissa distroissa. Tosin nuo Linuxin ajurit eivät kerro musteen määrää.

Canonin sivulta löytynee uudempiinkin ajureita, keskustelua mm. tuolla Canon Pixma Mg3500 ei toimi Lubuntussa.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Tulostin joka toimii Ubuntussa, myös langattomasti
« Vastaus #2 : 09.01.14 - klo:13.31 »
HP on aina varma valinta Linux-käyttöön. HPLIP-ajurissa on tuki langattomille tulostimille. Ubuntu 13.10:n ohjelmalähteissä on versio 3.13.9. Voit tarkistaa HPLIP-projektin release notes -sivulta, mille tulostimille on saatu tuki sen jälkeen. Tarvittaessa ajurin voi ladata suoraan HPLIP:n sivuilta.

Canonin lasereita kannattaa sitten välttää, koska niiden ajurit ovat suljettuja ja erityisen hankalia saada toimimaan. Mustesuihkut toimivat kohtalaisen varmasti, kuten salai kertoi.

LK

  • Vieras
Vs: Tulostin joka toimii Ubuntussa, myös langattomasti
« Vastaus #3 : 12.01.14 - klo:11.56 »
Mulla olisi Tampereella vähän käytetty HP Officejet 4620 jossa on wifi. Toimii HPLIP:llä ja myös androidissa, Printer Share applikaatiolla (wifi/usb). Skannerikin löytyy.

OK satunnaiseen tulostukseen, mutta itse ostan nyt uuden, koska tarvitsen automaagisen kaksipuoleisen tulostuksen.

Noin yleisesti HP on valinta, jos linuxissa aiot tulostaa.

Jos kiinnostaa, niin voin myydä pois, jos noudat. 50 euroa niin saat mukaan uuden mustan kasetin, ~50 sivua tulostettu.
« Viimeksi muokattu: 12.01.14 - klo:12.36 kirjoittanut LK »

Elekaz

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 92
    • Profiili
    • Piece of code
Vs: Tulostin joka toimii Ubuntussa, myös langattomasti
« Vastaus #4 : 13.01.14 - klo:08.38 »
Täältäkin ääni Canonille. Tällä hetkellä käytössä on Canon PIXMA MG6250 (monitoimilaite), jonka hinta oli viime keväänä n. 130e. Väittäisin melkeimpä, että mikä tahansa verkkotulostin (wifi/ethernet) toimii ubuntussa. Ubuntu löysi tuon ihan nätisti omilla työkaluillaan. Skannauksesta en mene sanomaan, olettaisin, että toimii sekin. Tykkään henk.koht tehdä skannaukset muistitikulle, kun ei tuo tulostin ole koneen vieressä.

arieep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 254
    • Profiili
Vs: Tulostin joka toimii Ubuntussa, myös langattomasti
« Vastaus #5 : 13.01.14 - klo:09.37 »
Canonin monitoimilaitteen (MG 5150) skannauksen ratkaisin muistikortin kautta, laitteessa on usb- ja muistikortti paikka joissa olevat laitteet näkyvät tiedostoselaimessa. Skannaan suoraan 8:n gigan kortille joka on aina laitteessa, sieltä voin hakea asioita tarpeen mukaan tiedostoselaimella tai jollakin sovelluksella. En ole alkanut skannausta koneen kautta enempää säätämään, oma tarpeeni on niin vahäinen ja lähde pitää kuitenkin laittaa käsin skanneriin. Ajurit löytyvät asentimen kautta, kyseessä tosin usb-laite enkä tiedä olisiko olemassa paremmin toimivia ajureita Canonin sivuilla.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Tulostin joka toimii Ubuntussa, myös langattomasti
« Vastaus #6 : 13.01.14 - klo:09.57 »
Täältäkin ääni Canonille. Tällä hetkellä käytössä on Canon PIXMA MG6250 (monitoimilaite), jonka hinta oli viime keväänä n. 130e. Väittäisin melkeimpä, että mikä tahansa verkkotulostin (wifi/ethernet) toimii ubuntussa.

