Kirjoittaja Aihe: Espanjan Linux-yhteisö valitti EU:lle UEFI Secure Bootista ja Microsoftista  (Luettu 2231 kertaa)

roikale

• Käyttäjä
    • Profiili
Espanjalainen Linux-yhteisö Hispalinux esitti eilen Euroopan Unionille valituksen Microsoftia ja laitevalmistajia vastaan. Asia koskee Windows 8-laitteen mukana tullutta UEFI-Secure Bootia. Valituksen esittänyt yhdistys vaatii että näihin koneisiin on oltava mahdollisuus ilman kohtuutonta vaikeutta asentaa myös toinen käyttöjärjestelmä.

http://www.linuxbsdos.com/2013/03/26/hispalinux-takes-microsoft-to-court-re-uefisecure-boot/

Lainaus
Hispalinux (in Spanish), a representative organization for Linux users in Spain, has lodged a complaint against Microsoft to the European Commission, the European Union’s executive body. According to a report in Reuters, the complaint was filed today, and targeted the unholy agreement between Microsoft and hardware vendors re UEFI Secure Boot.

I’ve always thought that the implementation of UEFI Secure Boot in Windows 8 has very little to do with security, but more along the lines of cementing Microsoft’s monopoly. Why anybody or group waited this long to file a legal complaint against Microsoft is beyond me. But I’m happy that some group finally decided to take the right action.

The question now is, what’s next? If this complaint was brought by a group here in the US, I wouldn’t expect anything to happen, but knowing how seriously the EU takes consumer protection, some action is forthcoming. Just recently, the group levied a fine of $731 million against Microsoft for failing to comply with an agreement regarding its Web browser .
Kannettava (17,3") Intel - järjestelmät Linux Mint 17.2 ja Ubuntu 15.04

Timo Virtanen

• Käyttäjä
    • Profiili
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=44815.0
Helppo yhtyä hispanialaisten mielipiteeseen. terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

roikale

• Käyttäjä
    • Profiili
Ilmeisesti tulevaisuudessa tulee eräänlainen standardoitu systeemi tähän UEFI Secure Bootiin jossa yhdistetään Linux Foundationin ja Matthew Garretin ns. "shim"-metodi tuossa asennuksessa.
Kannettava (17,3") Intel - järjestelmät Linux Mint 17.2 ja Ubuntu 15.04

Jaer

• Käyttäjä
    • Profiili
Tämä tuleva standardoitu systeemi ei taida keritä nyt piakkoin julkaistavaan Ubuntuun? Menee siis syksyn julkaisuun vai kerkiääkö?

Edit: Uutislinkki aiheeseenliittyen eli UEFI-Secure Boot

zdnet.com - Torvalds clarifies Linux's Windows 8 Secure Boot position
« Viimeksi muokattu: 30.03.13 - klo:15.40 kirjoittanut Jaer »
Rauta seiska: Intel Core i7 @ 920 & Nvidia
Ubuntu, Mint, Debian, Ultimate Edition
Androidina HTC Desire HD