...voiko ohjelmantarjoaja käyttää sitä väärin ja "vakoilla" koneeni käyttöä - salasanoja tms.
Ihan 100% varmuudella voi käyttää väärin.
Aika tehokasta, mutta mutta ... Löysin pari vanhaa keskustelusivua, joissa joku kehui turvalliseksi ja että ohjleman koodin voi tarkistaa ettei se tee mitään muuta kuin luvataan, mutta muutama silti kertoi ohjelman sisältävän sellaista koodia jota ei voi tarkistaa.
Jep, mielestäni hiukan valheellisesti hehkutetaan sivuilla olevan open source ohjelma, mutta wikipedia kertoo hallinta-apletin ja serveripäädyn softan olevan suljettua kooodia. Toisin sanottuna kone tekee mitä serveri käskee. Jos koodi tosiaan on suljettua, niin eipä siinä auta kuin uskoa palveluntarjoajaa.
Itse olen todella skeptinen näiden suhteen. Tosin pakko myöntää, että olen kyllä Androidiini hommannut F-securen maksullisen version, jolla voi etänä pyyhkiä/lukita laitteeni. Luotan kuitenkin enemmän heihin kuin Kiinalaisten lainsäädännön helmoihin juoksevan softanluojaan
Tuo Pollakin vastaus suljettuunkoodiin on minusta aika puolivillainen ja oikeastaan hiukan huolestuttava jos vedotaan siihen, että pystyvät tarjoamaan hädin tuskin tukea PC:lle. Silti palvelu löytyy androidille, mäkille ja iosille. Tulee vain siis mieleen, että kuinka hyvällä tolalla sitten lienee se serverinpäädyn tietoturva, mistä käyttäjät ei sitten tiedä käytännössä mitään?
Lähteet:
http://en.wikipedia.org/wiki/Prey_%28software%29http://preyprojectissues.tumblr.com/post/8383625163/email-from-tomas-pollak-of-prey-project-admits-usingNämä on varsin kaksipiippuisia asioita. Veikkaisin että yli 50% täälläkin käyttäjistä tietäisi mitä kannattaisi tehdä jos olisi haluja varastaa laitteita ja osaisi todella helposti väistää nämä ansat, oli kyseessä sitten kännykkä tai tietokone. Itse ainakin tietäisin, enkä todellakaan pidä itseäni minään hirmuisen taitavana tietotekniikkahenkilönä. Toisaalta varkaitten älykkyys nyt monesti on sieltä melko heikosta päästä.. Päädyin kuitenkin varsin arvokkaan älypuhelimeni suojaamaan, koska sen pystyisi epäilemättä monesti pihistämään, niin etten välttämättä huomaisi hetkeen mitään ja henk.kohtaista tietoa näillä liikkuu niin paljon, että haluan mieluusti pitää option etänä pyyhkiä laite tyhjäksi. Pitäisin myös pienempänä harmina sitä, että joku palvelin päässä tahallisesti sen tekisi.
Mitä tulee esim. läppäreihin, niin no tuskin henk.kohtaisesti koskaan tulen roudaamaan jatkuvasti mukana mitään arvokasta kannettavaa ja esim. reissuihin valitsisin jonkin vanhemmista "sotaratsuista". Päästään siihen, että jos raudan hinta ei ole ratkaisevan suuri, niin kääntyisin aivan ehdottomasti esim. TrueCryptin tms. käyttäjäksi. Sinne ne tärkeät tiedot jemmaan, mitä ei muiden tarvitse päästä lukeen.