Kirjoittaja Aihe: Pöytäkone päivitys.Ubuntu 12,04 64bit yhteensopivat osat.  (Luettu 3178 kertaa)

HaTo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 42
    • Profiili
Hei!
Onko jollakin näistä kokemusta/ mielipidettä? Myyjä ei tiennyt Linux sopivuudesta.
Tarkoitus ei ole tehdä pelikonetta.
 
1  Sopiiko osat Linux iin?
2  Minkä kokoinen poweri olisi riittävä?

    Komponentit joita suunnittelin:

Emo     http://www.systemastore.fi/product_info.php?cPath=1_14_519&products_id=46173

Ubuntu yht. sopiva, tulkitsenko allaolevan taulukon oikein?
 
            http://www.asus.com/websites/global/aboutasus/OS/Linux.pdf

Prossu http://www.systemastore.fi/product_info.php?cPath=1_7_497&products_id=39594

Muisti   http://www.systemastore.fi/product_info.php?cPath=1_16_533&products_id=46383

SSD     http://www.systemastore.fi/product_info.php?cPath=1_15_186&products_id=49483

Lisäksi dvd-rw, toinen kovalevy ja tuuletin jos tarvii.

Terv. Hannu T
 




« Viimeksi muokattu: 16.10.12 - klo:20.27 kirjoittanut HaTo »

Hertsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 581
    • Profiili
Vian äänipiirit on ollu välillä vähän ongelmallisia, muuten pitäs pelata. Suosittelen kuitenkin vahvasti intelin prossuun vaihtamista.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5675
    • Profiili
Vaikka itsekin olen varsin kovastikin Intelin leiriin kuuluva käyttäjä, niin pakko myöntää, että jos ruutia ei hirmuisesti tarvi ja teho/lämpö ei haittaa, niin Amd:llä peruskoneiden hinta tulee kyllä aika paljonkin halvemmaksi.

Tuo Asuksen sivu ei kyllä aukea minulla lainkaan.

oh2ir

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 447
    • Profiili
Tere

Olen jo jonkin aikaa tehnyt valintaa läppärin ja pöytäkoneen välillä että kumman valitsisi.
Kysynkin nyt että onko sinulla olemassa oleva pöytäkone ja millainen se on kokoonpanoltaan.

Mainitset virtalähteen eli oletko kokoamassa vanhaan koteloon uutta kamaa, kohtuuhintaisia ja hiljaisia koteloita virtalähteen kanssa on saatavilla runsaasti.

Minulla kyllä aukesi tuo luettelo ja siitä on varmasti hyötyä kun valitsee emolevyä tosin luulen kyllä että linux-sopivuus ei tule olemaan ongelma muillakaan emolevyillä.

Itse olen katsonut sellaista kokoonpanoa kun:

Emo: P8Z77V-LE PLUS                 . 150 €
Prossu: i5-3570K                           225 €
Muisti:  16 GB                                 90 €
HDD:  1 TB                                    100 €
DVD:   RW-asema                            25 €

yhteensä                                       590 €

Kotelona on olemassaoleva Antec Sonata III   500 W:n virtalähteellä.

« Viimeksi muokattu: 19.10.12 - klo:22.39 kirjoittanut oh2bne »
73's de Kari OH2BNE

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5675
    • Profiili
Minulla kyllä aukesi tuo luettelo ja siitä on varmasti hyötyä kun valitsee emolevyä tosin luulen kyllä että linux-sopivuus ei tule olemaan ongelma muillakaan emolevyillä.
Siis hetkinen. Aukeuaako teillä muilla oikeasti tämä sivusto niin, että siellä näkyykin jokinlainen listaus? Itselläni nimittäin aukeaa Asuksen tyhjä sivusto ja osoitteeksi tulee vielä Asuksen sivuilta /pageerror
http://www.asus.com/websites/global/aboutasus/OS/Linux.pdf

*edit*
Eipä mitään. Linux Chromessani on näemmä jotain vikaa. FF:llä aukeaa tuo listaus.
« Viimeksi muokattu: 20.10.12 - klo:16.08 kirjoittanut qwertyy »

HaTo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 42
    • Profiili
Tere

Olen jo jonkin aikaa tehnyt valintaa läppärin ja pöytäkoneen välillä että kumman valitsisi.
Kysynkin nyt että onko sinulla olemassa oleva pöytäkone ja millainen se on kokoonpanoltaan.

Mainitset virtalähteen eli oletko kokoamassa vanhaan koteloon uutta kamaa, kohtuuhintaisia ja hiljaisia koteloita virtalähteen kanssa on saatavilla runsaasti.

Minulla kyllä aukesi tuo luettelo ja siitä on varmasti hyötyä kun valitsee emolevyä tosin luulen kyllä että linux-sopivuus ei tule olemaan ongelma muillakaan emolevyillä.

Itse olen katsonut sellaista kokoonpanoa kun:

Emo: P8Z77V-LE PLUS                 . 150 €
Prossu: i5-3570K                           225 €
Muisti:  16 GB                                 90 €
HDD:  1 TB                                    100 €
DVD:   RW-asema                            25 €

yhteensä                                       590 €

Kotelona on olemassaoleva Antec Sonata III   500 W:n virtalähteellä.


