Kirjoittaja Aihe: Läppäri laukeamassa? Vilkkuva näyttö (RATKAISTU)  (Luettu 17947 kertaa)

Jukki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 407
    • Profiili
On vanha HP pavilion DV5 medialäppäri. Akku kypsyi jo ja piuhan varassa toimitaan. Xubuntu on ollut mainio tässä. Nyt on näytö alkanut välkkymään. Kuva häviää ja ruutu menee valkoiseksi silloin tällöin. Äänet ja muu jatkuu taustalla normaalisti.

Koneessa on lämmöt aika korkealla. Pölyjä olen puhallellut noista pohjan reiistä. Olisiko tuolle koneelle tehtävissä jotain muuta?
« Viimeksi muokattu: 13.08.13 - klo:20.55 kirjoittanut Jukki »

putte prossu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 143
    • Profiili
Vs: Läppäri laukeamassa?
« Vastaus #1 : 15.06.13 - klo:10.27 »
Eli näyttö ei yleensä kuitenkaan niin sanotusti sammu/mene pimieäksi?
Jos näin niin grafiikkapiirin juostokset siellä todennäköisesti irtoilee. Mahdollisia aiheuttajia mm. jäähdytyksen tukkiminen pitämällä konetta sohvalla tms. ettei jäähdytys toimi oikein, harvoin putsatut pölyt jäähdyttäjästä (kerran kuukaudessa on mun mielestä minimi kun tulisi putsata paineilmalla koko systeemi) tai sitte ihan vaan huonosti suunniteltu jäähdytys, mikä ei olisi varsinaisesti mikään yllätys HP:n kohdalla :)
Korjattua saa jopa itse tai sitte ammattilaisen toimesta, jolloin puhutaan noin 100€ kustannuksista.
AMD FX-4100, Sabertooth 990FX R2.0, 8GB Kingston ECC DDR3, Radeon 5770 1GB, 240GB SSD + 5x 2TB raid5, Debian 9.

Jukki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 407
    • Profiili
Vs: Läppäri laukeamassa?
« Vastaus #2 : 15.06.13 - klo:12.27 »
Kiitos vastauksesta. Joo.. ei siis pimeäksi vaan "leimahtelee" sekunniksi valkoiseksi  ja samalla näkyy sekavia viivoja. Tätä tapahtuu muutaman kerran illassa. Olen varonut tukkimasta noita jäähdytysaukkoja kyllä. Aina tää on ollut tämmöinen kiuasmalli.

Eipä ole uutta akkuakaan tullut hankituksi, kun nää lämmöt nousee. Voisko noita tuuletusaukkoja jotenkin "avartaa" tahi puhallusta tehostaa? Nyt kohta lähtee pöydästä lakat tään läppärin alta.

Ei taida olla järkeä antaa ammattilaiselle tätä korjattavaksi, kun konekkaan ei maksa tuota satasta. Nyt on tilaisuus siis saada elämänkokemusta.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Läppäri laukeamassa?
« Vastaus #3 : 15.06.13 - klo:13.22 »
Tuossa tulikin jo puhdistusohjeita. Akun voi ottaa pois, sen turha lataaminen vain lisää lämmöntuottoa.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

putte prossu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 143
    • Profiili
Vs: Läppäri laukeamassa?
« Vastaus #4 : 15.06.13 - klo:13.31 »
Joo melko vahvasti viittaa tuohon GPU juotosvikaan, varsinkin jos kone kerta ottaa reilusti lämpöäkin. Eihän näytön heiluttaminen/kääntely vaikuta tuohon ilmiöön, mikä taas voisi viitata myös näytön invertteri vikaan?
En tiedä onko linuxille mitään GPU:n rasitusohjelmaa (kuten win puolella esim. Furmark) millä saisi rasitettua kunnolla sitä GPU:ta, juotosviat ilmenee yleensä rasituksen alla tekstuurien repeilynä ja juuri sun mainitsemien viirujen ym virheiden tapaan.
Millä sä olet tuon pölyjenputsauksen tehnyt? Se ei oikein onnistu kunnolla millään paukkupullo-paineilmoilla ym. vaan olisi hyvä jos saa ihan kompuralla puhallettua. Tuuletin kannattaa toki "lukita" vaikka nuppineulalla jäähytysaukon rakosesta ja mitään 10bar ei sentään tarvi tarjoilla ;D Lämpöongelmat voi myös johtua palaneista lämmönjohtotahnoissa, milloin pelkät pölynputsaukset ei tietenkään auta.
AMD FX-4100, Sabertooth 990FX R2.0, 8GB Kingston ECC DDR3, Radeon 5770 1GB, 240GB SSD + 5x 2TB raid5, Debian 9.

