Kirjoittaja Aihe: AMD näytönohjaimen ajurit eivät toimi  (Luettu 2908 kertaa)

arcturus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
AMD näytönohjaimen ajurit eivät toimi
« : 20.07.13 - klo:16.02 »
Minulla on kaksi tietokonetta, joissa molemmissa on uudehko amd:n näyttis. Halpis läppäreitä molemmat.

Kuitenkin nyt kun asensin molempiin xubuntu 13.04:t aivan uutena asennuksena, niin ubuntun software centeristä asennetu fglrx ajuri ei toimi. Käynnistys jumii johonkin plymouth tms kohtaan. Jos poistan ajurin, kone on taas normaali.

Onko nyt joku viallinen päivitys tullut yhtäkkiä? E-1800 ja E-2200 prosessorit, joissa on näemmä sama näytönohjain.

Toisessa amd:n ajurit toimivat, kunnes asensin xubuntu 13.04:n.

Vai onko jokin temppu jota en tiedä?

EDIT: Täytyykö ensin poistaa radeon ajurit ja sitten asentaa no proprietary ajurit?
« Viimeksi muokattu: 21.07.13 - klo:00.54 kirjoittanut arcturus »

arcturus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Vs: AMD näytönohjaimen ajurit eivät toimi
« Vastaus #1 : 21.07.13 - klo:01.08 »
lspci -nn | grep VGA
00:01.0 VGA compatible controller [0300]: Advanced Micro Devices [AMD] nee ATI Wrestler [Radeon HD 7340] [1002:9808]

Tämä ihmetyttää, koska tosiaan vain muutama päivä sitten ennen uudelleen asennusta minulla oli nuo fglrx ajurit ja ne toimi mukisematta  :o

Voiko biosin boot asetuksilla olla merkitystä?

arcturus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Vs: AMD näytönohjaimen ajurit eivät toimi
« Vastaus #2 : 21.07.13 - klo:02.02 »
Kappas vain, muisti taitaa tökkiä, näin nuorena. AMD:n sivuiltahan minä ne catalystit viimeksikin asensin, enkä ubuntun softakaupasta... Eipä mittää, problem solved!

juyli

  • Vieras
Vs: AMD näytönohjaimen ajurit eivät toimi
« Vastaus #3 : 23.07.13 - klo:00.36 »
AMD:n sivuiltahan minä ne catalystit viimeksikin asensin, enkä ubuntun softakaupasta... Eipä mittää, problem solved!

AMD/Ati on mukana tukemassa avoimien ajureiden tekoa Linux-jakeluihin. Catalyst-ajurit ovatkin sitten aina oma lukunsa, joita ei jakelut yleensä suoraa tue.
Jos ongelmasi ratkaisit noutamalla laitevalmistajan ajurit, ja asentamalla ne. Ja aivan erityisesti, jos ongelmasi sait ratkaistuksi, editoi alkuperäisen viestisi otsikkoa vaikka [ratkaistu purkkavirityksin] lisämääreellä ;)