Kirjoittaja Aihe: TFT monitorin näytön väritasapaino erilainen Ubuntu vs Win7  (Luettu 2510 kertaa)

ljpp

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 127
    • Profiili
    • BitBuners.com - We Burn a Bit!
Tulee vähän harrasteltua valokuvausta ja toistaiseksi olen havainnut parhaimmaksi tehdä RAW kuvien käsittelyn Windowsilla (Canon DPP softalla), mutta Ubuntu on kuitenkin pääasiallinen käyttöjärjestelmäni. Olen kuitenkin huomannut, että väritasapaino Windowsin ja Ubuntun puolella ei ole identtinen, ja koska teen kuvan käsittelyn häviöttömästi RAW kuvalla tapahtuu se Windowsilla, mutta kun palaan normaaliin käyttöympäristööni Ubuntuun, huomaan ettei kuva näytäkkään enään täysin samalta.

Miten saan väritasapainot identtisiksi tai edes lähelle toisiaan? Näyttö on LG:n M2880D, perus 22" TFT ja koneessa on Nvidian näytönohjain, jonka ajurit ovat myös käytössä molemmissa käyttöjärjestelmissä.

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Miten saan väritasapainot identtisiksi tai edes lähelle toisiaan? Näyttö on LG:n M2880D, perus 22" TFT ja koneessa on Nvidian näytönohjain, jonka ajurit ovat myös käytössä molemmissa käyttöjärjestelmissä.

Vaikea kysymys. Itselläkin on töissä GTX460 ohjain, ja sen ajurit sekä winukassa että linukassa. Näyttönä on IPS-paneelinen Asus.

http://www.asus.com/Monitors_Projectors/VS229H/ 

Ensimmäinen littunäyttö, jota olen saattanut kuvankäsittelyssä käyttää. Perus TFT on toivoton. En löydä näyttösi tyyppinimellä netistä mitään.

Näytön ajurisoftassa on varmaankin kohta (ainakin itselläni), josta voi säätää Gamma-arvoa. Väritasapaino varmaankin on sinulla tuosta kiinni. Oletuksena se tahtoo olla turhan kirkas. Muistaakseni Ubuntun puolella olen säätänyt sen kokonaisgamman 0,92 sillä asteikolla mikä siinä Nvidia settings säätöpaneelissa on.

Voin yrittää postittaa tai laittaa tänne esille gamma 2.20 targetin, jonka mukaan säädän itse näytön. Olen nyt emännän koneella, ja vielä sairaana, joten se lähettäminen voi viedä aikaa. Idea siinä on, että target-kuvan kolme nauhaa pitäisi saada tasaisen harmaiksi ilman mitään värisävyjä. Tämä tehdään eri värien gamma-arvoja säätämällä. Pelkään kuitenkin pahoin, ettei perus-TFT:llä tule hommasta mitään, ja riippuu katselukulmasta, mikä on lopputulos. Asuksen näytön kun laittoi monitorin omista säädöistään sRGB-asentoon, ja Ubuntussa Nvidia settingsistä kokonaisgamman 0.92, homma oli siinä.

 

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Miten saan väritasapainot identtisiksi tai edes lähelle toisiaan? Näyttö on LG:n M2880D, perus 22" TFT ja koneessa on Nvidian näytönohjain, jonka ajurit ovat myös käytössä molemmissa käyttöjärjestelmissä.

http://www.sunpoint.net/~besos/Gamma_220.png

Yllä olevassa linkissä hyvä gamma 2.20 target. Se laitetaan ruudulle täyteen kokoonsa (1:1), siis ei suurenneta eikä pienennetä. Sitten säädetään näytönohjaimen säätöpanelista (Nvidia settings) gamma-säätöä niin, että vasemman "nauhan" molemmat puoliskot näyttävät yhtä kirkkailta (siis muodostavat yhdessä tasaisen harmaa pinnan).  Jos kaikki on onnellisesti, myös keskimmäinen kolmikaistainen nauha näyttää tasaisen harmaalta. Jos siellä kuitenkin on värisävyjä, pitää säätää eri värikanavien gamma arvoja erikseen, ja sitten taas kokonaisgammaa vasemman nauhan mukaan. Oikealla olevat kaksi kapeaa ovat ns. mustan pisteen säätöä varten, mutta niillä ei ole littunäytöillä juuri merkitystä, kun täysin mustaa ei saada kumminkaan aikaiseksi. Gammasäätö pätee sekä Ubuntun, että Windowsin puolella yhtä hyvin.

Unohdin edellisessä vastauksessa myös värilämpötilan. Monitorin omista asetuksista pitäisi säätää monitori päivänvalon väriin. Se voi olla merkitty D65 tai 6500K tai jotain sinne päin. Pääasia on, että 6500 Kelvinin kohta jotenkin asetuksista löytyy, ja se säädetään oletukseksi. 9300K on aika yleinen tehdasasetus, mutta se on aivan liian kylmä kuvankäsittelyyn (sinertävä).

Tuota gammasäätöä on, kuten sanoin aiemmin, mahdoton saada kohdalleen esim. tavallisella halvalla läppärin näytöllä. Lisäksi asetus muuttuu näytön kulmaa säädettäessä koko ajan. Itse olen onnistunut vain IPS-paneelisella littunäytöllä ja kuvaputkimonitorilla.

Onnea monitorin säätöön. Tuo gamma-target on vapaata kauraa, se on alunperin julkisesti laitettu nähtäville. Netistä voi löytyä muitakin, mutta tämä on mielestäni ehdottomasti paras.

 
« Viimeksi muokattu: 09.06.13 - klo:16.08 kirjoittanut New_user »