Jukki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 407
    • Profiili
Vs: Läppäri laukeamassa?
« Vastaus #5 : 15.06.13 - klo:17.42 »
Välähtely ilmenee, kun katsoo Tohtori Who:ta Areenalta, tms. Aika harvoin kyllä ja niin vähän kerrallaan että ei kerkeä asiaa enepää tutkia. Juotosvika siis, joka esiintyy kun kone on kunnolla kuuma? Pulloilmalla olen pölyjä puhallellut - sen pilli menee hyvin sisään noista ilmasäleiköistä.

Pitääpä ottaa akku pois. Tänks Jallu. Vähemmän massaa - vähemmän lämpöä.

putte prossu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 143
    • Profiili
Vs: Läppäri laukeamassa?
« Vastaus #6 : 15.06.13 - klo:19.40 »
Jeps, juotosviat ilmenee paremmin kuumana ja valitettavaa on ettei nuo yleensä ainakaan parempaan suuntaan muutu itsestään :-\
Kun kaikki muu on kokeiltu ja jos kokeilumieltä löytyy niin korjausta voi kokeilla itse vaikkapa kuumailmapistoolilla mutta onnistuminen ja korjauksen kesto on aina vähän tapauskohtaista :) Itse olen kuitenkin useamman GPU:n korjannut kyseisellä menetelmällä ja kaikki yhtä konetta lukuunottamatta porskuttaa edelleen, mikä sekin varmaan tokeentuisi uudelleen lämmityksellä. Youtubesta löytyy iso liuta havainnollisia videoita miten homma tulee tehdä ja kun juotospisteisiin hölvää tilkan nestemäistä fluksia niin onnistumisprosentti paranee huomattavasti.
Tämä kannattaa toki jättää aina viimeiseksi vaihtoehdoksi sillä varauksella että kone saattaa muuttua myös totaalisesti paperipainoksi.
AMD FX-4100, Sabertooth 990FX R2.0, 8GB Kingston ECC DDR3, Radeon 5770 1GB, 240GB SSD + 5x 2TB raid5, Debian 9.

thewk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 436
    • Profiili
Vs: Läppäri laukeamassa?
« Vastaus #7 : 15.06.13 - klo:20.32 »
Juotosvialta tosiaan kuulostaa. Itse olen jo jonkinaikaa pitänyt sellaista sääntöä ettei läppärissäni tule olemaan Nvidian tai ATI:n näyttistä vaan ainut hyväksytty on Intel. Ovathan ne hitaita verrattuna noihin kahteen muuhun valmistajaan, mutta en pelaa tai tee mitään sellaista jossa näyttiksen tehoista olisi hyötyä niin hyvin riittää eikä tarvitse läheskään niin paljon pelätä juotosongelmia. Toki yksi vaikuttava seikka on myöskin se etten hyväksy HP Pavilion -koneitakaan (DV6000 sarja... huh huh..)
HP Compaq 6300 Pro + Ubuntu 22.04.2

putte prossu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 143
    • Profiili
Vs: Läppäri laukeamassa?
« Vastaus #8 : 15.06.13 - klo:21.03 »
Itse olen jo jonkinaikaa pitänyt sellaista sääntöä ettei läppärissäni tule olemaan Nvidian tai ATI:n näyttistä vaan ainut hyväksytty on Intel.

