Kirjoittaja Aihe: Iso Nvidia -ajuriongelma (kone jäätyy)  (Luettu 3410 kertaa)

-tjt-

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Iso Nvidia -ajuriongelma (kone jäätyy)
« : 24.07.13 - klo:09.29 »
Meikäläistä on jo pidemmän aikaa vaivannut ongelma, jossa Ubuntu tilttaa ja vain väkivaltainen boottaus auttaa. Ongelma esiintyy suht harvoin, ehkä kerran viikossa ja olen vaan elänyt sen kanssa kun en ole löytänyt itsenäisesti ratkaisua.

Tilttaaminen liittyy aina työpöydällä tapahtuviin asioihin (ikkunan liikutus, dashin avaus yms). Varmuudella tiedän, että ongelma liittyy Nvidian suljettuihin ajureihin. Ongelma alkoi jo 12.10:n aikoihin ja on jatkunut 13.04:n kanssa. Sen jälkeen, kun viikko sitten asensin 13.04:n kokonaan uusiksi puhtaalta pöydältä luulin jo päässeeni murheesta, kunnes kone jäätyi taas eilen ensimmäistä kertaa.

Kyseessä on vajaat viisi vuotta vanha HP HDX Permium -läppäri GeForce 9600m GT -kortilla varustettuna.

Avoimen lähdekoodin ajureilla mitään ongelmia ei ole ilmennyt. Käyttäisinkin niitä mielelläni, mutta HDMI ei tunnu toimivan avoimilla ajureilla. HDMI:n päässä olevaan töllöön tulee pelkkä "no signal" ja yritys vaihtaa kuvaa näyttöasetuksista tai koneen näppäinyhdistelmällä aiheuttaa koko järjestelmän kaatumisen ilman vihreilmoituksia. Tietokone kyllä tunnistaa telkkarin oikein.

Suljetuilla ajureilla HDMI toimii moitteetta.

Tällä hetkellä käytössä on 310 (tested) -ajuri, jolla ongelma siis edelleen jatkuu.

Onko kellään tarjota ratkaisuehdotuksia tilttailuun? Mulle tosin kelpaa myös vinkit siitä, miten HDMI:n saisi toimimaan avoimilla ajureilla, jolloin voisin vaan käyttää niitä.
« Viimeksi muokattu: 24.07.13 - klo:09.31 kirjoittanut -tjt- »

shelby

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1865
    • Profiili
Vs: Iso Nvidia -ajuriongelma (kone jäätyy)
« Vastaus #1 : 24.07.13 - klo:12.20 »
Näyttääkö sulla ajurivalinnassa 319... Suljetut mutta testattu. Mulla pelaa Ubu sekä Kubu 13.10:ssä. Näyttikset kylläkin uudemmat, GTX 470 1 GB ja GTX 580 3GB.
Ubu Gnome 20.04.3 LTS
Win 8.1 laptop I
Win 10 laptop II
Ubu Mate 20.04.3 LTS
Kubu 20.04.3 LTS

-tjt-

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Vs: Iso Nvidia -ajuriongelma (kone jäätyy)
« Vastaus #2 : 24.07.13 - klo:15.34 »
Näyttääkö sulla ajurivalinnassa 319... Suljetut mutta testattu. Mulla pelaa Ubu sekä Kubu 13.10:ssä. Näyttikset kylläkin uudemmat, GTX 470 1 GB ja GTX 580 3GB.

Ei näy ajurivalinnassa 319. Sieltä löytyy suljetut ajurit 173, 304, 310 ja 313. Olen (ainakin muistaakseni) testannut about kaikkia, tosin tuota 173:a se ei tainnut edes antaa asentaa.

310 on "redommended driver" tälle kokoonpanolle.

-tjt-

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Vs: Iso Nvidia -ajuriongelma (kone jäätyy)
« Vastaus #3 : 29.07.13 - klo:23.52 »
Muutama päivä meni ilman tilttailua, mutta tänään kone kaatui parikin kertaa  >:(

Googlettelun jälkeen näyttäisi erittäin vahvasti siltä, että kyseessä on tämä sama, jo ikivanha bugi:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/nvidia-graphics-drivers/+bug/1033263

Noveau -ajureiden asennus siis auttaisi, ja sen tekisin, mutta kun se HDMI ei sitten toimi. Täytyisi toimia.

Ongelma on siis se, että HDMI:n päässä oleva TV ilmaantuu kyllä näyttöasetuksiin, mutta TV sanoo "No Signal". fn+f4 -näppäinyhdistelmän painaminen poistaa kyllä kiltisti kuvan tietokoneen monitorista, mutta telkku pysyy pimeänä. Sitten järjestelmä onkin jo nurin kokonaan.

Onko kukaan saanut HDMI:tä toimimaan avoimilla ajureilla ja olisko tähän jotain tipsejä?

Edit: Lähdin nyt vielä kokeilemaan  319.23 -ajureita (http://linuxg.net/nvidia-319-23-has-been-released-how-to-install-nvidia-319-23-drivers-on-linux/)

HDMI:tä en pääse vielä testaamaan, mutta katsotaan nyt ainakin miten vakaasti toimivat...


« Viimeksi muokattu: 30.07.13 - klo:00.13 kirjoittanut -tjt- »