Kirjoittaja Aihe: Ubuntu uudessa läppärissä  (Luettu 13959 kertaa)

redu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 487
    • Profiili
Ubuntu uudessa läppärissä
« : 08.06.13 - klo:08.07 »
Käytän kaikissa koneissa 98% Ubuntua ja 2% Winkua (tuplaboot). Käyn netissä vain Ubuntulla. Wingussa netti on estetty matovaaran vuoksi.

Linuksiahan voi väännellä kerneliä myöten melkein mihin tahansa, ja Linux-epäystävällisetkin uudet läppärit saa toimimaan melkein tyydyttävästi, ja uudet kernelit sisältävät uusimpia ajureita. Mutta näyttää siltä, että sovitusstaistelut aina vaan pahenevat:
- UEFI/SecureBoot
- Hiirilätkän minisormikäyttö
- Tehonkulutusongelmat, hibernate, sleep, jne
- WLAN, Eth ongelmat
- Lääpintänäyttö. Intel on nyt speksannut lääpintänäytön Ultrabookeihin.
- Samsungin UEFI.koneita on brickattu asentamalla Linux spontaanisti.
- Uudet Lenovon koneet näyttävät olevan Linux-epäystävällisiä.
- Ultrabookit ovat hankalia.
- jne

Tämä tarkoittaa sitä, että uusien koneitten osalta Ubuntun käytöstä on tullut nörttien puuhaa. On odoteltu, että Linux joskus tulisi voimalla pöytäkoneisiin sekä läppäreihin. Esimerkiksi EeePC:n piti 2008 avata tietä. Mutta kuinkas kävi: Winku valtasi miniläppärit. Ja tilanne pahenee...

Rohkaiskaa, ja sanokaa, että olen väärässä!

Olen jopa harkinnut uutta strategiaa:
1. Luovun Linuksista
2. Kloonaan Wingun systeemipartition ulkoiselle kovalevylle.
2. Aina kun madot syövät Wingun, palautan puhtaan kloonatun version.
Ubuntua 98%, Winkua 2%

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Ubuntu uudessa läppärissä
« Vastaus #1 : 08.06.13 - klo:11.04 »
Näh. Jos ostan kannettavan, niin sitten säästän ja ostan kunnollisen vaikka maksaisikin enemmän.
http://www.dell.com/fi/yritykset/p/xps-13-linux/pd

Tuo on sitten nimenomaan ultrabook eli kovin paljoa ei ole 3D-suorituskykyä (mitä Intelin mesa-ajureilla nyt sattuu saamaan). Listaasi pitäisi lisätä Nvidian Optimus. Tosin sen osalta puutteita on muuallakin kuin valmistajan ajureissa ja tilannetta on jo alettu korjata.
« Viimeksi muokattu: 08.06.13 - klo:11.07 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5672
    • Profiili
Vs: Ubuntu uudessa läppärissä
« Vastaus #2 : 08.06.13 - klo:12.54 »
Itse olen ollut hiukan siinä käsityksessä, että pahimmat ongelmat on tulleet siitä, että UEFI/Secureboottia ei ole otettu vain huomioon asennuksen aikana, eli pitää olla aika tuore versio ja 64bit. Nuo Optimukset on varmaankin ongelmallisia jos haluaa haluaa vaihtaa näytönohjainta lennosta.

Kosketusnäytöistä yllättävän monet kait toimivat ainakin lähes out-of-box.

Itsellä ei ole hirmuisen tuoretta kannettavaa käytössä, mutta tuollaiseen käsitykseen olen päässyt uusista koneista.

redu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 487
    • Profiili
Vs: Ubuntu uudessa läppärissä
« Vastaus #3 : 08.06.13 - klo:17.35 »
Näh. Jos ostan kannettavan, niin sitten säästän ja ostan kunnollisen vaikka maksaisikin enemmän.
http://www.dell.com/fi/yritykset/p/xps-13-linux/pd

Tuo on sitten nimenomaan ultrabook eli kovin paljoa ei ole 3D-suorituskykyä (mitä Intelin mesa-ajureilla nyt sattuu saamaan). Listaasi pitäisi lisätä Nvidian Optimus. Tosin sen osalta puutteita on muuallakin kuin valmistajan ajureissa ja tilannetta on jo alettu korjata.

