Kirjoittaja Aihe: Mikä Windows 8 -kone Linuxia varten?  (Luettu 3429 kertaa)

hejkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 50
    • Profiili
Mikä Windows 8 -kone Linuxia varten?
« : 07.10.13 - klo:12.28 »
Moikka. En pikavilkaisulla huomannut samaa aihetta, joten tässäpä kirjoitan. (pistäkää linkkiä jos on jo aihe käsitelty!)
Olen suunnittelemassa uuden läppärin ostamista.
Kuten tunnettua on, kaikki laitteet eivät ole Linuxin kanssa yhteensopivia.

Onko jossakin listaa windows 8 -läppäreiden Linux-yhteensopivuuksista, tai onko jollakin ehdotonta suosikkia Windows 8 -koneesta johon saisi Ubuntun kivuttomasti ja kaikki toiminnot toimisi?

Entä onko järkeä laittaa kosketusnäytöllistä läppäriä, saako niihin ubuntua?

En siis tiedä vielä haluanko kosketusnäytöllisen vai ilman kosketusnäyttöä.

Vielä olisi kiva jos saisi ilman windowsia vähän halvemmalla jostkain, mutta ei välttämätöntä ;)

Tulee yrityskäyttöön.

putte prossu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 143
    • Profiili
Vs: Mikä Windows 8 -kone Linuxia varten?
« Vastaus #1 : 07.10.13 - klo:14.38 »
Saako kysyä että mitä tekee lääpintänäytöllä läppärissä, kun en ole oikein ikinä sitä käsittänyt? ???
Toimintavarmimpia koneita Linuxin suhteen on esim. Lenovo ja Dell, mistä ainakin tuota Delliä saa jopa suoraan Linuxilla.
AMD FX-4100, Sabertooth 990FX R2.0, 8GB Kingston ECC DDR3, Radeon 5770 1GB, 240GB SSD + 5x 2TB raid5, Debian 9.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5671
    • Profiili
Vs: Mikä Windows 8 -kone Linuxia varten?
« Vastaus #2 : 07.10.13 - klo:19.49 »
En siis tiedä vielä haluanko kosketusnäytöllisen vai ilman kosketusnäyttöä.
Siis käsitinkö oikein, että kannettavan kosketusnäytöllä?? No ilman muuta haluat sen ilman kosketusoptiolla, koska saat sitten nätisti koneen.

A. Halvemmalla.
B. Mattapintaisella näytöllä

Jos kyseessä on tabletti tyyliin kunnon näppäimistö telakalla, niin sitten asia on eri. Tabletissa Win8 on kosketusnäytöllä oikeinkin kiva käyttää, mutta läppärissä en näe oikein mitään järkeä tuon kosketusnäytön suhteen. Tai voihan sillä tehdä mahdollisimman epäergonomisesti hommia jos siltä tuntuu  ;)

Olen itseasiassa käyttänyt kyllä sellaista läppäriä, jossa oli kosketusnäyttö, mutta parin kuriositeettinä kokeillun pyyhkäisyn jälkeen käytin konetta niin kuin aina ennenkin. Touchpadillä.

tosiutelias

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 171
    • Profiili
Vs: Mikä Windows 8 -kone Linuxia varten?
« Vastaus #3 : 07.10.13 - klo:22.31 »
Saako kysyä että mitä tekee lääpintänäytöllä läppärissä, kun en ole oikein ikinä sitä käsittänyt? ???
Toimintavarmimpia koneita Linuxin suhteen on esim. Lenovo ja Dell, mistä ainakin tuota Delliä saa jopa suoraan Linuxilla.

Anteeksi tämä osittainen off topic, yrityskäytöstä en tiedä.
Mulla on tälläinen hiveltävä läppäri, tulee käytettyä mitä erilaisimmissa asennoissa. Joskus on helpompi rullata sivua alaspäin ihan vaan sormella pyyhkästen. On noita muitakin tilanteita missä sitä voi käyttää, tai sitten ei käytä sitä?
Omalla kohdalla kosketusnäyttö ei ollut suuri tekijä valintatilanteessa, itse asiassa oli kaksi konetta loppusuoralla ja tässä halvemmassa vaihtoehdossa on kosketusnäyttö.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Mikä Windows 8 -kone Linuxia varten?
« Vastaus #4 : 08.10.13 - klo:06.05 »
----

Omalla kohdalla kosketusnäyttö ei ollut suuri tekijä valintatilanteessa, itse asiassa oli kaksi konetta loppusuoralla ja tässä halvemmassa vaihtoehdossa on kosketusnäyttö.

Valaisetko vielä millainen Linux siinä on ja oliko asennuksessa ongelmia?

tosiutelias

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 171
    • Profiili
Vs: Mikä Windows 8 -kone Linuxia varten?
« Vastaus #5 : 09.10.13 - klo:07.21 »
----

Omalla kohdalla kosketusnäyttö ei ollut suuri tekijä valintatilanteessa, itse asiassa oli kaksi konetta loppusuoralla ja tässä halvemmassa vaihtoehdossa on kosketusnäyttö.

Valaisetko vielä millainen Linux siinä on ja oliko asennuksessa ongelmia?

Juu, ei ole tässä linuxia.
Esimerkki vain siitä että ei kosketusnäyttö välttämättä nosta hintaa.

hejkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 50
    • Profiili
Vs: Mikä Windows 8 -kone Linuxia varten?
« Vastaus #6 : 09.10.13 - klo:14.59 »
Saako kysyä että mitä tekee lääpintänäytöllä läppärissä, kun en ole oikein ikinä sitä käsittänyt? ???
joo no en minä välttämättä sitä lääpintänäyttöä tarvittekaan, lähinnä siis uutta tekniikkaa viehättäisi kokeilla mutta vaarilla on lääpintäläppäri windows 8:lla, ei se nyt kovin ihmeellinen, joskus tekee mieli ennemmin sormella koskea kuin touchpadilla.

Toimintavarmimpia koneita Linuxin suhteen on esim. Lenovo ja Dell, mistä ainakin tuota Delliä saa jopa suoraan Linuxilla.
Täytyypä googlettaa dell linuxilla....