Kirjoittaja Aihe: En saa enää tehtyä livetikkua dd:llä enkä unetbootinilla [RATKAISTU]  (Luettu 5454 kertaa)

Aliengrey

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 539
    • Profiili
kokeillut kuudella tikulla ja kolmella koneella jossa yhdessä on vielä windowskin linuxsin lisäksi mutta ei toimi ei.Unetbootinilla tehdyllä tikulla pääsee siihen alkuvalikkoon mutta siitä eteenpäin ei pääse.
« Viimeksi muokattu: 20.11.13 - klo:20.17 kirjoittanut Aliengrey »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Mitä levykuvaa olet yrittänyt asentaa tikulle ja oletko kokeillut jotain toista tiedostoa?

Millaista dd-komentoriviä olet käyttänyt?

Mitä sudo fdisk -l sanoo, kun tikku on kytketty koneeseen?

Aliengrey

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 539
    • Profiili
Mitä levykuvaa olet yrittänyt asentaa tikulle ja oletko kokeillut jotain toista tiedostoa?

Millaista dd-komentoriviä olet käyttänyt?

Mitä sudo fdisk -l sanoo, kun tikku on kytketty koneeseen?

yksi käyttämistäni dd komennoista:
Koodia: [Valitse]
sudo dd if=/home/vermillion/Lataukset/rescatux_cdrom_usb_hybrid_i386_amd64-486_0.30.2_sg2d.iso of=/dev/sdc
Kyseinen image toimii virtualboxissa niin kuin pitää

sudo fdisk -l:
Koodia: [Valitse]
Levy /dev/sdc: 7862 Mt, 7862353920 tavua
224 päätä, 36 sektoria/ura, 1904 sylinteriä, yhteensä 15356160 sektoria
Yksiköt = 1 * 512 = 512 -tavuiset sektorit
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Levyn tunniste: 0x00002647

    Laite Käynn     Alku          Loppu    Lohkot   Id  Järjestelmä
/dev/sdc1              63    15356159     7678048+   c  W95 FAT32 (LBA)

Oon kokeillut muitakin imageja, ihan yleisimpiä linux jakeluita

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Ennen dd:tä pitäisi ehkä irrottaa tikulta liitetyt tiedostojärjestelmät:

Koodia: [Valitse]
sudo umount /dev/sdc1

sudo dd if=/home/vermillion/Lataukset/rescatux_cdrom_usb_hybrid_i386_amd64-486_0.30.2_sg2d.iso of=/dev/sdc

Aliengrey

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 539
    • Profiili
Ennen dd:tä pitäisi ehkä irrottaa tikulta liitetyt tiedostojärjestelmät:

Koodia: [Valitse]
sudo umount /dev/sdc1

sudo dd if=/home/vermillion/Lataukset/rescatux_cdrom_usb_hybrid_i386_amd64-486_0.30.2_sg2d.iso of=/dev/sdc


Joo mä oon aina irrottanut lukuunottamatta ekaa kertaa kun yhden tikun tuhosin. Liitettynä ne muistaakseni usein hajoaa.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Joo mä oon aina irrottanut lukuunottamatta ekaa kertaa kun yhden tikun tuhosin. Liitettynä ne muistaakseni usein hajoaa.

No ei kyllä tämän vuoksi hajoa. Korkeintaan osiotaulu menee niin sekaisin, ettei normaali alustus onnistu ennen kuin teet uuden osiotaulun.


Aliengrey

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 539
    • Profiili
näköjään tikut herjaavat sudo cfdisk /dev/sdc1 komennolla seuraavaa:

Koodia: [Valitse]
VAKAVA VIRHE: Viallinen ensiöosio 1: Osion alku on levyn lopun jälkeen Paina mitä tahansa näppäintä poistuaksesi cfdiskistä
Formatoinnit ja uudet osiotaulut on kokeiltu. Onko tähän korjausta vai onko tikut vaan rikki.

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Formatoinnit ja uudet osiotaulut on kokeiltu. Onko tähän korjausta vai onko tikut vaan rikki.