Kiitos vinkistä Tomin!
Ihmettelenkin kovasti sitä, että Microsoft on kyennyt tuputtanaan Winkunsa kaikkiin peruskaupoista hankittaviin läppäreihin. Olisi paljon fiksumpaa, jos uuskoneissa olisi joku ilmainen käyttöjärjestelmä esiasennettuna. Mieluiten Linux tai jopa DOS. Wingun haluava voisi ostaa erikseen käyttiksensä.

Tämä Dell xps-13 näyttää mielenkiintoiselta koneelta. Paitsi, että läppäri pitäisi saada valita muittenkin speksien kuin käyttiksen perusteella? Naamalle lyö esimerkiksi se, että xps-13:n akku ei ole vaihdettavissa.
Laajemmin olen googlaillessa saanut sen käsityksen, että Dell:it ovat Linux-ystävällisiä. Spekseissä on usein jopa Linux mainittuna. Oikeastaan mikä tahansa Dell saattaisi olla hyvä valinta Linuksistille?
Ubuntua 98%, Winkua 2%

joonas60

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 255
  • Tietotekniikan kanssa puuhastelua yli 30 vuotta
    • Profiili
Vs: Ubuntu uudessa läppärissä
« Vastaus #4 : 08.06.13 - klo:19.11 »
Dellin Linux-läppäreitä on Suomi-jälleenmyyjillä muitakin kuin tuo yllämainittu Ultrabook:

DELL LATITUDE E5530 15,6"FHD 3210M/HD-GFX/4/320/BT/UBUNTU
http://www.kannettavatietokone.fi/Kannettavat/Dell/LAM5512CAU.html
Tämä malli löytyy myös mm. Jimms'iltä.

DELL VOSTRO 2520 15,6" 2348M/HD-GFX/4/320/BT/UBUNTU
http://www.kannettavatietokone.fi/Kannettavat/Dell/VOM2506CBU.html
terv. joonas60
Asus X4909F, Windows 10, WSL2-Ubuntu

Thinkit

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 912
  • Kysyvä ei tieltä eksy, eikä eksyvä tietä kysy.
    • Profiili
Vs: Ubuntu uudessa läppärissä
« Vastaus #5 : 08.06.13 - klo:22.35 »
Lenovo Thinkpad e520
Kde Neon 5.22.3
Intel(R) Core(TM) i5-2410M CPU @ 2.30GHz
Amd Radeon HD 6630m
Intel HD 3000 integroitu
Samsung Evo 120G kovo ja 8G muistia
Sony Xperia 5 mk2 ja android 11

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: Ubuntu uudessa läppärissä
« Vastaus #6 : 08.06.13 - klo:23.20 »
Tässä Asuksen halpa minikannettava

http://www.tietokonekauppa.fi/?koodi=147774

Täytyi mainita vaikka ei pääse normi kone mallistoon mutta varmasti nettikäyttöön sopiva.
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

joonas60

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 255
  • Tietotekniikan kanssa puuhastelua yli 30 vuotta
    • Profiili
Vs: Ubuntu uudessa läppärissä
« Vastaus #7 : 09.06.13 - klo:01.12 »
Tässä Asuksen halpa minikannettava

http://www.tietokonekauppa.fi/?koodi=147774

Täytyi mainita vaikka ei pääse normi kone mallistoon mutta varmasti nettikäyttöön sopiva.

Onpa makean oloinen ja edullinen punainen Ubuntu-notebook. Katselin tarkemmin netistä tuosta tietoa ja hyviä arvioita oli saanut.

