Kirjoittaja Aihe: Jakeluhistoriasi?  (Luettu 8635 kertaa)

TQeng

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 157
  • Zenwalk / PCLOS / Kubuntu
    • Profiili
    • Vaihtoehto.org
Jakeluhistoriasi?
« : 05.08.06 - klo:12.56 »
En nopealla vilkaisulla löytänyt vastaavaa aihetta, anteeksi jos tästä on jo olemassa ketju.

Tämä on toki Ubuntu-foorumi, joten lienee ilmiselvää että näillä foorumeilla suurin osa ihmisistä käyttää (K/X/Ed)Ubuntu Linuxia. Mutta mitä kautta päädyittekään Ubuntun käyttäjiksi? Tuliko kokeiltua muita jakeluja ennen Ubuntua, vai onko/oliko Ubuntu ensimmäinen Linuxinne? Mitä eroja distrojen välillä olette havainneet? Onko matka jatkunut Ubuntusta kenties johonkin muuhun jakeluun? Onko Ubuntu paras kokeilemanne jakelu, ja jos on, niin miksi? Kiinnostaisiko jonkin muun jakelun kokeileminen?

Aloitin tietokoneen käytön MS-DOSilla. Tämän jälkeen käytin Windowseja (95, 98, ME, XP) varsin pitkään. Ensikosketus Linuxiin oli Mandrake, nimen omaan siltä ajalta kun se vielä oli Mandrake. En erikoisemmin innostunut, tuntui vähän hankalalta ja oudolta. Varsinkin kansiorakenne ja ohjelmien asentaminen vaikutti jostain syystä omituiselta. Näin jälkikäteenkään ajatellen, eipä tuo Mandrake kovin täydellinen järjestelmä ollut, mutta varmaan suurin osa ongelmista meni oman osaamattomuuden piikkiin.

Sitten asensin ykköskoneelleni Kubuntun 64-bittisen version. Ongelmiahan se tuotti rutkasti, mutta ainakin paransi taitoja ja tietoja. Vähän ajan kuluttua siirryin suosiolla 32-bittiseen, jolloin ongelmien määrä väheni. Kubuntu tuntui Mandrakeen verrattuna melko toimivalta paketilta. Varsinkin apt-get ilahdutti, samoin kuin pakettivarastojen laajuus, ja siirryin käyttämään päätoimisesti Kubuntua.

Tämän jälkeen olen sitten kokeillut myös Debiania Etchiä ja Zenwalk Linuxia. Näistä Debian tuntui ainakin ensivaikutelman perusteella huononnetulta Kubuntulta. Live CD:eillä on tullut testattua muitakin jakeluita, ja kakkoskoneelta löytyy Fedora Core ja Arch, mutta en paljoa ole niitä käyttänyt.

Nykyään pääkäyttis on Zenwalk, jonka nopeuteen, toimivuuteen, käytettävyyteen (oikeaan, ei Gnome-, Windows- tai Mac-tyyliseen)  ja yksinkertaisuuteen ihastuin. Zenwalk lähtee täysin eri lähtökohdista kuin Ubuntu ja osoittaa, että jakelu voi olla hyvä ilman valtavaa pakettivarastoakin. Nykyään pidän Kubuntua varsin hyvänä jakeluna, jolla on heikkoutensa, kuten bugisuus. Tätä viestiä kirjoittelen Debian Unstablesta käsin. Päätin antaa Debianille uuden mahdollisuuden, joten käytellään nyt tätä jonkin aikaa ja katsotaan, olisiko tästä sittenkin johonkin. Kovin hitaalta vaikuttaa supernopean Zenwalkin jälkeen, mutta yritän olla tekemättä hätiköityjä johtopäätöksiä. Debianin vahvuus on samalla saralla kuin Ubuntussakin - paketteja on saatavilla lähes rajaton määrä. Tällä hetkellä käytössä olevilla repoilla niitä on 18 661 kappaletta.

Tällä hetkellä kiinnostavia distroja ovat PCLinuxOS ja SuSE. Vaikka siitä olenkin kuullut jälkimmäisestä paljon negatiivista palautetta, kiinnostaisi se ihan yleissivistyksen kannalta. PCLinuxOS taas kiinnostaa nimen omaan positiivisen palautteen takia. Myös Gentoota voisin kuvitella kokeilevani, eikä tietämyksen laajentaminen BSD-järjestelmienkään suuntaan olisi mahdotonta (Frenzy-nimistä Live CD:tä olen jo kokeillutkin).