Ongelmatikun kanssa olen mennyt kylmästi Windowsiin, ja formatoinut sen siellä. Jostain ihme syystä on pari kertaa mennyt tikkujen kanssa pieleen Ubuntussa, ja winkkari on pelastanut.

Livetikun olen tehnyt ihan järjestelmän toiminnolla:  Sovellukset > Järjestelmätyökalut > Ylläpito > Käynnistyslevyn luonti. Tämä siis 12.04 Gnome-työpöydässä

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1058
    • Profiili
Formatointi voi joskus onnistua myös oudommilla mieleenjuolahduksilla. Esim. digiboksi, telkkari tai kortin kyseessä ollen joku soitin. Tyhjensin juuri Nokian puhelimen micro sd-kortin halpis mp3-soittimella (en formatoinut), kun kaikki tietokoneet väittivät kirjoitussuojatuksi eivätkä myöskään poistaneet kortilta turhia tiedostoja. Sitten taas kortti toiseen noksuun ja kivasti toimii.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Jos tikku on sekaisin niin alkuun nollaa ja sen pitäisi toimia, se jälkeen käyttö vaatii tietysti uuden osioinnin jollain työkalulla. Siis:
Koodia: [Valitse]
sudo dd bs=512 count=1 if=/dev/zero of=/dev/sdXKorjaa X tikun kirjaimeksi. Tuo kirjoittaa tikun (tai muun /dev/sdX-laitteen) alkuun 512 bittiä tavua nollia, jolloin osiotaulu katoaa. Tikun osiot eivät saa olla liitettynä ja muistaakseni tikku pitää tuon jälkeen kytkeä uudestaan kiinni eli osiotaulun katoamista ei huomata muuten (ehkä senkin voisi pakottaa jostain).
« Viimeksi muokattu: 24.10.13 - klo:16.18 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Tuo kirjoittaa tikun (tai muun /dev/sdX-laitteen) alkuun 512 bittiä nollia, jolloin osiotaulu katoaa.

Ei vaan 512 tavua.

 bs=BYTES
              read and write up to BYTES bytes at a time

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Tuo kirjoittaa tikun (tai muun /dev/sdX-laitteen) alkuun 512 bittiä nollia, jolloin osiotaulu katoaa.

Ei vaan 512 tavua.

 bs=BYTES
              read and write up to BYTES bytes at a time


Aivan, kiitos. Meni sanat sekaisin, tavuja kyllä tarkoitin. Komento itsessään on oikein, kuvaus väärin.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Aliengrey

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 539
    • Profiili
Formatoinnit ja uudet osiotaulut on kokeiltu. Onko tähän korjausta vai onko tikut vaan rikki.

Ongelmatikun kanssa olen mennyt kylmästi Windowsiin, ja formatoinut sen siellä. Jostain ihme syystä on pari kertaa mennyt tikkujen kanssa pieleen Ubuntussa, ja winkkari on pelastanut.

Livetikun olen tehnyt ihan järjestelmän toiminnolla:  Sovellukset > Järjestelmätyökalut > Ylläpito > Käynnistyslevyn luonti. Tämä siis 12.04 Gnome-työpöydässä

Itseasiassa ennen kuin luin tämän niin formatoin pidemmän kaavan formatoinnilla winukalla ja tikut sain kyllä ne toimimaan massamuistikäytössä ja yhteen sain jopa mintin live asennuksen tehtyä mutta tuo rescatux ei toimi dd:llä, unetbootinilla eikä windowsohjelma LiLi:llä

Aliengrey

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 539
    • Profiili
Näköjään Rescatuxsissa oli jotain häikkää. Latasin siitä beta version ja meni dd:llä heittämällä sisään.

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1058
    • Profiili
Joku näissä eri asioiden yhdistelmissä (tikut, asennettava, ohjelmat, käyttiksetkin jne.) mättää. Tarvis on tehdä tikku 12.04.3 Ubuntusta, mutta ei vaan onnaa. 12.04.1 versiosta homma onnistui laakista. Ja kokeiltuna on kaikki tämän ketjun vinkit. Ainahan on vaihtoehtoisia tapoja, vaikka dvd. Kyllä tämä tästä, varsinkin kun kohdekone ei sitten näemmä buuttaakaan tikulta  :)