Asensin Stellarium -ohjelman pakettivarastosta ja se ei lähtenyt käyntiin alkuunkaan.
<mielipide> Kaikki näytönohjaimet, vanhimmat varsinkaan, eivät kykene esittämään Stellariumin kaltaista vaativaa grafiikkaa. Minulla on Asus A6R vanha normaaliläppäri sellainen. Pitkään yritettiin saada Sellariumia toimimaan, huonolla menestyksellä. Luulen, että kyse on vain näytönohjeimen suorituskyvystä. </mielipide>
Näytönohjaimen jonkinlaista testausta pystyy tekemään kun asentaa testiohjelman:
sudo apt-get install mesa-utils
Ja sitä kun ajaa komennolla:
glxgears
niin voi seurata värillisistä rattaista: onko pyörimisessä nykimistä? Niiden ikkuna on pieni, ja ikkunaa kun suurentaa rasittuu näytönohjain enemmän. Se myös näyttää: montako kehystä 5 sekunnissa tai sekunnissa pystyy piirtämään, esim: 662 frames in 5.0 seconds = 132.263 FPS täydellä koolla on jo hyvä.
vaikka roskis kai tyhjeneekin buuttauksen yhteydessä.
Kyllä minun Xubuntussa roskiksen sisältö säilyy bootissa ja pysyy maailman tappiin asti ellei sitä tyhjennä: > hiirellä vasemmasta tiedostoselaimen sarakkeesta roskiksen kohtaa ja napsautus oikealla napilla > tyhjennä roskakori.
Ne sammutus ja uudelleenkäynnistyskomennot ovat minulla kai väärät enkä pikaisella haulla
löytänyt niitä. Nyt jos joku vaivautuisi kertomaan ne niin laitan ne talteen
Yläpaneelin oikessa päässä (oletusasetuksessa) on käyttäjänimi. > hiiren vasemmalla > valikosta punaisesta sammuta napista sammuu. Nuo häiriötilasta sammutukset ovat sitten erikseen.
Ison ja hienon sammutusnapinkin voi asentaa pomppupaneeliin. Voin sen neuvoa jos haluat. Samoin hiukan hienomman ja käyttökelpoisemman tiedostoselaimen, Nautilus, voi asentaa (jos on värkeissä varaa kun jotkut sanovat sitäkin raskaaksi). Voin senkin neuvoa jos haluat. (Nautiluksella on erityisen kätevää järjestellä tiedostojen kansiointia.)
EDIT: <mielipide>Sellariumin kaatuessa käsittääkseni kaatui myös X ja virtuaalikonsoli ei avautunut kun mikään näppäin ei vastannut mitään. </mielipide>