Ultrabookien tapaan akku ei vaihdettavissa, josta miinusta. Lisäksi itse jäin kaipamaan sisäänrakennettua 3G/4G:tä.
terv. joonas60
Asus X4909F, Windows 10, WSL2-Ubuntu

redu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 487
    • Profiili
Vs: Ubuntu uudessa läppärissä
« Vastaus #8 : 09.06.13 - klo:07.43 »
Tässä Asuksen halpa minikannettava

http://www.tietokonekauppa.fi/?koodi=147774

Täytyi mainita vaikka ei pääse normi kone mallistoon mutta varmasti nettikäyttöön sopiva.

Onpa makean oloinen ja edullinen punainen Ubuntu-notebook. Katselin tarkemmin netistä tuosta tietoa ja hyviä arvioita oli saanut.

Ultrabookien tapaan akku ei vaihdettavissa, josta miinusta. Lisäksi itse jäin kaipamaan sisäänrakennettua 3G/4G:tä.

Ööh,
13.3 tuuman Ultrabookkeja saa 1.1kg:n painoisena. Tämä mini painaa 1.3kg. Helppoa arvata, kumpaa kannan mieluummin mukana! Mutta, jos hinta ratkaisee, niin Asus-mini voittaa.

Mulla on Samsung NC10 mini 1.3kg, jota kuljettelin taannoin laukussa. Muttei se kulje enää mukana painonsa vuoksi. Kevyet tabletit tappoivat minit.

Kun mikään tablettia raskaampi ei käytännössä näytä kulkevan mukana, olen alkanut luopua kannettavan "kannettavuudesta". Olen alkanut kaavailla jopa 17 tuuman läppäriä (jota ei kanniskella reissussa)  koti-löhösohva-käyttöön. Mikähän sellainen mahtaisi olla Ubuntu-ystävällinen?
Ubuntua 98%, Winkua 2%

joonas60

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 255
  • Tietotekniikan kanssa puuhastelua yli 30 vuotta
    • Profiili
Vs: Ubuntu uudessa läppärissä
« Vastaus #9 : 09.06.13 - klo:19.10 »
Olen alkanut kaavailla jopa 17 tuuman läppäriä (jota ei kanniskella reissussa)  koti-löhösohva-käyttöön. Mikähän sellainen mahtaisi olla Ubuntu-ystävällinen?

Itse en noin isoa ota, mutta makunsa kullakin. Jos pysytellään Dellin läppäreissä niin heiltä löytyy tämmöisiä:

http://www.dell.com/fi/p/inspiron-17r-5721/pd

Ko. sivulla teknisissä tiedoissa mainitaan Ubuntu 12.04 käyttöjärjestelmävaihtoehtona. Hinnasta ja mistä saa ei ole tietoa...
terv. joonas60
Asus X4909F, Windows 10, WSL2-Ubuntu

putte prossu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 143
    • Profiili
Vs: Ubuntu uudessa läppärissä
« Vastaus #10 : 09.06.13 - klo:20.36 »
Kyllä mä suosittelen tuota 17", viimeiset 2 konetta ollut 17" ja pienempää ei enää tule ;) Itsekkin tulee lähinnä sohvalta käsin käytettyä ja mini sitte tarvittaessa mukaan. Esim. FHD resot mun mielestä menee turhan tihrustamiseksi pienemmillä näytöillä ja kivana lisänä näissä on usein 2 kovalevy-paikkaa, niin ei tarvi tinkiä tallennustilasta tai nopeudesta kun työntää käyttiksen SSD:lle ja loput ryönät isolle HDD:lle.
Tuota madoista vouhottamista en kyllä tosin ymmärrä, tai lähinnä sitä mistä sakki raapii noita omille koneilleen? Mulla on tasan kerran ollut virus/mato/pöpö WIndowssissa ja sekin XP-aikaan, vielä kun ei tullut käytettyä mitään virussoftaa.
AMD FX-4100, Sabertooth 990FX R2.0, 8GB Kingston ECC DDR3, Radeon 5770 1GB, 240GB SSD + 5x 2TB raid5, Debian 9.

redu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 487
    • Profiili
Vs: Ubuntu uudessa läppärissä
« Vastaus #11 : 10.06.13 - klo:07.57 »
Olen alkanut kaavailla jopa 17 tuuman läppäriä (jota ei kanniskella reissussa)  koti-löhösohva-käyttöön. Mikähän sellainen mahtaisi olla Ubuntu-ystävällinen?

