Kirjoittaja Aihe: Windows 7:n omituinen käytös.  (Luettu 3899 kertaa)

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1553
    • Profiili
Windows 7:n omituinen käytös.
« : 09.02.13 - klo:13.27 »
Naapurini Windows 7 meni jonkinlaiseen "suojaustilaan" tai niin luulen. Osaisiko kukaan kertoa: mitä tuo kumma käytös meinaa, ja mistä sellainen johtuu? En itse ollut paikalla, mutta käyttäjä kertoi:

Kun koneeseen (Fujitsu Lifebook) kytkettiin virta normaalisti, alkoi näytössä vilistää näytön täydeltä valkoista tekstiä niin kovaa kyytiä, että ei sitä voinut lukea. Ulkomaan kieltä vähintään se oli. Sitten tuli ihan kumma työpöytänäkymä, tai ei lainkaan kumma, vaan sellainen kuin se on juuri kaupasta tuotuna. Siis ei mitään käyttäjän työpöydälle laittamia käynnistimiä tai taustakuvaa. Tyypillinen oletusnäkymä. Ohjelmat kyllä, kuten Microsoft Security Essentialas ja Firefox, olivat olemassa, mutta ei käyttäjän kirjanmerkkejä. Mikään tallenne, kuten valokuvat, ei ollut saatavilla vaan tyhjät kirjastot.

Käyttäjä ei sammuttanut konetta vaan tuli kysymään neuvoa. Sillä aikaa kone oli mennyt valmiustilaansa. Kun herätin sen, tuli hetkeksi näkyviin valkoinen ilmoituslappu, jossa punaista tekstiä. siinä pari ensimmäistä riviä kertoi: Olet tilapäisellä käyttäjätilillä. Et voi käyttää koneen resursseja... ja teksti jatkui, mutta en ehtinyt enempää lukea.

Ajoin heti virustarkistuksen, joka oli taustalla edelleen käynnissä. MS security essentials ei löytänyt mitään poikkeuksellista.

Sammutin koneen ja käynnistin uudelleen. Se halusi, että käyttäjätili asennetaan. Tein sitten sen ja annoin vahvan salasanan (pääkäyttäjätili). Kun tili käynnistyi se oli kuin uusi tili aina. Käyttäjä vaihtoi kaikki tärkeimmät salasanat muutamaan palveluun. Ajoin uudelleen virustarkastuksen ja tällä kertaa pitkällä kaavalla, kesti toista tuntia. Kirjastot olivat edelleen tyhjät.

Katsoin Puppyllä koneen levyjä, eikä yhtään valokuvaa löytynyt. Asiakirjatiedostot löytyivät. >:(

Kun uudelleen käynnistin W7:n se teki kummia. Käyttäjän vanha työpöydän asettelu ilmaantui (sillä uudella salasanalla). Myös foxin kirjanmerkit olivat palanneet ja kirjastoista asiakirjadokumentit, mutta ei taustakuvaa, eikä yhtään valokuvaa, joita oli kymmeniä.

Kävikö joku varastamassa kuvat? Onko levy hajoamassa?

MS security essentials on ollut käytössä siitä asti kun pari vuotta sitten "Sonera tietoturva" vanheni. Olen varmistanut, että se paimentaa taustalla.

Koneessa olisi jo Linux, mutta koneen sisäinen 3g moduuli ei suostu edelleenkään Linuxilla toimimaan Sierran ajurin puutteen vuoksi. (Qantal on jo tikussa odottamassa, mutta en ole ehtinyt kokeilla.)


Kyllä Windows on vaikea.  ???
DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04. DELL Latitude 7490 Xubuntu 24.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

olau

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Vs: Windows 7:n omituinen käytös.
« Vastaus #1 : 09.02.13 - klo:20.50 »
Käyttäjätilit ovat ehkä jollakin tavalla vahingoittuneet. Googlella löytyy paljon tietoa hakusanoilla "tilapäinen profiili windows 7".
Olisiko tästä linkistä apua: http://support.microsoft.com/kb/947215/fi ?

Varmin ratkaisu on asentaa Windows uudelleen. Linuxilla voi käydä pelastamassa tiedostot talteen.



« Viimeksi muokattu: 09.02.13 - klo:20.52 kirjoittanut olau »

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1553
    • Profiili
Vs: Windows 7:n omituinen käytös.
« Vastaus #2 : 10.02.13 - klo:11.48 »
Kiitos vinkistä ja linkistä. ;)

Microsoftin ohje on sikäli hyödyksi, että sain siitä parikin konstia vähän kuin rivien välistä, joilla kokeilla kadonneiden tietojen pelastamista. Pakko niiden on siellä jossain olla.

