Kirjoittaja Aihe: Manjaro  (Luettu 14470 kertaa)

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Manjaro
« Vastaus #20 : 31.01.13 - klo:19.47 »
Lainaus
Pienellä levyllä home-osio on hyvä. Se estää systeemilevyn täyttymisen...
Itselläni on kyllä käynyt käytännössä aivan päinvastoin tasapainoiltaessa pienen tilan kanssa:  Kiinteän kokoinen systeemiosio on täyttynyt ja /home: n puolella olisi ollut vapaata vielä.  Jos jakoa ei olisi ollenkaan tehty olisi tuo /home: lle varattu tila ollut myös systeemin käytettävissä.  Toki molemmat skenaariot ovat mahdollisia.
Systeemilevylle kuitenkin harvemmin pistetään muutama muistikortillinen lomakuvia ym.. Riippuu kovasti käytöstä miten levyt täyttyy. Toki jotkut päivitykset tai jotkut ohjelmat vievät yllättävästi levytilaa. Muutamat ohjelmat kirjoittavat paljon oletuksena /var kansion alle jollei siirrä muualle. Onneksi tilapäisessä tilantarpeessa voi jonkun kansion aina kopioda ja linkittää muualle. Esimerkiksi vdr tekee oletuksena tallennukset (Tv-ohjelmat) kansioon /var/videot ja levy täyttyy varmasti jo muutamasta teräväpiirtolähetyksestä.  Joidenkin kansioiden siirto keskusmuistiin nopeuttaa (esim. /tmp) kivasti, mutta jos muisti täyttyy ollaan taas ongelmissa.

Hullu basisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 37
    • Profiili
Vs: Manjaro
« Vastaus #21 : 01.02.13 - klo:10.25 »
Itse en nykyään tallenna koneelle juuri mitään, ehkä väliaikaisesti. Mulla tärkeimmät on tikulla. Leffat, kuvat, musat ja kaikki muut tilaa vievät on ulkoisella kovalevyllä, mikä on kätevää jos taloudessa on monta konetta. Tuohon home:n tarpeellisuuteen en osaa ottaa kantaa.

Manjaro openbox on sikanopee vanhoissakin koneissa ja ajattelin toiseen koneeseen asentaa sen xfce-version.  Eipä silti, kyllä tää Peppermint Three on kans aika pähee. USB-tikulla otti wlan yhteyden, mutta pcmcia-yhteys ei toimi vielä. Manjaro openbox toimi molemmilla heti laakista.
« Viimeksi muokattu: 01.02.13 - klo:10.33 kirjoittanut Hullu basisti »

Hullu basisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 37
    • Profiili
Vs: Manjaro
« Vastaus #22 : 04.02.13 - klo:08.31 »
Jos haluan asentaa Manjaro openboxin kahdella osiolla, eli boot ja home jäis pois, niin täytyykö mun tehdä jokin manuaalinen asennus vai onnistuuko se suoraan esim. valitsemalla jokin muu kuin se ext4?

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Manjaro
« Vastaus #23 : 04.02.13 - klo:16.37 »
Jos haluan asentaa Manjaro openboxin kahdella osiolla, eli boot ja home jäis pois, niin täytyykö mun tehdä jokin manuaalinen asennus vai onnistuuko se suoraan esim. valitsemalla jokin muu kuin se ext4?

Ei tarvitse asentaa uusiksi jos ulkoista levytilaa. Senkun kopsaat datat talteen, muutat osiointia ja kopioit datat takaisin. /etc/fstab pitää muokata ja grub riipuen hieman miten asennettu. sudo cp -a /lähde /kohde riittää kopiontiin.

