Kirjoittaja Aihe: hiirellä vetäminen jumittaa koneen [RATKAISTU]  (Luettu 2386 kertaa)

Araminta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 97
    • Profiili
Kellään ehdotuksia, mistä voisi vikaa etsiä? Siirtäessäni kuvaa hiirellä vetämällä, joskus hiiri yhtäkkiä jumittuu, jonka jälkeen myöskään näppiksen painallukset eivät tunnistu, eli ainoa vaihtoehto on vetää virrat pois ja käynnistää kone uudestaan. Tätä tapahtuu satunnaisesti useita kertoja päivässä. Samassa koneessa on XP, jossa oiretta ei ole ilmennyt, tosin käytän useimmiten Linuxia (12.04) - tai ainakin mielelläni käyttäisin. Olen kokeillut kahden muun koneeni hiirtä, samalla tuloksella. Kaikki ihan perushiiriä, erimerkkisiä (Logitech, IBM, ..). Näyttö BenQ 19-tuumainen, pystyasennossa, näyttökortti NVIDIA GeForce 6200SE. Anyone?  
« Viimeksi muokattu: 29.01.13 - klo:17.13 kirjoittanut Araminta »

Jukki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 407
    • Profiili
Vs: hiirellä vetäminen jumittaa koneen
« Vastaus #1 : 29.01.13 - klo:11.21 »
Oisko tässäkin kyse Unity-työpöydän tehosteiden sopimattomuudesta joillekin näytönohjaimille? Harmillista on, ettei niitä voi nykyään edes kytkeä pois päältä. Minulla tokeni jumiutumiset asentamalla Xubuntu Unityn päälle.

Tässä linkissä on virtojen katkaisua kevyempiä tapoja uudelleen käynnistymiseen.

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=44145.0

Araminta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 97
    • Profiili
Vs: hiirellä vetäminen jumittaa koneen
« Vastaus #2 : 29.01.13 - klo:13.11 »
Kiitos hyvästä linkistä, kokeilen, saisko näppäimistöltä menemään jotain, tuntuu olevan ihan jumissa.

Voisitko vielä vähän valaista lausuntoasi, ymmärtääkseni Xubuntu on Linux-distro, eli kokonainen käyttis, kun taas Unity on työpöydän käyttöliittymä (?). Mitä siis tarkoittaa Xubuntun asentaminen Unityn päälle ja miten se tapahtuu?

Jukki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 407
    • Profiili
Vs: hiirellä vetäminen jumittaa koneen
« Vastaus #3 : 29.01.13 - klo:15.11 »
Sanoin väärin. Et siis asenna Xubuntua vaan xfce-työpöydän, joka on Xubuntussa käytössä. Xfce:n asentaminen Ubuntuun on neuvottu siinä linkissä. Katso Aatos Rapulan viesti.

Minun HP-läppärissä tuli muutoksen myötä ongelma Mute-napin kanssa. Korjausohje on linkissä

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=44382.0

Jumitukseen voi olla jokin muu syy kuin Unity, mutta Xfcehen siirtyminen auttoi auttoi minulla. Jumituskin ilmeni vain DraftSight-ohjelmaa käytettäessä.

Tuolla on enempi juttua, jos kone jumittaa jatkuvasti
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/xserver-xorg-video-intel/+bug/993187

Araminta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 97
    • Profiili
Vs: hiirellä vetäminen jumittaa koneen
« Vastaus #4 : 29.01.13 - klo:17.12 »
Kiitos, eiköhän näillä selvitä!
« Viimeksi muokattu: 29.01.13 - klo:17.14 kirjoittanut Araminta »

zordo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 170
    • Profiili
Vs: hiirellä vetäminen jumittaa koneen [RATKAISTU]
« Vastaus #5 : 29.01.13 - klo:19.17 »
Kannattaa tarkistaa myös, että composite on ruksittu päälle xorg:issa. Omat ongelmat Unityn ja nVidian kanssa olivat siitä kiinni.
Core I5 2500K  GTX970 ubuntu 14.10

Jukki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 407
    • Profiili
Vs: hiirellä vetäminen jumittaa koneen [RATKAISTU]
« Vastaus #6 : 29.01.13 - klo:22.22 »
Meinaatko xorg.conf-tiedostoa? Minulla ei ollut siellä mittään asiaa compositesta. Koneessa on ATIn näyttis suljetuilla ajureilla.
« Viimeksi muokattu: 29.01.13 - klo:22.27 kirjoittanut Jukki »