Moi
Ajatus koneen päivittämisestä tuli Ubuntu 12,04 myötä, mulla on emolevy jossa ei ole muuta kuin pci paikkoja ja
Ubuntu herjaa näytönohjaimen tehon puutteesta.
Pci näyttis maksaa turhan paljon ja ajattelin tulevaisuutta

Uuden kotelon/ powerin hankintakaan ei ole ongelma.
Nykyinen paketti:
Intel pentium 4 4gt ddr 400 dimm poweri 350w.
Laitoin myös Afterdaw nille kyselyä ja nyt ideoita pää täynnä.
http://keskustelu.afterdawn.com/t.cfm/f-215/matx_paivitys_systemastore_pari_kysymysta-947964/#5783798
Voi olla että uhraan vajaan satasen lisää ja uskon että Canonicalin väki pysyy perässä:)

Terv. Hannu T

CoReD

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 138
    • Profiili
Jos et aio konetta kasata käytetyistä osista niin unohda AM3+ ja phenomit/athlonit suoriltaan. Ei ole mitään järkeä investoida "kuolleeseen kantaan" uuden hintaa. Järkevää rautaa käyttöön kuin käyttöön, mutta silloin katsoisin käytettynä.

Jos mietitään päivitettävyyttä niin itse kallistuisin Intelin puolelle ja z77 piirisarjalliseen emolevyyn kattavilla liitännöillä. Prosessoriksi ihan budjetin mukaan joko kaksiytiminen Pentium (esim. G850) tai vähän ryydikkäämpi i3-2100 ja jos budjetti sallii niin sitten voi alkaa niitä nelityimisiä i5-sarjalaisia katselemaan. Jos olet vanhalla penanelkulla pärjäillyt tähän päivään saakka, niin uskoisin että esim. tuo G850 on sinun tarpeisiisi aivan tarpeeksi tehokas.

Muistien suhteen kannattaa lähinnä valkata edullisempaa. Nopeammilla muisteilla ei saa minkäänlaista käytännön nopeushyötyä mitä käytössä huomaisi. Jos muistiin haluaa investoida niin investoi ennemmin sitten muistin määrään kuin nopeuteen.

G850 prossulla ja z77 emolevyllä ei taida tulla sen kalliimmaksi kuin tuo alunperin suunnittelemasi Athlon paketti, mutta päivitettävyys on parempi ja suorituskykykin on peruskäytössä parempi. (ennemmin kaksi nopeaa ydintä kuin useampi hidas, ellei sitten oikeasti koneella käytetä ohjelmia jotka osaavat käyttää niitä useampia ytimiä kunnolla)

Tuolla saa näppärän ja edullisen päivityksen ja myöhemmin kun lisätehoille tulee tarvetta voi käytettynä etsiä i5/i7 prosessorin joka toimii tuolla samalla emolevyllä, niin ei seuraavan päivityksen sattuessa tarvitse päivittää taas kaikkia komponentteja uudelleen.
« Viimeksi muokattu: 20.10.12 - klo:22.31 kirjoittanut CoReD »
Asus Maximux IV Hero | i5-4670K | Thermalright Archon SB-E | 2x4GB RipjawsX | GTX 970 4GB  | Samsung 128GB 840 Pro | Kingston 480GB SSDNow V300 | 2TB WD Green | Fractal Design Define R4 | Seasonic G-550 | Creative Sound Blaster Z |  Asus PB278Q | Win 8.1

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5675
    • Profiili
Kyllä se kalliimmaksi tuuppaa tulemaan, mutta kuten jo sanoin, niin itse kuulun Intel-kannattajiin ja sanoisin että "kakkoskoneeni" Intel core-i3 2120 on pitänyt minut varsin tyytyväisenä, vaikka vähän pelkäsin pettyväni. Tosin hinta on kalliimpi kuin esimerkki kokoonpanossa. Tai no ihan tämän hetken hintoja en tiedä, kun koneen hinnat on useamman kuukauden takaa ja ei ole tullut vertailtua.

HaTo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 42
    • Profiili
Hei
Erittäin hyvä pointti tuo Intel in esiintuominen, pitää tutkia asiaa , jostain syystä tuo AMD oli vaan päällimmäisenä.
Päivitettävyys on tärkeä asia, muuten parin vuoden päästä miettii taas koko pakettia.
Budjetti elää ja parempi köyhtyä kerralla kuin jatkuvasti:)
T;Hannu T

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1061
    • Profiili
Peesaan jäsen qwertyytä, liki samanlainen kokoonpano pelittää ihan kivasti. Erillistä näytönohjainta minulla ei ole, vaan käytän intelin integroitua. Tarve ei ole kovempaan videokuvaan, silti kaksi liitettyä (pientä) näyttöä pyörittää Areenan ja juutuubin riittävästi.

Merkittävin asia sujuvuuteen mielestäni on SSD.