Itse en noin isoa ota, mutta makunsa kullakin. Jos pysytellään Dellin läppäreissä niin heiltä löytyy tämmöisiä:

http://www.dell.com/fi/p/inspiron-17r-5721/pd

Ko. sivulla teknisissä tiedoissa mainitaan Ubuntu 12.04 käyttöjärjestelmävaihtoehtona. Hinnasta ja mistä saa ei ole tietoa...


Kiitos vinkistä!
Ubuntu on tosiaan mainittu, ja ajureita siis saa! Paino vain alkaen 2,22kg. Tämähän on tyypillisesti 15.6 tuuman koneen paino. Pitää tutustua vehkeeseen tarkemmin.
Sanoivat muuten Gigantissa, että Dell:iltä on tulossa Gigantin myyntiin uusien läppäreitten sarja kesäkuun kukuessa. Eivät kertoneen laitetyyppejä.

Putte Prossu,
kiitos rohkaisusta 17-tuumaiseen suuntaan. Viis kannettavuudesta, kun yli kilon vehkeet eivät kuitenkaan käytännössä kulje laukussa mukana! Miniläppärikin on käytännössä osoittautunut liian raskaaksi.
Minulla on huonoja kokemuksia Wingun haittaohjelmista. Kahdeksan vuotta sitten Sonera katkaisi kaksi kertaa yhteyteni, kun joku Winkukoneeni kuulemma lähetti jatkuvasti roskaa nettiin. Tapauksen jälkeen siirryin nettailemaan pelkästään Linuksilla, eikä mitään ongelmia ole ollut. Tuplabootissa on XP ilman nettiinpääsyä. Mitään hidastavia antivirustemppuja en siis ole tarvinnut. Suuri helpotus!
Ubuntua 98%, Winkua 2%

putte prossu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 143
    • Profiili
Vs: Ubuntu uudessa läppärissä
« Vastaus #12 : 10.06.13 - klo:14.51 »
Mitään hidastavia antivirustemppuja en siis ole tarvinnut. Suuri helpotus!

Mitään muutahan mäkään en ole ikinä käyttänyt kuin Avastin ilmais-versiota, mikä on resurssienkäytöltään oikeasti yhden tekevää että onko se siellä taustalla vai ei ;)
Lisäksi yksi oleellinen tekijä miksi itse pidän tässä käyttisleprassa Windowssia on juuri tuo ajurituki. Vaikka laitteet saisi Linuxilla toimimaan, on nuo uudempien laitteiden ajurit usein kehnoja niin toiminnaltaan kuin virrankulutukseltaankin, minkä sitten huomaa akkukäytössä. Jos sulla on viimeiset Windows kokemukset tuolta XP-aikakaudelta, suosittelen edes harkitsemaan seiskan kokeilua :)
AMD FX-4100, Sabertooth 990FX R2.0, 8GB Kingston ECC DDR3, Radeon 5770 1GB, 240GB SSD + 5x 2TB raid5, Debian 9.

redu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 487
    • Profiili
Vs: Ubuntu uudessa läppärissä
« Vastaus #13 : 10.06.13 - klo:19.04 »
Mitään hidastavia antivirustemppuja en siis ole tarvinnut. Suuri helpotus!

