Kirjoittaja Aihe: USB-DAC ongelma, ääni ruvella (ODAC, Ubuntu GNOME) [RATKAISTU]  (Luettu 2838 kertaa)

Sunar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 154
    • Profiili
Tervehdys,

kuuntelen koneella musiikkia pääasiassa kuulokkeilla. Laitteistona on kuulokkeille ääntä toimittamassa Epiphany Acousticsin E-DAC, joka syöttää ääntä O2-kuulokevahvariin.

Viime aikoina on ollut ongelmana, että ääni on täysin ruvella, käytännössä kuuntelukelvotonta rätinää. En osaa tarkkaan sanoa milloin ongelma alkoi, huomasin sen ehkä pari viikkoa sitten. Aiemmin laite toimi kuten pitääkin, asennus hoitui heittämällä.

Järjestelmänä on Ubuntu Gnome 13.10, tein puhtaan asennuksen muistaakseni beta levyltä alkusyksystä. Päivitykset ovat ajan tasalla. Muut äänilähdöt tuntuvat toimivan, olen testannut integroidun analogisen lähdön (kotelon kuulokeliitännän kautta) ja integroidun optisen lähdön, jolla kone on kiinni olohuoneen stereoissa. Olen yrittänyt irrotella laitetta ja kiinnittää sen vasta bootin jälkeen, mutta näistä ei ole ollut apua. Windows 8:lla DAC toimii normaalisti (dual-boot).

Äänipuolen säätötyökalu (System Settings -> Sound) ei oikein sisällä mitään säädettävää, millä ongelmaa voisi ratkoa. Tietäisikö joku miten ongelmaa kannattaisi lähteä selvittämään ja korjaamaan?
« Viimeksi muokattu: 21.12.13 - klo:20.21 kirjoittanut Sunar »

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5674
    • Profiili
Vs: USB-DAC ongelma, ääni ruvella (ODAC, Ubuntu GNOME)
« Vastaus #1 : 20.12.13 - klo:20.51 »
Ei mitään käsitystä tuosta kokoonpanosta, mutta omaan Cambridge Audion DacMagiciin löytyi firmware päivitys, jolla sai Windowsissa usb2.0 tuen DAC:in. En tiedä löytyykö tuolle, mutta tuli noin vain mieleen kun satuin ketjun avaan ja päivityksen itse tein joitain päiviä sitten.

Sitten tietysti DAC:n omat "säädöt" jos sillä voi valita näytetaajuuden tms.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: USB-DAC ongelma, ääni ruvella (ODAC, Ubuntu GNOME)
« Vastaus #2 : 21.12.13 - klo:00.37 »
Oletkos koettanut ilman pulsea tai vastaavaa äänipalvelinta. Ääni suoraan ALSA:lta DAC:iin

Sunar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 154
    • Profiili
Vs: USB-DAC ongelma, ääni ruvella (ODAC, Ubuntu GNOME)
« Vastaus #3 : 21.12.13 - klo:19.29 »
Ei mitään käsitystä tuosta kokoonpanosta, mutta omaan Cambridge Audion DacMagiciin löytyi firmware päivitys, jolla sai Windowsissa usb2.0 tuen DAC:in. En tiedä löytyykö tuolle, mutta tuli noin vain mieleen kun satuin ketjun avaan ja päivityksen itse tein joitain päiviä sitten.

Sitten tietysti DAC:n omat "säädöt" jos sillä voi valita näytetaajuuden tms.

Nopealla haulla ei löytynyt firmwarepäivityksiä. Laite on tosiaan hyvin yksinkertainen USB sisään, ääni ulos laatikko. Mitään asetuksia ei itse laitteessa ole.

Ajurina tuo käyttää geneeristä USB-audio ajuria, ei vaadi omia ajureita millään käyttöjärjestelmällä.

Oletkos koettanut ilman pulsea tai vastaavaa äänipalvelinta. Ääni suoraan ALSA:lta DAC:iin

Poistin pulseaudion käytöstä lisäämällä rivin autospawn=no .config/pulse/client.conf tiedostoon ja tappamalla pulsen komennolla pulseaudio -k. Kokeilin kuunnella mp3 tiedostoa smplayerillä, asetuksista laitoin äänen ulostuloajuriksi alsa (2.0 - UAC1 DAC). Sain ääntä ulos, mutta sama ongelma jatkui, ääni on todella säröytynyttä. Vaikuttaisi siis olevan jotain vialla ALSAssa.

Yrittääköhän ALSA käyttää jotain omituista näytteenottotaajuutta? DAC tukee 44,1, 48 ja 96KHz 16 ja 24 bittisinä.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5674
    • Profiili
Vs: USB-DAC ongelma, ääni ruvella (ODAC, Ubuntu GNOME)
« Vastaus #4 : 21.12.13 - klo:19.46 »
Yrittääköhän ALSA käyttää jotain omituista näytteenottotaajuutta? DAC tukee 44,1, 48 ja 96KHz 16 ja 24 bittisinä.
Jotain tuollaista epäilisin itsekin.

Kertooko lsusb tai muut komennot mitään järkevää tuosta laitteesta? dmesg tuskin myöskään tulostaa toiston aikana mitään jatkuvaa virhettä?

Sunar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 154
    • Profiili
Vs: USB-DAC ongelma, ääni ruvella (ODAC, Ubuntu GNOME)
« Vastaus #5 : 21.12.13 - klo:20.20 »
Kutakuinkin ratkaistu tämä.

Vaihdoin tuon DACin USB-piuhan paikkaa koneen takana ja laite alkoi toimia taas ongelmitta. Molemmat portit ovat USB 2 portteja, joten en lähde edes arvailemaan mistä tuo ongelma johtuu, halvan emon outouksia ehkä (Asrock B75 Pro3-M). Tärkeintä kai, että toimii.

Pienen DACin ja akuilla varustetun kuulokevahvarin yhdistelmää tulee välillä käytettyä läppärin kanssa. Olen varmaan laitteet työpyödälle palauttaessani kiinnittänyt DACin eri porttiin enkä myöhemmin ongelman huomatessani ole enää muistanut asiaa.

Kiitokset auttajille!

planetisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 421
    • Profiili
Eri USB porteilla voi olla eri IRQ väylät, ehkä sen toisen portin väylä oli tukossa vaikkapa ulkoisen muistin tai/ja näppäimistön ja hiiren takia? En tosin tiedä voiko ongelma johtua tästä.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Eri USB porteilla voi olla eri IRQ väylät, ehkä sen toisen portin väylä oli tukossa vaikkapa ulkoisen muistin tai/ja näppäimistön ja hiiren takia? En tosin tiedä voiko ongelma johtua tästä.
Oliskohan tuossa syys kun minun kauko-ohjain toimii epämääräisesti?