Kirjoittaja Aihe: Kysymys kuvakatselimesta  (Luettu 2270 kertaa)

makel58

• Käyttäjä
    • Profiili
Kysymys kuvakatselimesta
« : 07.01.13 - klo:21.11 »
Minulla on Linux Lupuntu 11.10 ja halaisin siihen sellaisen kuvankatselimen, johon pystyy kirjoittamaan muistiinpanoja. Nyt sellaista ei ole, mutta pari-kolme vuotta sitten Ubuntussa oli sellainen. Onkohan sellaista vielä saatavilla? Olisi mukava digikuviin laittaa muistiinpanoja, sillä vuosien kuluttua ei yksityiskohtia muista. Jo paikka jossa kuva on otettu, olisi tärkeä laittaa muistiin.

Tomin

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Kysymys kuvakatselimesta
« Vastaus #1 : 07.01.13 - klo:22.49 »
Ubuntussa nykyään tuohon käyttöön tulee Shotwell ja sillä voi tehdä kuvailemasi asiat. Aiemmin käytössä oli F-Spot, mutta siitä luovuttiin, jottei asennuslevyllä tarvitse olla Mono-kirjastoja ja siten säästetään tilaa. Molempia voi kuitenkin käyttää myös Lubuntussa, mutta Shotwellissa lienee vähän vähemmän ladattavaa ja asennettavaa.

Muokkaus: Itse asiassa en löytänyt Shotwellistä muistiinpanomahdollisuutta, mutta F-Spotissa se muistaakseni on. Minulla ei kuitenkaan ole F-Spottia asennettuna, joten en testannut. Shotwellistä (ja F-Spotista) löytyvät kuitenkin ainakin tunnisteet (paikan merkitseminen, luokittelu) ja arvostelu, joita itse ainakin käytän jonkin verran.
« Viimeksi muokattu: 07.01.13 - klo:22.52 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

makel58

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 08.01.13 - klo:19.22 »
Ubuntussa nykyään tuohon käyttöön tulee Shotwell ja sillä voi tehdä kuvailemasi asiat. Aiemmin käytössä oli F-Spot, mutta siitä luovuttiin, jottei asennuslevyllä tarvitse olla Mono-kirjastoja ja siten säästetään tilaa. Molempia voi kuitenkin käyttää myös Lubuntussa, mutta Shotwellissa lienee vähän vähemmän ladattavaa ja asennettavaa.

Muokkaus: Itse asiassa en löytänyt Shotwellistä muistiinpanomahdollisuutta, mutta F-Spotissa se muistaakseni on. Minulla ei kuitenkaan ole F-Spottia asennettuna, joten en testannut. Shotwellistä (ja F-Spotista) löytyvät kuitenkin ainakin tunnisteet (paikan merkitseminen, luokittelu) ja arvostelu, joita itse ainakin käytän jonkin verran.

Asensin molemmat, sekä Showlellin että F-Spotin, mutta F-Spotissa ei ollut muistiinpanomahdollisuutta. Se kuvakatselin jota tarkoitin, oli asetuksissä välilehtejä ja niissä yksi oli Muistiinpanot. Shotwell oli hyvä idea, kun siinä on kätevä muuttaa kuvien punasilmäisyyttä. Jos ei löydy, pitää keksiä joku keino muistiinpanoihin.

Timo Virtanen

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 08.01.13 - klo:21.37 »
Vanhassa gthumb:ssa oli kommentointi mahdollisuus. Löytynee yhä pakettivarastoista, terveisin Timo
https://live.gnome.org/gthumb/features
"Linux, made in Finland"

juyli

• Vieras
« Vastaus #4 : 08.01.13 - klo:23.30 »
Minulla on Linux Lupuntu 11.10 ja halaisin siihen sellaisen kuvankatselimen, johon pystyy kirjoittamaan muistiinpanoja.

Kyllä olisi ihan paikallaan unohtaa Ubuntu/Lubuntu Oneiric 11.10, kun jakelun tuki loppuu kuitenkin ajast' aikaa.
Uusimmassa Qantal 12.10:n gthumb olisi tarjolla gthumb (3:3.0.2-0ubuntu2) [universe]
http://packages.ubuntu.com/quantal/gthumb

Nimenomaan pidän tuosta gthumb:sta, ja yksittäisten kuvien katseluun sopii mainiosti ohjelma 'display' paketista ImageMagick.

makel58

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 14.01.13 - klo:20.56 »

Kyllä olisi ihan paikallaan unohtaa Ubuntu/Lubuntu Oneiric 11.10, kun jakelun tuki loppuu kuitenkin ajast' aikaa.
Uusimmassa Qantal 12.10:n gthumb olisi tarjolla gthumb (3:3.0.2-0ubuntu2) [universe]
http://packages.ubuntu.com/quantal/gthumb

Nimenomaan pidän tuosta gthumb:sta, ja yksittäisten kuvien katseluun sopii mainiosti ohjelma 'display' paketista ImageMagick.

Minulla oli tullut virhe aloitusviestissä. Lubuntu on tietenkin mallia 12.10 ja suomenkielinen versio.