Mitään muutahan mäkään en ole ikinä käyttänyt kuin Avastin ilmais-versiota, mikä on resurssienkäytöltään oikeasti yhden tekevää että onko se siellä taustalla vai ei ;)
Lisäksi yksi oleellinen tekijä miksi itse pidän tässä käyttisleprassa Windowssia on juuri tuo ajurituki. Vaikka laitteet saisi Linuxilla toimimaan, on nuo uudempien laitteiden ajurit usein kehnoja niin toiminnaltaan kuin virrankulutukseltaankin, minkä sitten huomaa akkukäytössä. Jos sulla on viimeiset Windows kokemukset tuolta XP-aikakaudelta, suosittelen edes harkitsemaan seiskan kokeilua :)

O.K. lupaan HARKITA!
Menin ostamaan mukamas halvalla Linux-ystävällisen 17 tuuman läppärin:
http://www.dell.com/fi/p/inspiron-17-3721/pd
Speksissä jopa mainitaan Ubuntu 12.04.
Tuo typerä ja bloatware-Win8 lentää kyllä heti ulos. Sitä ei voi ikävä kyllä downgradata seiskaan. Ulos lentävät myös UEFI ja secureboot. Tilalle tulee "vanhanaikaisesti" tuplaboottina WinXP (lisenssi on onneksi olemassa) ja Ubuntu 12.04.

Ubuntua 98%, Winkua 2%

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Ubuntu uudessa läppärissä
« Vastaus #14 : 10.06.13 - klo:19.11 »
Ulos lentävät myös UEFI ja secureboot.
UEFI:a et saa UEFI-koneesta pois ilman UEFI-piirin irrotusta.

putte prossu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 143
    • Profiili
Vs: Ubuntu uudessa läppärissä
« Vastaus #15 : 10.06.13 - klo:20.11 »
Lainaus
617,3 tuuman LED-taustavalaistu näyttö Truelife-ominaisuudella ja HD-tarkkuudella (600x900)

Johan on näyttö :D

Eipä tuosta UEFI:sta itsessään mitään haittaa ole itsellä ollut vaan ongelmat ilmeisesti alkaa siinä vaiheessa jos biossissa ei ole tuota secure boot: other OS-optiota?
Joka tapauksessa onnea hankinnalle!
AMD FX-4100, Sabertooth 990FX R2.0, 8GB Kingston ECC DDR3, Radeon 5770 1GB, 240GB SSD + 5x 2TB raid5, Debian 9.

oh2ir

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 447
    • Profiili
Vs: Ubuntu uudessa läppärissä
« Vastaus #16 : 10.06.13 - klo:20.16 »
Anteeksi tyhmä kysymys, mutta miksi pitäisi jääräpäisesti vain saada Linux-läppäri, on hyvin helppoa formatoida kiintolevyt ja laittaa tilalle jotain muuta, mitäs siitä jos on valmis laittamaan läppäriin esim. 1000 € ja siinä sivussa sitten joutuu maksamaan vaikka jonkun 50 € sellaisesta mitä ei halua.

Olen ymmärtänyt näitä juttuja lukiessani että sellaisia koneita jossa on Linux valmiina hyvin vähän, ja sekin sitten on vielä päivitettävä uudempaan versioon.
73's de Kari OH2BNE

redu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 487
    • Profiili
Vs: Ubuntu uudessa läppärissä
« Vastaus #17 : 11.06.13 - klo:07.21 »
Lainaus
617,3 tuuman LED-taustavalaistu näyttö Truelife-ominaisuudella ja HD-tarkkuudella (600x900)

Johan on näyttö :D

Eipä tuosta UEFI:sta itsessään mitään haittaa ole itsellä ollut vaan ongelmat ilmeisesti alkaa siinä vaiheessa jos biossissa ei ole tuota secure boot: other OS-optiota?
Joka tapauksessa onnea hankinnalle!