Eli yksinkertaisuudeessaan reittini on siis ollut MS-DOS → Windows → Kubuntu → Zenwalk, mutta sivupolkujakin on riittänyt. Entäs teillä?
Satius est supervacua scire quam nihil.

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Jakeluhistoriasi?
« Vastaus #1 : 05.08.06 - klo:13.43 »
Joskus kotikoneessa oli 95, sitten ostettiin uus kone ja siinä oli XP, sitten asensin Breezyn ja päivitin Dapperiin kun se ilmestyi. Ubuntuista olen kokeillut kaikkia, Xubuntua, Ubuntua ja Kubuntua ja pitkään oli IceWM:kin käytössä, nyt käytän Gnomea.

Lisäys: Kyllähän minä vähän aika sitten kokeilin DSL:ääkin, mutta enää se ei koneella ole.
« Viimeksi muokattu: 05.08.06 - klo:14.05 kirjoittanut Vililikku »
alias vililikku

Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Re: Jakeluhistoriasi?
« Vastaus #2 : 05.08.06 - klo:13.51 »
Oh-oh... Tuota jos nyt lähdetään henk.koht. jutuista (ei siis työn antajan) niin kyllä se minulla, niin kuin monilla antikvaareilla lähti C-64 DOSsilla. Sitten tuli PCOS ja DOS en ole varma oliko ensimmäinen DOSsini MS- vai PC-DOS versio taisi olla 2.1. Sitten tulikin sarja muita DOSseja ja Winkkuja ja Maccia ja 95-winkun aikana kokeilin ensimmäistä kertaa LINUXia, joita sitten onkin tullut kokeiltua jos jonkin moista. Ubuntu on se johon jäin koukkuun.
Muita hyviä / mielen kiintoisia distroja on mm. mainitsemasi PCLOS, Musix ja DeMUDI Agnula musiikista kiinnostuneille.
Mandrivaan en oikein ole saanut makua. Linspire on  miellyttävän oloinen. Myös kevyt versioista DSL ja Puppy ovat vanhoille koneille kokeilemisen arvoisia. Nyt pyörii koneissani neljä eri Linuxia. Ubuntu, jota pääasiassa käytän on 3 vuotta vanhassa masiinassa tänä vuonna hankittu kone on vielä vailla pysyvää distroa. Joku musiikki/kuvan käsittely-distro siihen on kaavailuissa, siinä kun on enemmän resursseja.
DeMuDi Agnula on sikäli erikoinen, että se sai EU-rahoitusta ja on siis Eurooppalainen. Onha niitä tietysti muitakin eurooppalaisia, mutta harvat saavat hynää EUlta.
No olen kokeilia ja kokeilut sen kuin jatkuvat  :D Niin ja Winkku on osaltani taakse jäänyttä elämää  ;D

Tuli vähän sekavan oloinen sepustus. Koittakaa kestää  :-[
Poistuu taka vasemmalle - - -

Niilo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 60
    • Profiili
Re: Jakeluhistoriasi?
« Vastaus #3 : 05.08.06 - klo:13.58 »
Onhan sitä testimielessä tutkittu useampaakin juttua. On aloitettu Win 3.11 ajasta ja testailtu Wintoosaa aina XP:n saakka niin suomen, englannin kuin ruotsin kielisenäkin. Sitten on asennettu koneelle Mandrakea, SuSea ja Red Hatiakin ns. open versioina, mutta ne eivät tarjonneet suuremmin iloa Linuxin käyttöön. Tässä joulun pyhinä löysin Ubuntun jakelun ja asensin koneelleni ja se oli ensimmäinen kunnolla toimiva open versio näin minun tasoiselleni tietokoneen käyttäjälle.

