Kirjoittaja Aihe: xubuntu-desktop tukiaika  (Luettu 3447 kertaa)

rale

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 289
    • Profiili
xubuntu-desktop tukiaika
« : 17.11.13 - klo:19.24 »
Koneessani on Ubuntu 12.04, johon olen laittanut Xubuntu desktopin. Onko edelleen kuitenkin tukiaika 5 vuotta?
Varsinaisessa Xubuntussahan se on 3 vuotta.

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3932
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: xubuntu-desktop tukiaika
« Vastaus #1 : 17.11.13 - klo:19.57 »
uskoisin sen olevan sen 5 vuotta ainakin mitä noihin ubuntun juttuihin tulee, käsittääkseni se desktopin asennus ei vaikuta itse ubuntuun muuten kuin että asentelee joitain xubuntun juttuja mitä ubuntu ei itse käytä, xubuntun osalta saattaa tuki olla sen 3 vuotta
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

rale

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 289
    • Profiili
Vs: xubuntu-desktop tukiaika
« Vastaus #2 : 17.11.13 - klo:20.03 »
Näin itsekin uskoisin asian olevan. Järjestelmän hallinta sanoo käytössä olevan Ubuntu 12.04.
Olen vaan ajatellut päivittää järjestelmän vasta 2017.

juyli

  • Vieras
Vs: xubuntu-desktop tukiaika
« Vastaus #3 : 17.11.13 - klo:20.49 »
Koneessani on Ubuntu 12.04, johon olen laittanut Xubuntu desktopin. Onko edelleen kuitenkin tukiaika 5 vuotta?

Aiemmin Ubuntu-LTS -tuki palvelinohjelmistoille oli tuo 5-vuotta, mutta työpöytäohjelmille 3-vuotta.
Jos vielä maltat käyttää vanhentuneita työpöytäohjelmia muutaman vuoden, saat kyllä selväksi, onko tuki työpöytäohjelmille tarjolla vuoteen 2017. ;) Kukaan ei oikeasti halua käyttää työpöytäsovellutuksia 5-vuotta enempää kuin vaatia tukea jo edesmenneille ohjelmaversioille.
Arvailla ei toki tarvitse lukemalla wikiä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ubuntu

odysseus

  • Vieras
Vs: xubuntu-desktop tukiaika
« Vastaus #4 : 20.11.13 - klo:17.18 »
Kukaan ei oikeasti halua käyttää työpöytäsovellutuksia 5-vuotta enempää kuin vaatia tukea jo edesmenneille ohjelmaversioille.

Aika moni yritys valitettavasti haluaa!

5 vuotta on isoolle yritykselle melkoisen lyhyt aika, jos pitää esimerkiksi kouluttaa 2000-20000 henkeä uuden järjestelmän käyttöön ja saada samalla varmistettua, että kaikki taustajärjestelmät ja muut toimivat yhteen uusien ohlemistojen kanssa!

Tämä onkin nykyään suurin ongelma ohjelmistoissa ja aiemmin siitä ollaan yrityksissä selvitty pitkällä Windows XP-käytöllä. Nyt ei ole enää (onneksi) edes M$:lla tukea ja yritysten on aika muuttua. Muutos kuitenkin maksaa aivan mielettömästi!

RHEL ja sen myötä CentOS taitaa olla nyt ainoa joka (kaiketi) lupaa 10 vuoden tuen. Itse ohjelmistoihin sekään ei tietysti vaikuta ja sen vuoksi (tiedon ja tiedostomuotojen) standardointi onkin yrityksen paras keino saavuttaa pitkä tuki ja mahdollisimman helppo siirtymä uuteen. Nykytrendin mukainen BYOD (joka on huono asia) vaikuttaa kustannuksiin vielä lisää ja tekee budjettiin suuryrityksellä helposti parin Miljoonan reiän!

Ubntulle soisin kyllä jopa useammin tulevan LTS-version. Vaikkapa LTS joka toinen vuosi ja aina jokainen niistä minimi 5 vuoden tuella. Väliversioita ei tarvitsisikaan sitten tukea vuotta kauempaa.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: xubuntu-desktop tukiaika
« Vastaus #5 : 20.11.13 - klo:17.38 »
Ubntulle soisin kyllä jopa useammin tulevan LTS-version. Vaikkapa LTS joka toinen vuosi ja aina jokainen niistä minimi 5 vuoden tuella. Väliversioita ei tarvitsisikaan sitten tukea vuotta kauempaa.

Näinhän se nyt meneekin. LTS-versioita on alusta lähtien ollut kahden vuoden välein (= joka toinen vuosi) ja tukiaika on nyt 12.04:stä lähtien pidennetty viiteen vuoteen myös työpöytäjakelun osalta. Väliversioita tuetaan 13.04:stä lähtien vain 9 kk.

Tällä sivulla on havainnollistava kaavio: https://wiki.ubuntu.com/LTS

juyli

  • Vieras
Vs: xubuntu-desktop tukiaika
« Vastaus #6 : 20.11.13 - klo:23.09 »
Aika moni yritys valitettavasti haluaa!
5 vuotta on isoolle yritykselle melkoisen lyhyt aika, jos pitää esimerkiksi kouluttaa 2000-20000 henkeä uuden järjestelmän käyttöön  ... ja muuta höpönpöpöä...

Oikeasti kaupallinen yritys hankkii RedHat EnterPrise Linux -version.
Hankinta- ja käyttökustannukset on mahdollisesti vähennettävissä ainakin osin verotuksessa.

Lisäys: tyhjänpäiväistä väittelyä Windows-ympäristöstä ylipäätään.
http://www.zdnet.com/no-microsoft-open-source-software-really-is-cheaper-insists-munich-7000010918/

Ei kai kenellekään jää epäselväksi, miksi avoimenlähdekoodin ohjelmien ja käyttöjärjestelmien käyttö käy edullisemmaksi kuin syöttää rahaa MicroSoft Inc.:in käyttöön, jolla lienee oma, kansallinen optionsa NSA:n kanssa.
« Viimeksi muokattu: 20.11.13 - klo:23.51 kirjoittanut juyli »

zamppa63

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: xubuntu-desktop tukiaika
« Vastaus #7 : 06.02.14 - klo:19.33 »
No jaa; Ite olen Xubuntuna asentanut muisttikulta. Ubuntun ja muutamat muut työpöytäympäristöt olen lisännyt vaihtoehdoiksi; ilmoitti Lubuntua käynnistyksessä; Osmo-kalenterisovelluksen käyttöönoton jälkeen Edubuntua; järjestelmäasetuksissa Ubuntua ilmoittaapi...