Mulla onkin läppärissä Nvidia JA Intel ;) Eikä ole kyllä itsellä omissa koneissa ollut ongelmia kenenkään 3 edellä mainitun laitevalmistajan näyttiksillä kunhan muistaa tuon säännöllisen pölyjen putsauksen ja ettei tuki koneen jäähdytystä. Edellistä radeonia tuli jopa kellotettua ja ongelmittä se toimii vielä nykyiselläkin omistajallaan :)
AMD FX-4100, Sabertooth 990FX R2.0, 8GB Kingston ECC DDR3, Radeon 5770 1GB, 240GB SSD + 5x 2TB raid5, Debian 9.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Läppäri laukeamassa?
« Vastaus #9 : 15.06.13 - klo:22.08 »
Mulle tuodaan noita vammautuneita läppäreitä tutkittaviksi ja niistä muutama yleinen huomio:
- erilliset näytönohjaimet tai niiden kytkennät tuppaavat kajahtamaan turhan usein. Niissä kajahtaneissa on viisi Nvidiaa yhtä ATIa kohden. Yleensä ei kannata korjata. En tosin tiedä mikä on myytyjen suhde.
- toinen ertyisen heikko kohta on saranan läpi menevät näytön liitokset.

Eli oma suositukseni läppärien ostoon on ostaa läppäri prosessoripiiriin integroidulla näytönohjaimella. Pelikäyttöön pöytäkoneet.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

oh2ir

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 447
    • Profiili
Vs: Läppäri laukeamassa?
« Vastaus #10 : 16.06.13 - klo:00.08 »
Mulle tuodaan noita vammautuneita läppäreitä tutkittaviksi ja niistä muutama yleinen huomio:
- erilliset näytönohjaimet tai niiden kytkennät tuppaavat kajahtamaan turhan usein. Niissä kajahtaneissa on viisi Nvidiaa yhtä ATIa kohden. Yleensä ei kannata korjata. En tosin tiedä mikä on myytyjen suhde.
- toinen ertyisen heikko kohta on saranan läpi menevät näytön liitokset.

Eli oma suositukseni läppärien ostoon on ostaa läppäri prosessoripiiriin integroidulla näytönohjaimella. Pelikäyttöön pöytäkoneet.

T:Jallu59

Tere

Miten nämä Nvidiat jotka on asennettu Intelin HD4000 rinnalle, onko kokemusta ?

Tässä minun Asuksessa on Nvidia GTX610M / 2GB tuon HD4000:n rinnalla. En ole tietääkseni saanut sitä toimimaan Ubuntussa, mutta W8 :ssa se on käytössä esivalituilla ohjelmilla.
73's de Kari OH2BNE

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Läppäri laukeamassa?
« Vastaus #11 : 17.06.13 - klo:11.28 »
Miten nämä Nvidiat jotka on asennettu Intelin HD4000 rinnalle, onko kokemusta ?

Yllä mainittu Nvidian juotosongelma koskee lähinnä GeForce 8400M ja 8600M-sarjojen siruja, joista luultavasti suurin osa alkaa oireilla jossain vaiheessa. Uudemmissa sarjoissa juotostinan koostumus on korjattu, joten ongelmia ei enää esiinny läheskään samassa suuruusluokassa. Uudemmilla siruilla hajoamiset johtuvat todennäköisemmin muista ylikuumenemisen aiheuttamista vaurioista, jolloin juotosten korjaaminen ei auta.

Tässä minun Asuksessa on Nvidia GTX610M / 2GB tuon HD4000:n rinnalla. En ole tietääkseni saanut sitä toimimaan Ubuntussa, mutta W8 :ssa se on käytössä esivalituilla ohjelmilla.

https://wiki.ubuntu.com/Bumblebee

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5671
    • Profiili
Vs: Läppäri laukeamassa?
« Vastaus #12 : 17.06.13 - klo:22.28 »
Nämä kansan medialäppärit on monesti melkoisia vitsejä kestävyyden suhteen. Se on tuo valtava lämpömäärä yhdistettynä lähes mahdottomasti jäähdytettävään runkoon. Sehän nuo ongelmat tekee.

