Olen aina uuden x.04 Ubuntun tullessa tehnyt puhtaan asennuksen, eli asennan järjestelmän ihan kokonaan uudelleen. Aiemman Acer Travelmate (en valitettavasti muista numeroa) kannettavan kanssa Live-CD:t eivät koskaan toimineet, mutta onneksi alternate-CD:t lähtivät aina moitteettomasti pyörimään.
Nyt kuitenkin huomasin että uudessa 13.04 versiossa on alternate-CD:t jätetty kokonaan pois. Aloin pelätä ettei Live-CD:ltä asennus onnistuisi nykyisen kannettavani Acer Travelmate 8473T:nkään kanssa ja eipä se tietenkään onnistunut. Kyseessä on 64-bittinen järjestelmä "Intel® Core™ i5-2430M CPU @ 2.40GHz" prossulla ja neljällä gigalla muistia. Nykyisellään koneessa on siis Ubuntu 12.10 mitä ei puhtaasti asennettu vaan päivitettiin 12:04:stä. Sittemmin olen lisännyt DDR3 muistia kuuteen.
Latasin Ubuntun sivustolta levykuvan "64-bit PC (AMD64) desktop" ja asensin tämän DVD+RW levylle. Boottasin onnistuneesti levylle ja sain GRUB-valikon jossa annetaan vaihtoehdot kokeilla Ubuntua, asentaa tämän, suorittaa OEM asennus tai tarkistaa levy virheiltä. Ainoastaan levyn tarkistus pääsee johonkin violettitaustaisesta ruudusta Ubuntu-tekstillä ja viidellä pallolla. Muiden kohdalla pallot liikkuvat jonkin aikaa mutta sitten lopettavat. Kuulen myös selkeästi kuinka levyn lukeminen loppuu ja pyöriminen lakkaa. Ajoin myös levyn tarkistuksen loppuun eikä virheitä tullut. Päätin myös yrittää levyn tyhjentämistä ja levykuvan uudelleen polttamista mutta turhaan.
Sitten yritin levykuvan asennusta muistitikulle. Pääsen boottaamaan myös muistitikulta, jopa nopeampaa mutta tilanne on edelleen sama kuin levyltä bootatessa. Ainoastaan levyn tarkistus toimii ja tässäkin tapauksessa se ei antanut virheitä.
Tämän jälkeen päätin yrittää kokeilua/asennusta ilman splash-screeniä. Menin siis e-näppäimen kautta muokkaamaan boottausparametreja ja poistin "quiet" ja "splash" parametrit. Tätä kautta koko homma jäätyy riviin "Begin: Running /scripts/init-bottom ... done." jokaisella kerralla. Googlettamalla en kuitenkaan löytänyt mitään ratkaisua.
Olen kokeillut ihan vaan kaikkien ylimääräisten laitteiden irrottamista koneesta sekä uuden muistikamman poistamista mutta mitään eroa ei synny. Näin ollen jos jostain syystä nykyinen järjestelmä hajoaisi siihen pisteeseen että uudelleenasennus pitäisi suorittaa ei se olisi mahdollista. Toki voisin vain päivittää suoraan uuteen versioon, mutta haluaisin mieluiten ihan puhtaan järjestelmän.
Jos en nyt jotain kertonut niin kysykää. Viiden tunnin taistelun jälkeen haluaisin tähän jo jotain ratkaisua.
edit. Sellainen ihmetys vielä että onko 13.04 Live-CD:n tarkoitus mennä alussa GRUB menuun? Kaikkia ohjeita mitä olen lukenut nyt netistä niin kyseisestä valikosta ei puhuta yhtään mitään.
edit2. Tuli kokeiltua 32-bittistä asennuslevyä ja tämä jopa lähti käyntiin! En kuitenkaan halua asentaa järjestelmää 32-bittisenä, menee hyvä 64-bittinen rauta ihan hukkaan.