Kahta en vaihda Ubuntua ja Suomen kesää :)   

Ninnnu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 247
  • LinuCaster
    • Profiili
Re: Jakeluhistoriasi?
« Vastaus #4 : 05.08.06 - klo:14.01 »
Pähkinän kuoressa: MS-DOS/Win3.11 --> Win95 --> W98 --> WME (ITLinux 2000 --> 2004) --> WME (Debian) --> WME (Mandrake) --> WME (Ubuntu) --> Ubuntu (WME dual-bootissa, mutta veikkaanpa etten boottaa sinne enää ikinä, saattaa käydä liian pelottavaksi kun on rautaakin vaihtunut aika radikaalisti sitten viime bootista)
Suluissa olevat distrot olivat dual-bootattavina leluina. Saatan kirjoittaa joskus pitemmän selostuksen...

eap

  • Vieras
Re: Jakeluhistoriasi?
« Vastaus #5 : 05.08.06 - klo:14.02 »
Eka käyttis taisi olla joku DOS 3 tai sinnepäin sitten wintoosan 95 > 98 > 2000. Kolmisen vuotta sitten kokeilin jotakin linuxia, mutta sain vain koneeni sekaisin eikä kaikelle raudalle ilmeisesti ollut ajureita. Nyt keväällä kaveri krtoi kubuntun livecd:stä ja latailin sen ja kokeilin jonkin aikaa. KDE ei jotenkin miellyttänyt ja latasin sitten ubuntun cd:n ja siihen koukkuun sitten jäin. Viikon CD:ltä pyöritämisen jälkeen asensin ubuntun (Breezy) kakkoskoneelle ja nyt kun olen päivittänyt Dapperiin ja saanut ladattua toimivat ohjelmistot tästä onkin tullut ykköskone.  :)

Muuten ubuntu filosofia kiehtoo elämänfilosofiana, koska olen sen piirissä ja vaikutuksessa elänyt viimeiset 20 vuotta ja tulen elämään varmasti lopun elämääni sen vaikutuksessa, olipa koneella käyttiksenä mikä tahansa.  :)

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Jakeluhistoriasi?
« Vastaus #6 : 05.08.06 - klo:14.36 »
Jaa-a mitähän mä oon käyttäny.

Joskus vuosia, vuosia sitten oli mustavaklosella ruudulla varustettu läppäri missä oli windows 3.11. Myöhemmin uudempi, värinäytöllä (640x480 pikseliä!) varustettu kone, jossa ensin windows 3.1 ja sitten 95. Näillä pelailin lähinna herttaa, pasianssia ja civ II:tä. Ei ne mun omia koneita tietenkään ollu.

Joskus vuonna '99 iskä osti uuden koneen: pentium 466, matrox millenium ja windows 98 SE. Olipa se juhlavan nopea.

Siinä iskä joskus kokeili jotain red hattia ja corel linuxia, muttei oikeen toiminut.

Pari vuotta sitten päätin itse ostaa itselleni läppärin, ja päädyin iBookkiin. Olin kyllästynyt windowsin nihkeyteen ja pätin kokeilla jotain ihan muuta.

Noin vuosi sitten kokeilin knoppixia, ja tykästyin linuxiin. Kaveri mainitsi ubuntun, ja heti kun breezy ilmestyi, asensin sen tuohon vanhaan koneeseen. Asennus oli verraten helppo, joskin nettiyhteys ei aivan toiminut oudosti toimivasta reitittimestä johtuen. Sekin saatiin kuntoon, ja mkäpä siinä. Pakettienhallinta ja ohjelmien asennus ihastutti. Päihitti windowsin ja mac os x:n helposti. Kun taloon hankittiin joulun aikoihin uusi kone, oli siihenkin windowsin rinnalle jo seuraavalla viikolla ubuntu asennettu. Kaikki toimii, paitsi pikkusiskon minidisc-soitin..

Nyt, kevään aikana olen suoritellut hieman kokeiluja arch linuxilla. Vaikuttaisi erittäin mukavalta ja nopealta paketilta. Varsinkin käynnistysnopeus on aivan eri luokkaa kuin ubuntussa, vaikka dapper jo breezyyn nähden kärkäs onkin käynnistymään.

Ikinä en ole joutunut win ME:tä käyttämään. XP:n parissakin käyttökokemukset ovat rajoittuneet lähinnä kouluun ja muihin satunnaisiin.

Lyhenettynä lienee win 3.1 --> win 95 --> win 98SE --> Mac OS X --> ubuntu --> arch.

