Äänestys

Mitkä ovat mielestäsi Ubuntu Dapperin (6.06) suurimmat puutteet?

3D-ajurit eivät toimi heti asennuksen jälkeen
Joidenkin ylläpitotoimenpiteiden tekemisen mahdollisuus vain komentoriviltä
Multimediatoimintojen ja muiden suljettujen formaattien tuen puute asennuksen jälkeen
3D-työpöydän ja muun graafisen "karkin" puute
Laitteistotuki
Ei riittävän helppokäyttöinen "tavalliselle käyttäjälle"
Riittävien kehitystyökalujen puuttuminen asennuksen jälkeen
Kovalevyn osioiden muokkaaminen on liian vaikeaa
Jokin muu, mikä?

Kirjoittaja Aihe: Dapperin suurimmat puutteet?  (Luettu 13646 kertaa)

eap

  • Vieras
Re: Dapperin suurimmat puutteet?
« Vastaus #20 : 10.08.06 - klo:14.52 »
Minulla ainoa tähän asti ilmennyt "puute" on laitetuki, kun lasertulostimeni sattuu olemaan canon niin sen saamiseksi toimintaan näyttää tarittavan enemmän vemmeltämistä. Muuten en omassa käytössäni ole törmännyt ongelmiin, ehkä siksikin että aloitin mikroilun jos DOS-aikaan.

Toinen syy lienee omat tarpeeni, en pelaa ubuntun oletuspelejä kummallisempia pelejä, en pelaa winkkarissakaan pasianssia kummenpaa ja elokuvatkin katselen telkkarista. Eli käyttöni on lähinnä tiedonhakua netistä sekä kuvan ja tekstin käsittelyä.

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: Dapperin suurimmat puutteet?
« Vastaus #21 : 10.08.06 - klo:15.00 »
Nopeampi käynnistys on ihan kiva.

Onhan se mutta kannattaa kuitenkin odottaa sitä, että InitNG:stä tulee ensin stable ulos ja se liitetään osaksi Ubuntua. Eli tosin sanoen se ei ole Ubuntulaisten eikä yleensäkkään Linuxin vika jos unstable/beta softien asennus ei ole sieltä helpoimmasta päästä.

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Dapperin suurimmat puutteet?
« Vastaus #22 : 10.08.06 - klo:15.08 »
Jos käynnistystä haluat nopeammaksi, turvallisempi tapa tehdä se on tämän ohjeen mukaan: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=89491
alias vililikku

jakeee

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 49
    • Profiili
Re: Dapperin suurimmat puutteet?
« Vastaus #23 : 10.08.06 - klo:16.09 »
Olen kokeillut jo mainitsemaasi tapaa, mutta ei ollut riittävän nopea minulle. InitNG:n asennus sujui suhteettoman kivuttomasti, kun sorsista asensin. Olin hieman yllättynyt siitä. Käytössäkään ei ole ollut ongelmia. Mitä nyt joskus cupsd, hpssd ja hpiod eivät käynnisty mutta pieni hinta nopeuteen nähden.

EDIT: Mutta eiköhän lopeta offtopic tähän.

MoB

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 314
  • Debian Jessie, Ubuntu 12.04 LTS, Android-x86 2.3
    • Profiili
Re: Dapperin suurimmat puutteet?
« Vastaus #24 : 10.08.06 - klo:16.26 »
[ x ] normaalin asennuslevyn asennus on epämääräinen sellaiselle joka haluaisi tietää mitä tapahtuu ja missä mennään
[ x ] muutaman kökkösoftan sitominen Ubuntu työpöytään

Eivät sinänsä puutteita, mutta häiritsevät. Puutteita on, mutta ne eivät liity Ubuntuun, vaan vaivaavat kaikkia Linux distroja.
Registered Linux user #186837

Risotto

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 52
    • Profiili
Re: Dapperin suurimmat puutteet?
« Vastaus #25 : 10.08.06 - klo:19.33 »
1. Nvidian ajurit on simppeli asentaa paketinhallinalla (lähes kaikille helppo) tai sillä nvidian tarjoamalla installerilla.
2. Voi haitata aloittelijaa, mutta itse ei tule käytettyä noita GUI konfigurointikamoja ollenkaan. Komentorivi osoittautunut helpommaksi ja monipuolisemmaksi.
3. Tähän vois laittaa ruksin, koska olis kiva jos ne toimisivat "out-of-box". Vaikkakin niiden asennus on helppo ja Ubuntun Restricted Formats sivu antaa hyvät ohjeet niiden asentamiseen.
4. Miten saadaan oletusteemat vastaamaan kaikkien toiveita? Ei mitenkään, aina on joku, jonka mielestä teemat ovat rumia. Omaan makuun sopivia teemoja yms. karkkia saa helposti ite hankittua, ja kunhan tuota XGL:ää vielä hiotaan lisää, niin se voidaan tunkea distroon/sen asentaminen on helppoa.
5. Iänikunen ongelma, toivottavasti valmistajat alkais jossain vaiheessa tekemään niitä Linux - ajureita. Laitteistotuki on Ubuntussa varmasti yksi parhaimmista. Linuxin puute, ei niinkään Ubuntun.
6. Oikeanlainen asenne niin eiköhän Ubuntu "tavalliselle" käyttäjälle taitu. Nykyään näiden "helppo-distrojen" käyttäminen on aika pitkälle hiirellä kliksuttelua, eikä suurempia säätöjä tarvi.
7. Nojuu tähän ruksi, vaikkei niiden development kamojen asentaminen paketinhallinnasta niin kovin suuri vaiva ollut.
8. Muokkaan osiot haluamaani tilaan installissa, joten ei oo tullut moista vastaan. Kaine aika helpolla saa muokattua GPartedilla tms.
9. Menee valmistajien piikkiin: pelit
o//

Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Re: Dapperin suurimmat puutteet?
« Vastaus #26 : 11.08.06 - klo:01.14 »
Taitavat jo olla puutteet lueteltuina edellisissä kirjoitusissa. Mieleeni tuli kuitenkin 64 bittiset versiot, jotka tuntuvat olevan varsinaisia ongelman pesiä.
Mielestäni e.o. pläjäykset voisi olla noudettavissa kehitys versioina, eikä valmiina distrona. Varoitukset tulevat esiin vasta kun aloittelia joutuu asennuksen kanssa vaikeuksiin ja ottaa yhteyttä yhteisöön.
Pitäisi ottaa järki pakaroitten välistä ja tunnustaa että 64 bittinen Ubuntu ei ole vielä valmis.
Ehkä muutenkin kannattaisi hiukan selventää mitä nuo prosessori vaihtoehdot tarkoittavat (x86, i386, i64 jne.).
Poistuu taka vasemmalle - - -

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: Dapperin suurimmat puutteet?
« Vastaus #27 : 11.08.06 - klo:08.12 »
Miten olis vaihtoehto *ei mikään edellisistä'.

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Dapperin suurimmat puutteet?
« Vastaus #28 : 11.08.06 - klo:08.48 »
Itse olen saanut sen kuvan, että 64 -bittinen versio on vakaa eikä buginen, mutta sille ei vain saa joitain suljettuja softia (esim. Flash, jonka aloittelija yleensä haluaa).
alias vililikku

moonstone

  • Vieras
Re: Dapperin suurimmat puutteet?
« Vastaus #29 : 11.08.06 - klo:09.14 »
Itse olen saanut sen kuvan, että 64 -bittinen versio on vakaa eikä buginen, mutta sille ei vain saa joitain suljettuja softia (esim. Flash, jonka aloittelija yleensä haluaa).

Näinhän se on. Jos otat amd64 version ubuntusta et käytä windows binäärikodeekkeja etkä macromedian toimittamaa flashia.. tosin gnash on vapaa flash, jolle löytyy ubuntuun amd64 paketit.

Itse käyttäisin varmasti amd64 jakelua mikäli kotoa sellainen konekokoonpano löytyisi.

MoB

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 314
  • Debian Jessie, Ubuntu 12.04 LTS, Android-x86 2.3
    • Profiili
Re: Dapperin suurimmat puutteet?
« Vastaus #30 : 11.08.06 - klo:11.58 »
Itse olen saanut sen kuvan, että 64 -bittinen versio on vakaa eikä buginen, mutta sille ei vain saa joitain suljettuja softia (esim. Flash, jonka aloittelija yleensä haluaa).

Amen.
Sujetun koodin kökkösoftia ei saa, mutta muuten toimivuus on samaa 32-bittisen version kanssa.
Registered Linux user #186837

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Re: Dapperin suurimmat puutteet?
« Vastaus #31 : 19.08.06 - klo:13.21 »
Joku muu: asentaa kaikenlaista kamaa oletusarvoisesti (mielestäni liikaa), käynnistyminen läppärikäytössä liian hidasta. Eli paljon viriteltävää / poistettavaa.

Esimerkiksi tämä näyttää käynnistävän CUPSin ja HP Printing systemin vaikkei mulla edes ole printteriä kiinni koneessa.
« Viimeksi muokattu: 19.08.06 - klo:13.28 kirjoittanut MikkoJP »

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Dapperin suurimmat puutteet?
« Vastaus #32 : 19.08.06 - klo:17.43 »
Et varmaankaan ole siirtymassa Windowsiin, mutta sanotaan kuitenkin, ettei Windowsissa ole asi yhtaan paremmin.  :) Noita kaynnistyvia ohjlemia voi muoka ohjelmalla sysv-rc-conf.
alias vililikku

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Re: Dapperin suurimmat puutteet?
« Vastaus #33 : 19.08.06 - klo:19.49 »
Et varmaankaan ole siirtymassa Windowsiin, mutta sanotaan kuitenkin, ettei Windowsissa ole asi yhtaan paremmin.  :) Noita kaynnistyvia ohjlemia voi muoka ohjelmalla sysv-rc-conf.

