Kirjoittaja Aihe: Reitittimen oletus ip-avaruus lähiverkossa  (Luettu 4752 kertaa)

ubbe_timppa

• Käyttäjä
    • Profiili
Reitittimen oletus ip-avaruus lähiverkossa
« : 26.09.13 - klo:18.21 »
Moi,

Varmaan löytyy googlella, mutta en löydä sopivia hakusanoja... Viimeisessä kolmessa reitittimisessä olen huomannut että sisäverkon ip-ositteet alkavat ylin sadan numeroista. Eli jos reitittimen ip on 192.168.1.1, niin dhcp tarjoaa sisäverkon koneille ip-osoitteita tyyliin 192.168.1.127. Yhdellä reitittimillä pakotin erään koneen ip:n olemaan 192.168.1.2 ja toisen 192.168.1.3, homma kyllä toimi mutta johonkin ikkunaan tuli jokin varoitus, valitettavasti siitä on aikaa niin kauan että en muista mikä.

Eli, miksi reitittimet suosivat poolia 192.168.1.100/254 sisäverkossa?

Asmo Koskinen

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Reitittimen oletus ip-avaruus lähiverkossa
« Vastaus #1 : 26.09.13 - klo:20.00 »

Yleensä siihen reitittimeen saa itse laittaa mitä haluaa, kunhan tietää admin-salasanan. Itsellä Linksys, jossa DD-WRT.

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

nm

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 26.09.13 - klo:21.47 »

Varmaankin juuri siksi, että samassa verkossa oleville palvelinkoneille tai vaikkapa verkkotulostimille voi mukavasti määrittää staattisia osoitteita sieltä alkupäästä. Staattinen osoite voi silloin olla koneen omilla asetuksilla määritelty, eikä sitä pyydetä reitittimeltä DHCP:llä. (DHCP:n käyttö palvelinten osoitteiden määrittämiseen aiheuttaisi ongelmia viimeistään silloin kun reititin joudutaan vaihtamaan, vaikka osoitteet muuten pysyisivät staattisina).

jekku

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 27.09.13 - klo:05.51 »

Tuokin sarja kuuluu ns. privaattiosoitteisiin.
Fiksut reitittimet eivät kai edes yritä reitittää sitä ulkomaailmaan.

nm

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 27.09.13 - klo:09.21 »
Tuokin sarja kuuluu ns. privaattiosoitteisiin.
Fiksut reitittimet eivät kai edes yritä reitittää sitä ulkomaailmaan.

Ei varmasti mikään reititin/NAT-boksi yritä. Erikseen voi sitten ohjata portteja ulos näkyvästä osoitteesta sisäverkon staattisiin osoitteisiin.

ubbe_timppa

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 27.09.13 - klo:13.27 »
Ehkä mä kysyin huonosti.

"Yleensä siihen reitittimeen saa itse laittaa mitä haluaa, kunhan tietää admin-salasanan. Itsellä Linksys, jossa DD-WRT."

Olen tämän älynnyt, kuten mainitsin, olen laittanut ip-osoitteita 192.168.1.2 ja 192.168.1.3 ja sisäverkko toimii, siinä ei ole ongelmaa. Muistan vain että yksi buffalo antoi punaisella jonkin varoituksen että sisäverkossa on ositteita alle 192.168.1.100 alueelta.

Kolmella reitittimellä olen kokeillut, kaikki tahtovat aloittaa poolin satasesta, myös dd-wrt firmwarella mikä on minulla myös käytössä.

"Varmaankin juuri siksi, että samassa verkossa oleville palvelinkoneille tai vaikkapa verkkotulostimille voi mukavasti määrittää staattisia osoitteita sieltä alkupäästä."

Lienee makukysymys onko 192.168.1.100 alkupäätä vai jo keskivaiheita :)

Tomin

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
« Vastaus #6 : 27.09.13 - klo:13.56 »
Lainaus
Varmaankin juuri siksi, että samassa verkossa oleville palvelinkoneille tai vaikkapa verkkotulostimille voi mukavasti määrittää staattisia osoitteita sieltä alkupäästä.

Lienee makukysymys onko 192.168.1.100 alkupäätä vai jo keskivaiheita :)

Siis ajatushan on, että DHCP jakelee osoitteita joltain väliltä (tässä 192.168.1.100-254) ja koneet, joille ei ole määritelty kiinteitä osoitteita käyttävät niitä. Jos määrittelee käsin osoitteen jollekin koneelle, on syytä varmistaa ettei sitä anneta myös jollekin toiselle koneelle eli se ei saa olla DHCP:n jakamien osoitteiden alueella. Alkupää siis tosiaan tarkoittaa alle 192.168.1.100 osoitteita tässä.

Jos määrittelee kiinteän osoitteen niin, että reititin kuitenkin jakaa sen DHCP:llä, silloin se voi olla dynaamisesti jaettavien osoitteiden puolella, jos reitittimen ohjelmisto on tarpeeksi fiksu (itse en ole törmännyt liian tyhmään).
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.