Ei toimi mikä tahansa tulostin. Tarvitaan valmistajakohtaiset ajurit tai sitten tulostimessa on oltava jonkun verkkotulostusstandardin mukainen PostScript/PDF-palvelin. Halvoissa tulostimissa sitä ei vieläkään ole.

Elekaz

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 92
    • Profiili
    • Piece of code
Vs: Tulostin joka toimii Ubuntussa, myös langattomasti
« Vastaus #7 : 13.01.14 - klo:11.34 »
Ei toimi mikä tahansa tulostin. Tarvitaan valmistajakohtaiset ajurit tai sitten tulostimessa on oltava jonkun verkkotulostusstandardin mukainen PostScript/PDF-palvelin. Halvoissa tulostimissa sitä ei vieläkään ole.

Okei, hyvä tietää!

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Tulostin joka toimii Ubuntussa, myös langattomasti
« Vastaus #8 : 14.01.14 - klo:10.19 »
Täältäkin ääni Canonille. Tällä hetkellä käytössä on Canon PIXMA MG6250 (monitoimilaite), jonka hinta oli viime keväänä n. 130e. Väittäisin melkeimpä, että mikä tahansa verkkotulostin (wifi/ethernet) toimii ubuntussa.

Ei toimi mikä tahansa tulostin. Tarvitaan valmistajakohtaiset ajurit tai sitten tulostimessa on oltava jonkun verkkotulostusstandardin mukainen PostScript/PDF-palvelin. Halvoissa tulostimissa sitä ei vieläkään ole.

Toisaalta mikä tahansa tulostin kyllä toimii, jopa internetin yli.

Testasin eilen mutsin kotona seuraavanlaista systeemiä:

Määrittelin ensin vanhassa kannettavassa (Fujitsu 1437, ilmaiseksi saatu siirrettyäni tiedostot uuteen koneeseen) Wattos OS:n (ilmainen) Chromiumissa siihen kytketyn Canon MP210 (ilmainen, sain tuttavalta neuvottuani korvaavan Canon printterin käyttöön otossa) Google Cloud Print -tulostimeksi. Kone oli netissä usein kehumallani Soneran Huawei 353 mokkulalla, SIM-korttina siskon S-Lahti rajoittamaton liittymä (5 €/kk).

Sitten menin tyhmän telkkarin luokse ja tökkäsin sen HDMI-liittimeen tuollaisen ProCaster ATV-001 -donglen (29,90 €). Menin nettiin (käytössä hiiri n. 10 €) tuollaisella vehkeellä: DNA Mokkula 4G WLAN MF93D, ostettu jostain muualta (142 €), jossa S-lahden SIM-kortti (tuttavalta saatu kytky 5 €/kk).

Jonkun verran etsittyäni sopivaa applettia, asensin erään ilmaisen ja rekisteröin sen samalle Gmail-tilille kuin sen printterikoneen. Hetken haettuaan tietoja se löysikin naapurihuoneessa olevan printterin, jonne tulostin kuvan äitistä, siskosta, veljestä, veljen tyttärestä ja sen vastasyntyneestä pojasta.

Tuollainen systeemi vaatii tietysti päällä olevan koneen, jollei osta jotain Google Cloud Print -sopivaa tulostinta.

Toisaalta: Jo 25 vuotta sitten olisi Saloran telkkariin saanut lisäkortin, jolla olisi voinut printata teksti-tv:n sivuja. Hinta oli muistaakseni lehtitietojen mukaan silloin n. 3500 mk.

PS: Noita HP:n printtereiden Linux-kehuja uskoneena ostin aikoinaan 3 sellaista. Kaikki menivät fyysisesti rikki 2-3 vuotta sitten. En osta mitään HP:n krääsää enää koskaan (paitsi ehkä halvalla jonkun kannettavan käytetyn "ammattilaismallin").

Tim_o

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 166
    • Profiili
Vs: Tulostin joka toimii Ubuntussa, myös langattomasti
« Vastaus #9 : 14.01.14 - klo:19.52 »
Canonin lasereita kannattaa sitten välttää, koska niiden ajurit ovat suljettuja ja erityisen hankalia saada toimimaan.