Itse vian syntymiseen on MS:llakin hauska selitys: Windows nyt vaan toisinaan tekee noin. ;D

Olin kerran Nuoliluokan moottoritykkiveneen mukana opettelemassa tutkanavigointia. En koskenut mihinkään namikoihin, ja silti se paatti ajoi karille. Hämärässä taistelunjohtohytissä katsoin kysyvästi kapteenia, kun rytinä kuului. Kapteeni pölläytti tyynenä piippuansa ja sanoi: "Ei se mitään. Se tekee aina tässä kohtaa tällä tavalla."
DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04. DELL Latitude 7490 Xubuntu 24.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5720
    • Profiili
Vs: Windows 7:n omituinen käytös.
« Vastaus #3 : 10.02.13 - klo:14.35 »
Sanoisin että tuollainen käyttäytyminen kyllä muistuttaa nimenomaan viruksen/troijalaisen käyttäytymiseltä. Olen pari konetta putsannut mm. "poliisi haittaohjelmasta" ja niissä ilmeni käyttäjätiliongelmaa ja valkoista ruutua/punaista tekstiä. Itse en törmännyt kuin valkoiseen ruutuun, mutta käyttäjät ilmoitti että punaisellakin oli jossain välissä ollut tekstejä. Tuo ei nimittäin todellakaan ole winukan standardi tapa ilmoittaa virheestä.

Itse kyllä kokeilisin skannailla mm. Spybot:lla ja Malwarebytesin ohjelmilla ensimmäisenä. Kummatkin saa ilmaisena versiona käyttöön.

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1553
    • Profiili
Vs: Windows 7:n omituinen käytös.
« Vastaus #4 : 10.02.13 - klo:15.31 »
Kiitos vinkistä.

Olin siinä lapsenuskossa, että MS:n oma "essentials" suojaohjelma parhaiten niiden omaa softaa suojaisi.

Joo.. sen tosiaan itse näin... oikeassa alakulmassa valkoinen 10 cm leveä ja 5 cm korkea lappu ja siinä pientä punaista tekstiä.

Kun virhetila alkoi, en ollut paikalla, mutta käyttäjä kertoi ruudun olleen musta ja siinä vilisi ruudun täydeltä valkoista tekstiä. Ja se tapahtui, hänen muistaakseen, heti virtanapista, ei mistään kirjautumisruudusta. Voisi siis olla jopa BIOS virhetilanne. Muistikuvaan kun ei ihan voi luottaa niin kysyin kuitenkin, että tuliko sitä kirjautumisruutua? Niin ei tullut, se on varma tieto. Kun kysyin, että näkyikö sitä harmaasävyistä fujitsun ruutua, (joka tulee käynnistyslataimen aikana hetkeksi) niin siitä käyttäjä ei ollut ihan varma.

Onkohan sellaisia vakoiluohjelmia, jotka varastavat valokuvia? Ja vieläpä siten, että vie ne kokonaan eikä pelkästään kopioi? Tai ehkä tuhoaa vain kiusallaan.
DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04. DELL Latitude 7490 Xubuntu 24.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5720
    • Profiili
Vs: Windows 7:n omituinen käytös.
« Vastaus #5 : 10.02.13 - klo:19.51 »
Essentials on ihan ok perusohjelma, mutta itse suosin noita ed.mainittuja spywaren poisto-ohjelmia sen lisäksi. Osa saastuneiden koneiden viruksista tms. osaa piilottaa itsensä aika hyvin, eli olen vielä lisäksi epäilyttävissä tapauksissa käytellyt F-securen ja Pandan livecd:tä jolla olen lisäksi skannaillut koneen. Erityisesti jos koneesta on löytynyt haittaohjelmia, jotka ei ole suostunut poistumaan, niin nuo livecd:t on aika hyviä olleet toimimaan.

Lainaus
Onkohan sellaisia vakoiluohjelmia, jotka varastavat valokuvia? Ja vieläpä siten, että vie ne kokonaan eikä pelkästään kopioi? Tai ehkä tuhoaa vain kiusallaan.
Olen joskus kuullut haittaohjelmista, jotka poistavat kuvia, mutta lienevät kyllä varsin harvinaisia?

Lainaus
Joo.. sen tosiaan itse näin... oikeassa alakulmassa valkoinen 10 cm leveä ja 5 cm korkea lappu ja siinä pientä punaista tekstiä.
Aika paljon tullut tuttavien winukka ongelmia ratkottua ja tosiaan itse en ainakaan koskaan ole törmännyt, että Windows itse olisi antanut tuossa muodossa virheitä. Aina joko vastaavia kuin googlen "windows 7 error" kuvahaku antaa tulokseksi tai harvemmin yleensä rautaan liittyvissä vioissa sinisen bsod:n.

*edit*
En nyt toki vannomaan mene, etteikö tuollaista vikailmoitusta voisi tulla, mutta varsin outona sellaista kyllä pidän.