Itse olen todennut, että kannettavaksi vaikka jo vähän vanhanaikainen ammattikäyttöön suunnattu malli on loppuviimein järkevin. Jos koneessa pitää olla jerkkua, niin sitten yksinkertaisesti pöytäkone käyttöön jos luotettavuutta pitää löytyä.

No onhan toki näillä ihan tuoreilla malleilla alkanut tilanne parantua merkittävästi, kun piirit alkaa olla järkeviä lämmöntuotoltaan. Mutta yli pari vuotta vanhoista, erityisesti nvidian sisältävistä koneista kyllä tulen pysyyn erossa.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Läppäri laukeamassa?
« Vastaus #13 : 18.06.13 - klo:00.12 »
Samaa mieltä. Itse kun tässä taannoin budjettiläppäriä katselin, niin juu olisi ollut paljon uudempaa Aceria tarjolla samaan hintaan, kuin maksoin itse tästä Lenovo T60:stä. Mutta Lenovoon päädyin, vaikka onkin jo iäkäs. Jaksaa pyörittää Ubuntua keveästi, ja kone suorastaan huokuu laadukkuutta. Kaikenlaisia pikku asioita, kuten hyvätuntumainen näppis, jämäkkä kokoonpano, lonksumaton ja lujasti lukittuva näyttö jne... En ole hankintaani pettynyt ja suosittelen lämpimästi. Jos pitkäikäistä konetta halajaa, budjetti on pieni eikä viimeisimmillä ominaisuuksilla ole väliä kannattaa hommata jostain käytettyihin koneisiin erikoistuneesta liikkeestä kunnostettu poistokoneeksi tullut ns. bisnesläppäri. Monilla noilla on vielä käyttövuosia runsaasti jäljellä.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

Jukki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 407
    • Profiili
Vs: Läppäri laukeamassa?
« Vastaus #14 : 13.08.13 - klo:20.48 »
Tehdäänpä loppusana HP Pavilion DV5 läppärin näytönvilkkumisprobleemaan. Läppärin näyttö alkoi välkkymään aina pahemmin ja pahemmin jolloin korjaamiseenryhtymiskynnys ylittyi lopulta. Se ei ollutkaan pelätty näytönohjainpiirin juotosten irtoamisongelma kuumuudessa ei.  Kuva palautui aina, kun tökkäsi sormella näyttöä. Näytön ja näytönohjaimen välisessä kaapelissa siis luurasi tämä vika.

Ongelmaisia koneita nämä HP-läppärit tuntuvat olevan, kun Youtuubiin on näistä tehty monenmoista remppavideota. Osui silmään tämä

http://www.youtube.com/watch?v=6dTzU6Jqku8&feature=endscreen

Tämä on toinen DV5-malli kuin videossa (LCD-näyttö ei ole liimattu vaan ruuveilla kiinni muovikehyksessään.) Ratkaisu on sama kuitenkin: LCD-näytön takana oleva näytön kaapelia paikallaan pitävä keltainen teippi pitää poistaa. Kaapeli ei enää pingotu näyttöä käännellessä.

Katsotaan ajan kanssa miten "korjaus" onnistui. Toistaiseksi kaikki hyvin. Näyttö ei välky.

EDIT 22.8.2013: Näyttö ei ole välkkynyt kertaakaan korjauksen jälkeen. Jee. Osasin.
« Viimeksi muokattu: 22.08.13 - klo:10.07 kirjoittanut Jukki »

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Vs: Läppäri laukeamassa?
« Vastaus #15 : 16.08.13 - klo:07.40 »
Ongelmaisia koneita nämä HP-läppärit tuntuvat olevan, kun Youtuubiin on näistä tehty monenmoista remppavideota.