Tämän allekirjoitan, on huono kokemus Canonin laserprintteristä ja Linuxista. Ei toimi edelleenkään Ubuntussa. Kolmatta asennusyritelmää en lähde enää kokeilemaan - tulostan vähäiset tulostamiseni sitten tuolla Windows-koneellani.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Tulostin joka toimii Ubuntussa, myös langattomasti
« Vastaus #10 : 14.01.14 - klo:20.52 »
Toisaalta mikä tahansa tulostin kyllä toimii, jopa internetin yli.

Testasin eilen mutsin kotona seuraavanlaista systeemiä:

Määrittelin ensin vanhassa kannettavassa (Fujitsu 1437, ilmaiseksi saatu siirrettyäni tiedostot uuteen koneeseen) Wattos OS:n (ilmainen) Chromiumissa siihen kytketyn Canon MP210 (ilmainen, sain tuttavalta neuvottuani korvaavan Canon printterin käyttöön otossa) Google Cloud Print -tulostimeksi.
Niin siis eihän tuo puhtaalle Linux käyttäjälle ole mikään ratkaisu. Ei tuo mitenkään maagisesti muuta järjestelmälle näkymättömiä laitteita yhtäkkiä toimiviksi. Toisekseen suoraan sovelluksesta tulostaminen ei onnistu. Toki sinne pilveen voi uppia ja käyttää tuota palvelua, mutta ei ilman tuota välivaihetta. Samalla jos taas yrittää valjastaa jotain vanhaa XP-konetta tms. tuohon käyttöön, niin pääsee helpommalla jakamalla tulostimen suoraan kotiverkkoon.

Ajattelin vain huomauttaa jos joku yrittää tuota kautta lähteä selvittämään tulostusongelmia.

Mitä tulee Canonin tuotteisiin, niin skannerit tuntuu toimivan vielä tulostimiakin huonommin. Jos kriteerinä on että Linuxissa pitää pystyä tulostaan/skannaan, niin henk.kohtaisesti en ole edes katsonut Canonin tuotteisiin päin.
« Viimeksi muokattu: 14.01.14 - klo:20.54 kirjoittanut qwertyy »

oh2ir

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 447
    • Profiili
Vs: Tulostin joka toimii Ubuntussa, myös langattomasti
« Vastaus #11 : 14.01.14 - klo:21.38 »
Tere
Minulla on Epson SX420W, toimii hienosti erilaisissa linux-distroissa sekä w8.1:ssä,
langattomasti kaikki toiminnot, myös scannaus, ja värikasetit on halpoja voi yhden
kerrallaan vaihtaa.
73's de Kari OH2BNE

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Tulostin joka toimii Ubuntussa, myös langattomasti
« Vastaus #12 : 15.01.14 - klo:11.25 »
Mitä tulee Canonin tuotteisiin, niin skannerit tuntuu toimivan vielä tulostimiakin huonommin. Jos kriteerinä on että Linuxissa pitää pystyä tulostaan/skannaan, niin henk.kohtaisesti en ole edes katsonut Canonin tuotteisiin päin.

Kuinka monta Canonin tulostinta/skanneria olet itse ostanut tai asentanut`Minä sain ensin yhden ilmaiseksi, jonka yllättävän helpon (foorumin parjausten jälkeen) käyttöönoton jälkeen olen ostanut 3 lisää, omilla rahoilla.

Mihinkään tämän foorumin neuvoihin en enää usko, jollen pääse niitä itse kokeilemaan.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Tulostin joka toimii Ubuntussa, myös langattomasti
« Vastaus #13 : 15.01.14 - klo:17.56 »
Kuinka monta Canonin tulostinta/skanneria olet itse ostanut tai asentanut`Minä sain ensin yhden ilmaiseksi, jonka yllättävän helpon (foorumin parjausten jälkeen) käyttöönoton jälkeen olen ostanut 3 lisää, omilla rahoilla.

