Kirjoittaja Aihe: Grub rescue eikä Windows käynnisty  (Luettu 1772 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Grub rescue eikä Windows käynnisty
« : 07.03.13 - klo:20.54 »
Miniläppärissäni jouduin käynnistämään X.n päätteen kautta korjailtuani sitä jotenkin väärin. Minulle se oli vielä OK, mutta vaimolleni hankalaa. Yritin asentaa usbin kautta Ubuntun, mutta tikku ei suostunut käynnistymään. Olin pari vuotta sitten Venäjällä käydessäni asentanut biosiin salasanan, jota en enää millään muista, joten en pääse setupissa muuttamaan boottijärjestystä eikä F8 tai F12 tuo menuuta esille..
Kone on HP miniläppäri eli Acer Aspiren tekniikka, 1 giga muistia ja kovalevy (muiostaakseni 160 gigaa), Menin Windowsiin (Windows 7, Home) ja typeryydessäni poistin siellä koko linux osion, koska tiedostot olivat tallessa. Kun sammutin koneen, muistin että nyt taisi käydä hullusti ja niin kävikin. Näytölle tulee vain:
error: no such partition
grub rescue>

Kokeilin boot repairia, kokeilin super grub2 diskiä, mikään ei auttanut. Sitä ennen luin keskustelut aiheesta, mutta en löytänyt sieltäkään apua. Biosin salasanan saisi ehkä pois jos irrottaisi sen patterin ja antaisi jäähtyä pari päivää, mutta olen aika kömpelö enkä ole varma edes missä se patteri on. Pöytäkoneessa olen joskus poistanut sen ja pannut uudelleen paikalleen, mutta miniläppäri on eri asia.

Annoin lopulta crub rescuen jälkeen ls komennon ja sain tulokseksi:
(hd0) (hd0,msdos5) (hd0,msdos2) (hd0),msdos1) ja lopuksi seuraavalla rivillä: grub rescue

Windows oli kunnossa. Voisiko sen käynnistää jollain komennolla? Tai onko ylipäänsä mitään keinoa päästä windowsiin tai sitten reseoida biosin salasana?

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Vs: Grub rescue eikä Windows käynnisty
« Vastaus #1 : 07.03.13 - klo:21.15 »
Onko mahdollisuus asentaa toisessa koneessa Ubuntu.

Toisin sanoen irrottaisit kiintolevyn ja asentaisit sen jälkeen siihen Ubuntun toisella tietokoneella.

(Vaarana on tietenkin, että sössit sen toisenkin tietokoneen levyn.)

juyli

  • Vieras
Vs: Grub rescue eikä Windows käynnisty
« Vastaus #2 : 07.03.13 - klo:21.46 »
Olin pari vuotta sitten Venäjällä käydessäni asentanut biosiin salasanan, jota en enää millään muista, joten en pääse setupissa muuttamaan boottijärjestystä...

Tuskin on merkitystä, olitko käymässä Venäjällä tai vaikka Ruotsissa asentaessasi biossiin salasanan, jonka tallensit vihkoon, jonka koira söi. Biossin salasanan korjaaminen käynee helpoimmin kääntymällä HP-tuen puoleen.
Perimmäinen ideahan tuossa biossin salasanassa on se, ettei sen ohittaminen foorumeilla tarjottavin ohjein onnistuisi.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Grub rescue eikä Windows käynnisty
« Vastaus #3 : 08.03.13 - klo:15.01 »
"Juyli", olet varmasti oikeassa salasanan perimmäisen idean suhteen, mutta tuntuu aika järjettömältä tällaisen vaihingon sattuessa lähettää vanha kone, josta tuskin kukaan maksaisi edes sataa euroa, maahantuojan huoltoon, jonka hinta ainakin Gigantin mukaan olisi sitä luokkaa.
Siksi "kamaran" idea tuntuu varteenotettavalta vaihtoehdolta, joskin sekin ymmärtääkseni merkitsee koneen avaamista, joka saattaa olla aika hankala juttu sellaiseen tottumattomalle.
Olisiko mahdollista päästä asentamaan verkon kautta, jos molemmat koneet kytketään samaan langalliseen verkkoon? Ohittaisiko verkko "grub escuen"? Ajatus taitaa olla aika epätoivoinen, mutta kysynpä kuitenkin.

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Grub rescue eikä Windows käynnisty
« Vastaus #4 : 08.03.13 - klo:16.52 »
Vaihtoehtosi ovat joko korjata itse kone tai korjata levyn sisältö.  Tai mieluummin molemmat.  Levyn ottaminen ulos lienee pieni ja nopea operaatio eli tuon ehkä valitsisin (riippuen mitä tulee esiin kun avaa).
Kyllä tuosta grub rescue>: stakin koneen saa käyntiin mutta sitä en ulkoa muista, pitäisi luntata Google: sta. Siitä ei kuitenkaan liene paljoakaan hyötyä --- ellet sitten jätä konettasi käyntiin vähän pidemmäksikin aikaa saman tien.
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.