Ibookkiin en ole jaksanut asentaa linuxia, vielä. Ajattelin myydä sen ja hankkia jonkin pc:n tilalle. Halpoja thinkpadeja vaan ei oo missään myynnissä... :(

Tuplanolla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1420
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
Re: Jakeluhistoriasi?
« Vastaus #7 : 05.08.06 - klo:14.43 »
On tullut kokeiltua Windowseja 95 - XP, Mandrake, SuSe 8.2 - 10.1, DSL, Ubuntu Dapper Drake.
Ubuntu tällä hetkellä ja se on ylivoimaisesti paras mm. apt-getin ansiosta ;D
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!

Minna S

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1053
    • Profiili
Re: Jakeluhistoriasi?
« Vastaus #8 : 05.08.06 - klo:15.01 »
Koneilla on ollut PC-Dos, MS-Dos ja Windows 3.1, OS2 Warp, Windows 3.11, Windows XP ja Ubuntu. XP ja Ubuntu tällä hetkellä, kummatkin eri koneella. Jaa, ja lastenhuoneessa on vanha kirpparilta ostettu raato jossa on Win 95 tai 98, en muista kumpi  :D

Linux user # 406601

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Re: Jakeluhistoriasi?
« Vastaus #9 : 05.08.06 - klo:15.18 »
Ensimmäisen kunnon tuntuman tietokoneeseen antoi 98SE.  Kauhea viritelmä ei muuta voi sanoa, kun käynnistyi parhaimmillaan tai pahimmillaan 15 minuuttia koneessa jossa Puppy on nykyisin käyttökunnossa puolessa minuutissa. Ensimmäisen eli tämän hetkisen koneeni mukana tuli XP homer edition. Kokemukseni windowsin hidastumisesta käytön myötä selkeni jäi vei kaksi vuotta ennen kuin vaihdoin Ubuntuun (KDE, GNOME, XFCE) nyt kesällä. Olin ollut lähtökuopissa jo puolisen vuotta, mutta tieto siitä, että olin maksanut windowsin lisenssistä ostaessani koneen piti minua pitkään sen epätyytyväisenä orjana, koska olen aika pihi. Lisäksi tulin huomanneeksi, että käyttelin lähinnä ja melkein ainoastaan avoimia ohjelmia Windowsillani. Nyt xp:llä on ruhtinaalinen 4,3 GB osio ja olen käynyt siellä lähinnä päivittämässä sitä  :D Ubuntussa tullaan varmaan pysymäänkin.
Kokemusta on tullut myös Knoppixista (joka oli ensimmäinen kokeiluni) Fedora Coresta ja DSL:stä.
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

jakeee

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 49
    • Profiili
Re: Jakeluhistoriasi?
« Vastaus #10 : 05.08.06 - klo:16.42 »
Oma taipaleeni lähti liikkeelle Windows 95:stä. Tämän jälkeen käyttöjärjestelmä muuttui 98:ksi ja pian 98SE:ksi.

Windowsin kanssa tuli pyörittyä vuoteen 2004 syksyyn asti, kunnes rakas isoveljeni asensi minulle Mandraken. Linuxin käyttöni oli jälkeenpäin ajateltuna hyvin omituista. En tajunnut juuri mitään consolesta ja en tiennyt mitään rpm:stä. Onnistuin kuitenkin asentamaan muutaman ohjelman mm. amsn:n.

Pian kiintolevyni hajosi ja veljeni laittoi minulle Debianin. Silloin opin myös deb-paketit ja apt-get:in ihanuuden. Ajattelin, että nyt löytyi maailman paras käyttöjärjestelmä :) Jotenkin onnistuin sotkemaan viime vuoden keväällä Debianin ja jouduin palaamaan hetkeksi Win98SE:hen. Se oli oiva muistutus minulle siitä, että miksi vaihdoinkaan pois Windowsista.