Mihinkään tämän foorumin neuvoihin en enää usko, jollen pääse niitä itse kokeilemaan.
Mikään pakko ei ole uskoa. Mitä nyt vain itse olisikohan noin 5-10 laitteen perusteella voin sanoa, niin kyllä Canon on se huonoin merkki Linuxien kanssa. Tai mitä nyt olen sitten HP:n ja esim. Brotherin useampia malleja käpistellyt, niin ne on toimineet ihan kaikki ja muistaakseni jokainen vielä out-of-box.

Canonilta ei tunnut toimivan kunnolla edes nuo vähän arvokkaammat mallit. Esim. asiakirjaskanneri P215 "scantini" ei herännyt henkiin Linuxin puolella lainkaan mitä pikaisesti testasin. En nyt kyllä tosin vaivautunut älyttömästi yrittämäänkään. Mutta ei toiminut ainakaan kylmiltään.

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Tulostin joka toimii Ubuntussa, myös langattomasti
« Vastaus #14 : 15.01.14 - klo:19.01 »
Kuinka monta Canonin tulostinta/skanneria olet itse ostanut tai asentanut`Minä sain ensin yhden ilmaiseksi, jonka yllättävän helpon (foorumin parjausten jälkeen) käyttöönoton jälkeen olen ostanut 3 lisää, omilla rahoilla.

Mihinkään tämän foorumin neuvoihin en enää usko, jollen pääse niitä itse kokeilemaan.
Mikään pakko ei ole uskoa. Mitä nyt vain itse olisikohan noin 5-10 laitteen perusteella voin sanoa, niin kyllä Canon on se huonoin merkki Linuxien kanssa. Tai mitä nyt olen sitten HP:n ja esim. Brotherin useampia malleja käpistellyt, niin ne on toimineet ihan kaikki ja muistaakseni jokainen vielä out-of-box.

Canonilta ei tunnut toimivan kunnolla edes nuo vähän arvokkaammat mallit. Esim. asiakirjaskanneri P215 "scantini" ei herännyt henkiin Linuxin puolella lainkaan mitä pikaisesti testasin. En nyt kyllä tosin vaivautunut älyttömästi yrittämäänkään. Mutta ei toiminut ainakaan kylmiltään.

Minä vastaan puheistani, vaikka kokemukseni on tietysti sinuun verrattuna rajallinen.

Sovitaanko joku paikka, johon sinä tuot ne 5-10 Canonin printteriä, jotka eivät toimineet - tai edes tositteet siitä, että olet ikinä nähnyt niitä? Minä tuon paikalle ne 4, jotka toimivat Linuxissa - sekä tulostimena, että skannerina.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Tulostin joka toimii Ubuntussa, myös langattomasti
« Vastaus #15 : 15.01.14 - klo:19.44 »
Sovitaanko joku paikka, johon sinä tuot ne 5-10 Canonin printteriä, jotka eivät toimineet - tai edes tositteet siitä, että olet ikinä nähnyt niitä? Minä tuon paikalle ne 4, jotka toimivat Linuxissa - sekä tulostimena, että skannerina.
Joopa joo. Todista sinä että mikä tahansa tulostin toimii mainitsemallasi Cloud printillä jos käyttiksenä on Linux.

Tuota 215:sta voisin näyttää vaikka heti. Nuo muut ovat tuttavieni laitteita. En muista edes yhdenkään mallia, jotain pixmoja taisi olla kolme tai neljä ja ainakin kahdessa oli jonkinlainen "tulosta suoraan cd:n pintaan" ominaisuus. Ei sitten mitään hajua kuinka yleinen Canon feature tuo on. Olenko jossain väittänyt, että minä omistan ne? Niin joo ja olisihan tuolla yksi vanha Canonin tasoskanneri, joku exDU?? (ihan oma ;) ) mikä nyt olikaan mikä ei myöskään toimi Linuxissa. Itselle ei ole tullut ostettua Canonin tulostimia jo mainitsemieni tuttavien Linux asennuksien johdosta. Omat henk.kohtaiset tulostimet on aina olleet HP:n laitteita.