Kyllä se varmaan on mallikohtaista. Kotona kaksi käytettynä ostettua HP nc6320 -läppäriä, siis jonkinlainen bisnesmalli. Maksoivat pyöreät 300 euroa kipale, ja palvelleet jo monta vuotta ilman ainuttakaan rautavikaa. Ainoa mikä ei toimi on se, että kantta suljettaessa näyttö ei pimene, mutta se taas on tyypillistä Ubuntun kanssa. Kaikki muu, näyttö, verkko, wlan ja äänet toimivat out of the box. Sormenjälkitunnistin vaati jonkin lisäpaketin muistaakseni.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Läppäri laukeamassa?
« Vastaus #16 : 16.08.13 - klo:13.12 »
Ongelmaisia koneita nämä HP-läppärit tuntuvat olevan, kun Youtuubiin on näistä tehty monenmoista remppavideota.

Kyllä se varmaan on mallikohtaista. Kotona kaksi käytettynä ostettua HP nc6320 -läppäriä, siis jonkinlainen bisnesmalli. Maksoivat pyöreät 300 euroa kipale, ja palvelleet jo monta vuotta ilman ainuttakaan rautavikaa. Ainoa mikä ei toimi on se, että kantta suljettaessa näyttö ei pimene, mutta se taas on tyypillistä Ubuntun kanssa. Kaikki muu, näyttö, verkko, wlan ja äänet toimivat out of the box. Sormenjälkitunnistin vaati jonkin lisäpaketin muistaakseni.

Tuollaista toiminnallisuutta toivoisin myös Lenovon koneisiin. Edes valinnaisena.
Nyt en voi käyttää ulkoista näyttöä kuin pitämällä kantta auki tai porttitoistimen (vai telakkako se lie) kanssa ;(
Ja sama jonkun Asuksen (tjsp., ei ole kone käsillä nyt) kanssa...

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Läppäri laukeamassa?
« Vastaus #17 : 16.08.13 - klo:13.23 »
Tuollaista toiminnallisuutta toivoisin myös Lenovon koneisiin. Edes valinnaisena.
Nyt en voi käyttää ulkoista näyttöä kuin pitämällä kantta auki tai porttitoistimen (vai telakkako se lie) kanssa ;(
Ja sama jonkun Asuksen (tjsp., ei ole kone käsillä nyt) kanssa...

Kannen sulkemisen jälkeen kuvan pitäisi palautua ulkoiseen näyttöön, kun heilautat hiirtä tai painat jotain näppäintä. Voi kestää hetken, että näyttö löytää taas syötteen. Toimii näin ainakin Lenovo T61:llä Ubuntu 12.04:ssä.

oh2ir

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 447
    • Profiili
Vs: Läppäri laukeamassa?
« Vastaus #18 : 16.08.13 - klo:13.50 »
Ongelmaisia koneita nämä HP-läppärit tuntuvat olevan, kun Youtuubiin on näistä tehty monenmoista remppavideota.

Kyllä se varmaan on mallikohtaista. Kotona kaksi käytettynä ostettua HP nc6320 -läppäriä, siis jonkinlainen bisnesmalli. Maksoivat pyöreät 300 euroa kipale, ja palvelleet jo monta vuotta ilman ainuttakaan rautavikaa. Ainoa mikä ei toimi on se, että kantta suljettaessa näyttö ei pimene, mutta se taas on tyypillistä Ubuntun kanssa. Kaikki muu, näyttö, verkko, wlan ja äänet toimivat out of the box. Sormenjälkitunnistin vaati jonkin lisäpaketin muistaakseni.

Tuollaista toiminnallisuutta toivoisin myös Lenovon koneisiin. Edes valinnaisena.
Nyt en voi käyttää ulkoista näyttöä kuin pitämällä kantta auki tai porttitoistimen (vai telakkako se lie) kanssa ;(
Ja sama jonkun Asuksen (tjsp., ei ole kone käsillä nyt) kanssa...


Kyllä minun Asuksessa toimii tuo kannen sulkeminen niinkuin pitääkin, kansi kiinni ja 23" :n näyttö käytössä, ja järjestelmäasetuksista saa vaikka molemmat yhtäaikaa päälle jne jne
73's de Kari OH2BNE