Pian olin taas Linuxiin menossa ja päätin kokeilla Kubuntua. KDE ei juurikaan säväyttänyt ja kauhistuin sudosta. Äkkiä takaisin Debianiin. Kesän aikana aloin kyllästymään Debianiin ja sen heikkoon X.Orgiin ja päätin, että uutta jakelua on kokeiltava. Viime syksynä päädyin siis tähän Ubuntuun. Ja mitä ihmettä. Sehän toimi kuin unelma. Nvidian ajurit asentuivat todella helposti. Olen toki onnistunut sotkemaan Ubuntun pariin otteeseen mutta kehittyneempänä Linux-käyttäjänä olen ongelmista selvinnyt 8)

Patse

  • Vieras
Re: Jakeluhistoriasi?
« Vastaus #11 : 05.08.06 - klo:16.51 »
Ekan tietsani oli sisustettu Windows 95 joka vaihtu noin 2 tunnissa 98:iin.Sitä jonkun aikaa rämplättyä kaiken näköisten kommelluksien kanssa tuli tilalle XP .No eipä siinä hirveenä toi Wintoosa mielluttänyt bluescreeneineen ja ainaisten Ctrl -->Alt -->Del nappien painelun jälkeen vaihdoin Lineox Entrprise Linux 3:seen.Pian olikin LEL 4 valmis joten se sitten.Siitähän se Linux putki lähtikin käyntiin.Seuraavana olikin Fedora Core 3 ja sen jälkeen FC4 joka oli mielestäni todella huvä.Harmikseen koneessani ei enään kyseinen järjestelmä toiminutkaan olikohan kernelin päivitys tai jonkun muun sellaisen jälkeen.Toki kone meni päälle ja muutaman sekunnin kuluttua ei näkynytkään kuin mustaa,joten FC4 sai lähteä.Tais olla Mikrobitti josta luin Ubuntusta ja latasin ja asensin Ubuntu 5.ja jotakin kun ei oikein nyt muista.No nyt on sitten ubuntua käytetty eteenpäin siitä ja käytössä nyt tietenkin Ubuntu 6.06.Live levynä toimii tottakai Damn Small Linux ainakun ongelmia tulee.Onneksi harvoin!!!!Nyt hajos vaan kovo.Sen vaan tossa oon huomannut että en hirveenä tiedä kyllä näistä Linux saloista kun oon tälläinen perus käyttäjä.Nettiä ylipäätään tulee vaan käytettyy.Musat kuuntelen stereoilla ja DVD:t tulee katottuu Geexboxilla HEI siinähän on kan yks!!! Sorry en jaksa oiko lukee tätä.Ken saaneen selvää,  se hyvä.

peran

  • Vieras
Re: Jakeluhistoriasi?
« Vastaus #12 : 05.08.06 - klo:16.57 »
Öh, minun käyttis historiikkiani: Alku: TI 99/4A -> MSX -> MS-DOS 3.2 -> WIN 95 -> WIN 98 -> XP  (Samaan aikaan Win 2000 ja SUSE) -> Ubuntu Hoary -> Breezy -> Dapper (pakon edessä vähän XP:tä).
Edit - testattu myös punahattua.
« Viimeksi muokattu: 05.08.06 - klo:16.59 kirjoittanut peran »

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Jakeluhistoriasi?
« Vastaus #13 : 05.08.06 - klo:17.08 »
PC puolen tietkoneiden käyttö alkoi minulla linjalla DOS->w95->Nt4 (rinnalle myöhemmin w98 ja 98se)->w2k. tuona aikana testailin dualbootissa RedHatia, Mahdrakea, Slackwarea ja Debiania (myös Progeny varianttia), mutta en oikein päässyt mihinkään, kun tietoa oli vähän, enkä tiennyt mitä sovelluksia oikeasti tarvitsisin ja mitä valtaosa paketeista sisälsi.

viimeinen dualboot oli sitten SuSE 7.3 jonka asensin ftp-asennuksena. huomasin, että tuonne SuSEn puolelle tulee bootattua aika usein joten hommasin sille heikkotehoisen testikoneen, pelkästään linuxia varten. seuraavaksi huomasinkin, että käytän etupäässä vain tuota linux-konetta joten päivitin sitä tehokkaammaksi (tehoissa se meni "pääkoneen" ohi :) ). lopulta en käyttänyt vanhaa windows-konetta enää lainkaan, joten myin sen pois.