No minä poistin noita turhia ohjelmia (kuten GIMP) juuri 150 megatavua, eivätpähän käynnisty lainkaan :D Makuasia tietysti, mutta mitään jakelua ei varmasti saa täysin mieleisekseen ilman säätämistä. Ubuntu nyt vaan on toisenlainen lähtökohdaltaan kuin Debian tai Slackware, Gentoosta nyt puhumattakaan.


Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: Dapperin suurimmat puutteet?
« Vastaus #34 : 19.08.06 - klo:20.05 »
Kaikkia ei voi miellytttää. Toiset valittaa kun ei heti toimi kaikenmaailman ämpeekolmoset ja hilavitkuttimet, ja toiset valittaa samasta distrosta että se on survottu liian täyteen kaikkea. Onneksi joka jakelulle löytyy ottajansa.

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Re: Dapperin suurimmat puutteet?
« Vastaus #35 : 20.08.06 - klo:12.18 »
Noh, nuo tulostussysteemit olisi varmaan mahdollista käynnistää vasta sitten, kun tulostin havaitaan? Tuskin ihan mahdoton homma olisi se. Parempi silti näin kuin niin, että tulostus ei toimisi ollenkaan.
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

Patse

  • Vieras
Re: Dapperin suurimmat puutteet?
« Vastaus #36 : 31.08.06 - klo:15.45 »
Ubuntu : Kunnollista poltto ohjelmaa ei löydy Gnome pöydälle.(Kaikki ei halua sekoitella eri pöytien ohjelmia) Siirrä kansioon toimintoa en oo koskaan löytänyt.Ja tietenkin toi eri laitteiden tuki,joka taas ei oo Linuxin vika.
Kubuntu : Koko paska ei oo ees vielä toimiva.Ainut mitä Kubuntulla on päässyt tekemään on : pistä kone päälle ja vedä töpseli pois seinästä ja kokeile uudelleen.Adept vai mikä se nyt olikaan joutuu 2 kertaa laittaa peräkkäin päälle enne kuin se aukee ja k3b jumittaa koko koneen.Hiiri käsi väsyy vaikka miten säätelis hiiren asetuksia (tavallinen hiiri) Näytä piilotiedostot sisältää pitkan listan virheitä joka kerta kun koneen käynnistää.Tää ominaisuus on kyllä ilmestynyt Ubuntuunkin,mutta ilmoituksia on vähemmän.Ubuntullekin vois olla yhtä helppo systeemi kuin Fedoralle on Livna (Asenna paketti ja pääset asentaa kaikea suljettua kamaa jne...)
Yhteen veto : Ubuntua on kyllä hyvä käyttis Xfce Ja Gnome pöydällä mutta Kde ei oo vielä sopiva "tavalliselle" käyttäjälle joka ei jaksa ratkoa koko ajan jotain ihme ongelmia tai ei ees tiedä miten niitä aletaan ratkomaan.Jep mulla tulee ainakin Gnome pysymään koneella.Niin ja tää sudo harpäkkä on kans ihmeelinen.Edellä mainitussa distrossa oli helppo pistää vaikka taustakuva kansioon lisää kuvia ja poistella niitä valmiina olevia mutta tässä joutuu leikkimään sillä konsolilla.Jos se on niin riski altista kirjautua graaffiseen sudolla,niin voihan sen verkko johdon ottaa seinästä pois?
« Viimeksi muokattu: 31.08.06 - klo:15.57 kirjoittanut Patse »

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Dapperin suurimmat puutteet?
« Vastaus #37 : 31.08.06 - klo:15.54 »
Lainaus
Ubuntu : Kunnollista poltto ohjelmaa ei löydy Gnome pöydälle.(Kaikki ei halua sekoitella eri pöytien ohjelmia)
Oletkin kokeillut varmaan Gnomebakeria? Ja jos k3b on paljon parempi kuin Gnomebaker, niin se on sinusta itsetäsi kiinni jos et halua K3B:tä asentaa.
alias vililikku

Patse

  • Vieras
Re: Dapperin suurimmat puutteet?
« Vastaus #38 : 31.08.06 - klo:16.02 »
Juu oon ja levyt tulee monestikkin 14min odottelun jälkeen valmiiksi,silti levyllä ei välttämättä oo mitään (CD-rw).Käy sitten jossain Wintoosassa tyjentämässä se kun ei Linux sitä enään ala lukemaan.K3b:a en Gnomeen sekoittele koska ei oo sille tarkoitettu ja Kubuntulla toi jus jumittaakin koneen totaalisesti,Ei ees hiiri toimi.Tää on tapahtunut monella polttolaitteella.Ei auta kun repiä se virta johto pois seinästä.

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Dapperin suurimmat puutteet?
« Vastaus #39 : 31.08.06 - klo:16.06 »
Mitä se haittaa vaikka k3b:tä ei ole tarkoitettu Gnomeen? Kerros muutama syy miksi sitä ei voisi käyttää Gnomessa? :D
alias vililikku