Hullu basisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 37
    • Profiili
Vs: Manjaro
« Vastaus #24 : 04.02.13 - klo:19.47 »
Kiitti vinkistä. Mulla on nyt sellainen tilanne, että Manjaro openbox ei ole koneella, kun asensin Peppermint Threen sen päälle. Eli joudun joka tapauksessa asentamaan sen uusiksi. Sen takii mulla on omat tiedostotkin muualla, kun tulee vaihdettua käyttistä kuin sukkia ;D.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Manjaro
« Vastaus #25 : 04.02.13 - klo:21.29 »
Kiitti vinkistä. Mulla on nyt sellainen tilanne, että Manjaro openbox ei ole koneella, kun asensin Peppermint Threen sen päälle. Eli joudun joka tapauksessa asentamaan sen uusiksi. Sen takii mulla on omat tiedostotkin muualla, kun tulee vaihdettua käyttistä kuin sukkia ;D.
Itse en asenna uusiksi vaikka rautaa vaihtuisi....  Manjaro kokeilematta, mutta eiköhän sillä tai jollain liveCD:llä saa osiot sopivanlaisiksi. cfdisk on helppo ja nopea osiointiohjelma jos ei luota asennusohjelmaan. Ext4 on suositeltava tiedostojärjestelmä. Itsellä TV-tallenteet menee XFS levylle, mikä myös on ollut vakaa vuosia.

Hullu basisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 37
    • Profiili
Vs: Manjaro
« Vastaus #26 : 05.02.13 - klo:07.56 »
Täytyypi joku päivä kokeilla uusiksi Manjaron asennusta. Mulla on sellainen vanha rohjo, missä mä testailen eri käyttiksiä ja kun löytyy tarpeeksi hyvä, niin uskallan ehkä asentaa noihin uudempiin sen kanssa.

Hullu basisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 37
    • Profiili
Vs: Manjaro
« Vastaus #27 : 17.02.13 - klo:15.40 »
Uusi Manjaro Mate Community Edition julkaistu. Täytyypä laittaa testiin...

Hullu basisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 37
    • Profiili
Vs: Manjaro
« Vastaus #28 : 06.03.13 - klo:10.32 »
No niin, nyt on Manjaro 0.8.4 openbox kahdessa koneessa ja toimii paremmin kuin 0.8.3 versio mun raudoilla. Eli ne edellisen sivun ongelmat poistuivat minulla versiopäivityksen myötä. Siitä tuli jokin 0.8.4a korjattu versiokin, mutta tein ne muutokset manuaalisesti siihen ekaan 0.8.4. versioon sivuston ohjeiden mukaisesti, kun en viitsinyt alkamaan uudestaan asentamaan koko käyttistä.

Storck

  • Vieras
Vs: Manjaro
« Vastaus #29 : 06.03.13 - klo:17.23 »
MATEa odotellessa...  8)

Hullu basisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 37
    • Profiili
Vs: Manjaro
« Vastaus #30 : 07.03.13 - klo:10.53 »
MATEa odotellessa...  8)
Täh, eiks se julkaistu jo 15.2. Tsekkaa sieltä community releases osiosta.

Storck

  • Vieras
Vs: Manjaro
« Vastaus #31 : 07.03.13 - klo:13.40 »
MATEa odotellessa...  8)
Täh, eiks se julkaistu jo 15.2. Tsekkaa sieltä community releases osiosta.

Jaa, jos niin sanot. Täytyy vilkaista, jossain luki tyyliin "julkaistaan myöhemmin, ilmoitellaan".

Hullu basisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 37
    • Profiili
Vs: Manjaro
« Vastaus #32 : 07.03.13 - klo:14.27 »
Juu, kerro sitten jos on hyvä. Vois pahuuttaan asentaa sen pojan koneeseen, kun siinäkin on openbox tällä hetkellä. Pojan koneessa on järeempi suoritin ja isompi kovo kuin mun koneessa, mutta vähemmän rammia.

Storck

  • Vieras
Vs: Manjaro
« Vastaus #33 : 07.03.13 - klo:16.52 »
0.8.4 versiosta kyse.

Odotellaan.

Hullu basisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 37
    • Profiili
Vs: Manjaro
« Vastaus #34 : 07.03.13 - klo:18.16 »
0.8.4 versiosta kyse.