sitten alkoikin kova SuSE 8.0:n dataclubille saapumisen kova odotus. paketti ostettiin välittömästi ja käytössä se olikin jo samana päivänä. tosin noihin aikoihin aloin siirtyä KDE:stä Gnomen puolelle eikä tuolloinen SuSE sitä kovin hyvin tukenut. se olikin hyvä tekosyy kokeillaa muutenkin kiinnostanutta Gentoota, oliko se nyt versiota 1.2 josta tuli gcc-päivityksen myötä 1.4 ja siitä eteenpäin tasaisesti testing-puolella. Gentoo opetti kyllä paljon ja paljasti samalla rutkasti puutteita (minun silmissäni) SuSEssa.

sitten tuli Ubuntu. Warty vaikutti lupaavalta ja testailinkin sitä aika paljon tuossa testikoneella. pysyttelin kaikesta huolimatta Gentoossa. Hoaryn myötä sitten siirryin viimein Ubuntun käyttäjäksi, päätettyäni Ubuntun hyvien puolten olevan enemmän minua varten kuin se mitä Gentoo tarjoaa (ja Ubuntusta puuttuu). tosin ennen Ubuntuun siirtymistä, tuossa Gentoon aikana tuli kyllä testailtua ainakin Fedoraa, (uudempaa) Mandrakea, jotain uusia "helppoja" distroja, useampaa BSD:tä, Solarista ja SUSEja, mutta Ubuntu oli ensimmäinen joka tuntui hyvältä ja nimenomaan paremmalta kuin Gentoo.

palvelin siiryi myös Gentoo -> Debian -> Ubuntu siirtymän tuossa Ubuntuun siirryttyäni.
« Viimeksi muokattu: 05.08.06 - klo:17.38 kirjoittanut janne »
Janne

moonstone

  • Vieras
Re: Jakeluhistoriasi?
« Vastaus #14 : 05.08.06 - klo:17.30 »
Ekana käytin MS-Dossia ja Windows 3.11 käyttiksiä. Ne kestivätkin piiiiitkälle kunnes tuli windows 95, joka ei silloin näyttänyt olevan ollenkaan parempi kuin aikaisempi 3.11, joten koko win95 tuli sivuutettua melkein täysin. Sittemmin hankittiin uusi kone jossa oli windows 98 mukana. Sitä käytettiin ihan julmetusti viimeiseen asti. Skippasin täysin w2k ja wme käyttikset ja hyppäsin suoraan WinXPhen... jokunen vuosi tuli xp:tä käytettyä kunnes tympäännyin haittaohjelmiin, viruksiin, uudelleenasennuksiin ja "tylsyyteen" niin aloitin kokeilemaan distroja järjestyksessä.

1. Mandrake 9 -> joka oli jotenkin "buginen"
2. Mandrake 10.1 -> joka oli jo parempi mutta kanssa jotenkin "buginen"
3. Debian (woody) -> jossa oli niiiiin vanhat paketit, että se ajoi minut pois jo sillä
4. Slackware -> en tiedä mikä tässä tuli... oli muistaakseni hankala...
5. Gentoo -> tähän rakastuin, mutta sitten huomasin, että kääntäminen vie pitkään eikä sopinut enää elämäntilanteeseen (perhe lisääntyi ja aika loppui)
6. Ubuntu Hoary, Breezy, Dapper -> Uskomattoman hyvä käyttis tykästyin heti.

On tullut myös kokeiltua kaikenlaisia distroja mm. Knoppix, DSL, SuSe, Linspire, Fedora Core 5 ja DeMuDi.

Sarkas

  • Vieras
Re: Jakeluhistoriasi?
« Vastaus #15 : 05.08.06 - klo:18.09 »
Amiga - Win 3.11 - Win NT - Win 98 - Win XP Pro - Win XP
Ubuntu - Knoppix - Suse 10.0 - Ubuntu käytössä.

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: Jakeluhistoriasi?
« Vastaus #16 : 05.08.06 - klo:18.50 »
Suunnilleen win 3.11 -> 95 -> 98 -> XP -> Mandrake -> Xubuntu -> Ubuntu

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4185
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Re: Jakeluhistoriasi?
« Vastaus #17 : 05.08.06 - klo:20.44 »
Kivikautinen DOS, en muista versiota, 8088 kone kuitenkin, ilman kovalevyä ja vihreä hercules näyttö.
Win 3.1 -> 3.1x
Win 95
Win 98 -> SE
Win ME
Valitettavasti myös XP (yök)

Ja sitten se kauniimpien käyttisten osio
SOT
RH 7.2
RH 7.3
muLinux
Breezy
Dapper
kohta varmaan Edgy ..

Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

mikk0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 555
    • Profiili
Re: Jakeluhistoriasi?
« Vastaus #18 : 05.08.06 - klo:22.21 »
Oma ensimmäinen tietokone on sen verran tuore hankinta että itselläni kaikki taisi alkaa Win 98:sta. Olen toki käyttänyt Dos / Win 3.1:kin.
Sittemmin hommasin Win ME:n päivityslevyn ja se olikin viimeinen Windowsini.

Linuxeista olen kokeillut erinäisissä kannettavissa museokoneissa Slackwarea ja ZipSlackia (koneessa ei ollut CD:tä tai verkkokorttia...). Jonkun tietokonelehden mukana tuli SuSE 8.2 ja se oli ihan kiva lelu dualboottina, mutta eipä minulla juuri ohjeita siihen ollut, joten leluksi jäi. Sitten ostinkin SuSE 9.1 Pron ja se siirtyi ensisijaiseksi käyttikseksi. Siihen kyllästyttyäni (vanheni pirulainen) latasin Ubuntu Hoaryn, sitten Breezyn ja nyt Dapperin. Nyt Windows-levyt on myyty, mutta tuskinpa niillä kukaan mitään tekee...

Ai niin, eihän tuo ME ollutkaan viimeinen Windowsini, sillä sain Assemblyilla kouraani Vistan Beta 2:n. Se meni tosin yhdelle kaverille joka on koulutushommissa. Eiköhän hänelle ole siitä enemmän iloa ja hyötyä, kun pääsee tutustumaan ajoissa...

Mikko

Mikko Saarinen

mcduck

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 250
    • Profiili
Re: Jakeluhistoriasi?
« Vastaus #19 : 06.08.06 - klo:10.00 »
Kivikaudella aloitin itsekkin, eka kone oli 80088-prossulla ja vihreämustalla näytöllä sekä DOS-3:lla varustettu Commodore PC-20/III. 640KB muistia ja 20MB:n kovalevy josta kaverit oli kateellisia  8) .. Tuota sitten aikanaan päivittelin DOS-6:een ja CGA-näyttöön (5 väriä!) asti. Hiirenkin siihen aikanaan hankin kun moiset ilmestyivät markkinoille.. Ja alkuperäinen Test Drive löytyy muuten edelleen lerpulla.. :D Koneen mukana tuli muuten kaupan päälle VIC-20.

Juu, peruskouluaikana koulussa ja kavereilla tuli sitten käytyä läpi 286- ja 386-koneet. Ja kaikki klassiset PC-pelit.

Sitten tuli 486/33 ja Windows 3.11 for Workgroups, shellinä Clysbar kun tuo Program Manager oli niin surkea tekele ;) Tällä koneela aloitin myös 3D-animaatioiden väsäämisen. (Sujui muuten rendaaminen aika tavalla hitaammin kuin nykyisellä koneella :D)

Seuraavana K6-2 ja Win98, shelliksi valitsin Litestepin joka DOS-historian kanssa on melkoisesti pehmittänyt siirtymistä Linuxin puolelle. Tuolla koneella kituutin aika pitkään ja rinnalle tuli aikanaan PS2-Linux (edelleen käytössä) ja sitten lopulta AXP@2300 ja Win2K. Sitten testailin satunnaisesti Linux-jakeluita kunnes kohdalle osui Hoaryn live-levy ja jäin koukkuun Ubuntuun. Eli PC-puolella Ubuntu oli ensimmäinen linux-distroni.

Ja nyt siis sekä tuo Athloni että uusi läppäri kulkevat Ubuntun voimalla ja PS2 pyörittää PS2-linuxia. Läppärillä tosin on myös winXP kun tuota tarvitsen erilaisia grafiikka- ja musiikkisoftia varten.

Vaikka ihan ensimmäiset kotitietokoneet ovatkin menneet itseltäni ohi, PC-rautaa olen siis käyttänyt ihan alkuajoista lähtien ja aika tavalla on kyllä homma muuttunut kun asiaa rupeaa miettimään..
42