Kirjoittaja Aihe: kubuntu 12.04 ja dist-upgrade ?  (Luettu 1945 kertaa)

manttila

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 58
    • Profiili
kubuntu 12.04 ja dist-upgrade ?
« : 20.11.13 - klo:22.13 »
Hei,

Mitä apt-get dist-upgrade oikeasti tekee ?

Minulla on kubuntu 12.04 ja lisättynä mm. Kubuntu/Backports -ppa.
Nykyisin minulla on KDE 4.8.5. Ilmeisesti backportissa on tuoreempi KDE, mutta se ei päivity upgrade-komennolla.

Mitä tapahtuu, jos teen dist-upgraden ? En halua päivittää koko järjestelmää 13.10 -versioon, vaan pysyä 12.04 LTS-käyttäjänä.

Netistä surfailemalla en ole saanut varmaa kuvaa asiasta, joten päätin kysyä, jos täällä joku tietää varmasti. En siis halua sotkea muuten stabiilia "työkonetta". Yksi KDE-bugi vain rassaa.. Se on ratkaistu versiossa 4.10.

/ Mika


anttimr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1625
    • Profiili
Vs: kubuntu 12.04 ja dist-upgrade ?
« Vastaus #1 : 20.11.13 - klo:22.31 »
Hei,

Mitä apt-get dist-upgrade oikeasti tekee ?

Se päivittää myös ne paketit, joiden riippuvuudet ovat muuttuneet siten, että niihin on tullut uusia paketteja tai poistamista vaativia paketteja tehden samalla tarvittavat uudet asennukset ja poistot. Pelkkä apt-get upgrade jättää nämä päivittämättä.

Lainaus
Minulla on kubuntu 12.04 ja lisättynä mm. Kubuntu/Backports -ppa.
Nykyisin minulla on KDE 4.8.5. Ilmeisesti backportissa on tuoreempi KDE, mutta se ei päivity upgrade-komennolla.

Mitä tapahtuu, jos teen dist-upgraden ? En halua päivittää koko järjestelmää 13.10 -versioon, vaan pysyä 12.04 LTS-käyttäjänä.

Voit tarkistaa päivitykset ennen niiden varsinaista toteuttamista komennolla
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get -s dist-upgrade
Vipu -s tarkoittaa simuloi eli päätteeseen tulostuu muutokset, joita apt tekisi, mikäli -s jätetään pois.
« Viimeksi muokattu: 20.11.13 - klo:22.34 kirjoittanut anttimr »
Ubuntu 12.10 Quantal Quetzal

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: kubuntu 12.04 ja dist-upgrade ?
« Vastaus #2 : 20.11.13 - klo:22.36 »
anttimr ehtikin jo vastata, mutta ehkä tästä saa vielä hieman rohkaisua dist-upgraden käyttöön.

Mitä apt-get dist-upgrade oikeasti tekee ?

Dist-upgrade päivittää kaikki asennetut paketit uusimpiin ohjelmalähteissä oleviin versioihin. (Tai oikeastaan paikallisen indeksitiedoston mukaisiin uusimpiin versioihin. Indeksit pitää erikseen päivittää komennolla apt-get update.)

Toisin kuin pelkkä upgrade, dist-upgrade tekee myös sellaisia päivityksiä, jotka edellyttävät uusien riippuvuuksien asentamista tai pakettien poistamista. Eli jos uusi versio paketista X riippuu paketista Y, kun nykyisin asennetussa X:n versiossa ei ole kyseistä riippuvuutta, pelkkä upgrade jättää X:n päivittämättä mutta dist-upgrade päivittää X:n ja asentaa vaaditun paketin Y.

Aina jos otat käyttöön uuden ohjelmalähteen, jossa on selvästi uudempia versioita joistain asennetuista paketeista, päivitys on syytä tehdä dist-upgradella. Itse käytän sitä aina myös tavallisiin päivityksiin.

Mitä tapahtuu, jos teen dist-upgraden ? En halua päivittää koko järjestelmää 13.10 -versioon, vaan pysyä 12.04 LTS-käyttäjänä.

Järjestelmä pysyy 12.04:nä. Jakeluversion vaihtaminen edellyttää ohjelmalähteiden vaihtamista. Se taas onnistuu vain päivitystyökalulla tai editoimalla /etc/apt/sources.list ja sources.list.d/* -tiedostoja.