Osallistuin taannoin nettitestiin siitä, mikä Linux-distro olisi minulle sopivin. Minulle suositeltiin Fedoraa kärkipään distrona.
No minäpä latasin uuden Fedora 19 ja "poltin" sen dvd-levylle, jolta käsin tässä kirjoittelen.
Fedora 19 muuttui suomenkieliseksi nätisti (tosin tässä Firefoxissa jokainen suomenkielinen sana alleviivataan punaisella niin ilmeisesti tässä Live-levyssä on pelkästään tuki englanninkielen oikoluvulle).
Asetukset löytyvät samasta paikasta tuolta yläoikealta kuten Unityssä ja muutenkin Asetukset-sovellus on hyvin samantyyppinen kuin Ubuntu Unityssä.
Ubuntulla pystyn katsomaan Yle Areenaa ja Youtuben videoita tuosta vaan. Fedorassa ei Yle Areenan ohjelmien katselu onnistunut Flashin puuttumisen tähden enkä saa kaikkia Youtuben videoitakaan näkymään samasta syystä, mikä on iso miinus Fedoralle - ja iso plussa Ubuntulle, että siihen saa noita suljettuja tiedostomuotojakin sentään. No ainakin tämä video
http://www.youtube.com/watch?v=yfCUQwcRGqo toimii, mutta senkin katselun yhteydessä Firefox ilmoittaa, että sivun mediatiedostot vaativat uuden liitännäisen asentamista näkyäkseen täydellisesti.
Saako Fedoran Firefoxiin sellaisia liitännäisiä asennettua, vai kuuluvatko nekin niiden ei-open sourceen, joita Fedora ei tue?
Eikö todellakaan Fedora 19:lla voi "millään ilveellä" katsella Yle Areenan ohjelmia?
Fedoran filosofia onkin, että siinä on sataprosenttisesti vain Open Source-ohjelmia ja tiedostomuotoja.
Tämä Fedora-distro on tehty hyvin turvalliseksi (Wikipedia: "Security features
Security is one of the most important features in Fedora. One of the security features in Fedora is Security-Enhanced Linux, a Linux feature that implements a variety of security policies, including mandatory access controls, through the use of Linux Security Modules (LSM) in the Linux kernel. Fedora is one of the distributions leading the way with SELinux.[26] SELinux was introduced in Fedora Core 2. It was disabled by default, as it radically altered how the operating system worked, but was enabled by default in Fedora Core 3 and introduced a less strict, targeted policy").
Turvallisuus on varmasti hyvä asia, mutta jos sitten toisaalta multimedian käyttö ei onnistu joko ollenkaan (Yle Areena), tai vain osittain, on se minulle vakava puute. Ja miten mahtaa pelaaminen onnistua Fedoralla?
Niin että jos joskus Linux-distroa vaihdan niin on hyvin todennäköistä, että en asenna Fedoraa, vaikka sitä siinä testissä minulle ehdotettiinkin.