Odotellaan.
Sori, ois pitäny kattoo tarkemmin. Luulin sitä jo 0.8.4. versioksi. Pahoitteluni.

Hullu basisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 37
    • Profiili
Vs: Manjaro
« Vastaus #35 : 09.03.13 - klo:10.30 »
Vielä tosta Manjaro MATEsta. Alan olla siinä uskossa että viimeisin versio on 0.8.4.:ää vastaava julkaisu. MATEn iso-tiedostothan on nimetty 0.8. ja päivämäärä perään, joten siitä ei osaa sanoa suoraan. Löysin sivustolta tekstin, joka on Carl:in kirjoittama: "Due to popular demand, this now includes a special new release of the MATE flavour, which provides early access to brand new features yet to be seen in the upcoming official release of Manjaro 0.8.4."

Eli silloin kun se julkaistiin 15.2, pääsi makustelemaan etukäteen ominaisuuksista, joita tuli sitten 0.8.4. virallisiin versioihin. MATEhan on vielä Community release, eikä virallinen julkaisu. Tämä siis vain minun käsitykseni asiasta. Korjatkaa, jos olen väärässä.
« Viimeksi muokattu: 09.03.13 - klo:10.33 kirjoittanut Hullu basisti »

zordo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 170
    • Profiili
Vs: Manjaro
« Vastaus #36 : 12.04.13 - klo:22.06 »
Kiskasin openbox-version miniläppäriin ja pyörii todella kivasti. Conffauksessa oli hieman hakemista, mutta esim. tuo näppäimistön vaihto oli neuvottu jo tuossa openboxohje pdf:ssä. Eli xfce4-panelin keyboard-layout-applet auttaa tuossa kovasti. Suurin tappelu tuli siitä, että sai piiloon menevät paneelit ja koko näytön sovellusten käyttöön. Piti käsin poistaa openboxin rc.xml tiedostosta näytön yläreunan marginaali.
Aika lailla crunchbang tulee mieleen tästä, tosin ei ihan yhtä tyylikäs ulkonäöltään - tässä tosin toimii youtubekin OTB eeepc:llä toisin kuin CB:ssä.
Core I5 2500K  GTX970 ubuntu 14.10

vistaaja

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 184
    • Profiili
Vs: Manjaro
« Vastaus #37 : 28.06.13 - klo:20.48 »
Tuli äskettäin myytyä kakkosläppäri ja hommattua uusi pöytäkone kun sattui todella mukavaan hintaan saamaan. i5+ gtx660 ym.

Ensin asensin tietysti ubuntu 12.04 ja se toimikin ok. Näytössä oli pieni pikselihäiriö joka liittyi hiireen. Välillä tämä katosi mutta syytä en löytänyt. Sitten asensin 13.04 version ja siinä oli sellaista että ohjelmat saattoivat lakata aukeamasta kun kuvaketta hiirellä klikkasi.

Alkoi uusi distron etsintä ja manjaro xcfe kautta mentiin KDE versioon. Olen todella tyytyväinen parin päivän jälkeen.
Distro on nopea ja sileä käyttökokemukseltaan. Jatkan testailua..
Intel NUC (2017) celeron + depian 9

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Manjaro
« Vastaus #38 : 28.06.13 - klo:21.49 »

Alkoi uusi distron etsintä ja manjaro xcfe kautta mentiin KDE versioon. Olen todella tyytyväinen parin päivän jälkeen.
Distro on nopea ja sileä käyttökokemukseltaan. Jatkan testailua..
Ihan uteliaisuuttani kysyn mikä KDE versio? Itsellä jostain syystä Amarok käynnistyy noin minuutin...olisimpa jättänyt päivityksen väliin.

vistaaja

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 184
    • Profiili
Vs: Manjaro
« Vastaus #39 : 28.06.13 - klo:23.00 »
KDE 4.10.4 
Intel NUC (2017) celeron + depian 9