Joo, speksissä on painovirhe näytön resossa.
Oikeastaan on tarkoituksena panna biosissa "legacy" päälle. Silloin kai UEFI-bion käyttäytyy kuten MBR-bios?
Ubuntua 98%, Winkua 2%

redu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 487
    • Profiili
Vs: Ubuntu uudessa läppärissä
« Vastaus #18 : 21.06.13 - klo:08.07 »
Menin ostamaan mukamas halvalla Linux-ystävällisen 17 tuuman läppärin:
http://www.dell.com/fi/p/inspiron-17-3721/pd
Speksissä jopa mainitaan Ubuntu 12.04.
Tuo typerä ja bloatware-Win8 lentää kyllä heti ulos. Sitä ei voi ikävä kyllä downgradata seiskaan. Ulos lentävät myös UEFI ja secureboot. Tilalle tulee "vanhanaikaisesti" tuplaboottina WinXP (lisenssi on onneksi olemassa) ja Ubuntu 12.04.

Hehhe!
Heitin tästä Dellin 17-tuumaisesta HDD:n ulos Winku8-sisältöineen (Winku8 vei ennen omia softia 58 GB koviksesta). Tuli leikittyä muutama päivä Win8:lla. Se on minulle täysi Scheisse! Pahinta on se, että ikkunoituun dektoppiin ei saa kaikkia sovelluksia. Osa jää täysikkunalliseen "Metroon". Täysi ikkuna peittää kaiken muun alleen.

Säilöin alkuperäiskoviksen a) takuusyistä ja b) testatakseni joskus sitä muka parannettua Win8:aa = Win8.1, jonka saa Microsoftilta ilmaisena updatena lähitulevaisuudessa.

Tässä on nyt toisella kovalevyllä tuplaboottina Ubuntu 12.04 ja WinXP:

Ubuntu meni sisään lähes kivutta, mutta WiFi lähti pelittämään vasta googlatuilla ohjeilla.

Legacy-WinXP toimii, mutta on vielä paljon hommia:
Pahinta on se, että WinXP:n asennuslevyltä puuttuu Sata-HDD-tuki. Piti asentaa biosin ATA-emulaatiolla. Sata-kyvyn voi myöhemmin lisätä WinXP:lle teppu-kakkosella. Ubuntu pelittää SATA-moodissa ja ATA-moodissa, mutta WinXP toistaiseksi vain ATA-moodissa.
XP:n ajurit on haettava kissoilla ja koirilla chippien tyyppinumeroilla, kun Dell ei jakele sellaisia. Ajuri-show on vielä keskeneräinen, mutta näyttää siltä, että kaikki tarvittava löytyy.

EDIT:
UEFI:sta en ymmärrä mitään? Tein partitiot Uudelle kovikselle Gparted:illa legacy-tyyliin, ja ymmärtääkseni niistä tuli MBR-tyyppinen, koska Win XP asentui ja toimii, ja Ubuntussa on legacy-GRUB.

Jos käytetään SSD:tä, niin tarvitaan "aligned"-partitointi. Harjoittelin sellaista käyttäessäni Gparted;ia.
« Viimeksi muokattu: 21.06.13 - klo:08.16 kirjoittanut redu »
Ubuntua 98%, Winkua 2%

oh2ir

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 447
    • Profiili
Vs: Ubuntu uudessa läppärissä
« Vastaus #19 : 21.06.13 - klo:12.10 »
Tere

En tiedä miten pitäisi osioida mutta minulla on ntfs ja ext4 osioita sekaisin, win8 ja eri linuxin versiot toimii sulassa sovussa keskenään.

En minä tuosta UEFI/EFI jutusta mitään tiedä mutta olen täältä saatujen ohjeiden mukaan homman tehnyt, ja hyvin workkii.
Se minkä joutuu tekemään aina välillä niin BootRepairilla pitää ajaa korjaukset jonka jälkeen kännistykset toimii, tämä vain siinä tapauksessa että on asentanut jonkin linux-distron rinnalle ja grub ei osaa päivittyä muuten.
73's de Kari OH2BNE