Noin yleisesti ottaen lukion (yo-kirjoituksissa sallittujen) laskinten ostaminen ja käyttö tuntuu mielestäni järjenvastaiselta. Kallis laite, jonka ominaisuudet on kuitenkin rampautettu todella pahasti, esimerkiksi juuri kirjoituksien sääntöjä varten.
Tällä laskimella sitten opetetaan ja käytännössä pakotetaan pitkässä matematiikassa tekemään kaikki mahdollinen. Yliopistossa sitten huomataan, että eihän sitä laskinta edes missään tenteissa saa käyttää, saati sitten että sen käyttäminen olisi mitenkään järkevää tai käytännöllistä. Jokaisella on nykyään tietokone, sillä voi laskut, piirrokset, jnejne tehdä paljon helpommin ja kätevämmin.
On hienoa, että tässä tapauksessa näytetään mitä muutakin sillä laskimella nykyään voi tehdä. Mutta miksei alusta lähtien esim. tablettia voisi käyttää opiskeluun, "graafisena laskimena", vapaa-aikaan jne.?
Tunnen ja tiedän useita ihmisiä, joilla tuo (ei kylläkään mikään symbolinen laskin vielä siihen aikaan) yli sadan euron graafinen laskin on ollut käytössä kolme vuotta lukiossa ja sen jälkeen pölyttynyt pöytälaatikossa tähän päivään asti. Tavalliset laskut on paljon kätevämpää tehdä yksinkertaisemmalla funktiolaskimella sekä graafiset yms. jutut tietokoneella.
Eihän sitä laskinta pakko ole ostaa, mutta...