Kirjoittaja Aihe: Sama USB-boot monelle koneelle  (Luettu 1605 kertaa)

2-mieli-FI-poliisi

  • Vieras
Sama USB-boot monelle koneelle
« : 30.11.12 - klo:18.28 »
Tyhmä kysymys, mutta pakko kysyä tulevaisuuden varalle. Asensin usb-tikulta boottaavan *buntun yhdelle koneistani. Ajanoloon tuli loogisesti mieleen, että minkä (pakottavan?) syyn takia minun (sama kt/ss) pitää asentaa erilliset konekohtaiset tikut joka masinaan? Livetikkuhan boottaa ja toimii kaikissa koneissa, joissa se on biosissa sallittuna!

Eli, miksi minä ko. usb-tikun omistajana ja fyysisenä haltijana en saa omalla käyttäjätunnuksellani ja salasanallani bootata konetta kuin konetta "live-tikun tavoin", jos se on biosissa sallittu?
Ei ymmärrä...  :o

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Sama USB-boot monelle koneelle
« Vastaus #1 : 30.11.12 - klo:18.58 »
Mitä tarkoittaa  "Asensin usb-tikulta boottaavan *buntun yhdelle koneistani."?

Minä olen vuosikausia tehnyt remasteroituja usb-tikkuja/kovalevyjä, jotka buuttaavat melkein kaikissa koneissa. Niissä toimii jopa nVidian suljetut ajurit, jos koneessa on sopivan uusi näytönohjain. Ati/Radeonhan toimii yleensä paremmin avoimilla (ainakin minun koneet), eivätkä nuo tikulla olevat nVidian ajurit yleensä tunnu sotkevan niitä. Fragadelic tosin väitti ettei niin voi tehdä, eikä se toimi.

Teen uuden tuollaisen tikun aina päivitysten tullessa. Tai oikeastaan niitä on monta erilaista, pääasiassa Peppermint Two ja Three, Wattos ja joku yleisempi Recovery versio (+ Seagate Disk Wizard). Nuo kaikki saa buutattua yhdeltä ainoalta tikultakin muokkaamalla sopivasti syslinux.cfg:tä ja casper-kansioitten nimiä.

Käynnistysvalikossa on sitten listattuna kaikki eri versiot ja niille turvalliset (nomodeset jne.) valinnat.

Tuo antaa melkein rajattomat mahdollisuudet räätälöintiin: voi esim. symlinkata kaikkien distrojen Firefoxin kirjanmerkit latautumaan yhdestä paikasta (eri partitiolla), jolloin ne päivittyvät ja tallentuvat automaattisesti kaikkia koskeviksi. Saman voi tietysti tehdä kotihakemiston kansioille niin halutessa.

Noita Areenan ym. videoita varten minulla on esimerkiksi tehty ulkoinen buuttaava kovalevy tuolla systeemillä.