Kyllä noihin vanhoihin puoligigaisiin menee esim. Lubuntu 12.04 kivasti. Kyllä minä olen saanut perheen tyttären Acerin boottaamaan rompulta. Jos optisessa asemassa on jotain häikkää on vielä sitten se tikku-vaihtoehto. Ei se ole kiinni se boottaus linux-rompun versiosta, vaan koneen bios-asetuksista. Jos ne eivät tunnu pelittävän, täytynee tehdä se BIOS-päivitys ensin.
T:Jallu59
Kiitos myös tästä kommentista.
Ja jatketaan:
Ongelma on nyt se, etten osaa tehdä cd-asennus levystä usb-asennustikkua. Olen käyttänyt mm. winusb:ta ja joitain muita ohjelmia ja sain biosin värähtämään niillä, mutten saanut asennettua sitä loppuun, koska se tyssäsi erroriin. Kyseessä oli siis bios päivitys tikulla.
Bios päivitys on ehdoton, jos haluan saada tuulettimen toimimaan, ellei ole jotain toimivaa konstia. (kokeiltu varmaan 5 eri versiota, mitään en saanut toimimaan).
Eli nyt otan vastaan neuvoja, että miten saan aseman toimimaan, tai miten saan tehtyä xp:n levystä usb kloonin, joka toimii käynnistystikkuna. Step-by-step ohjeita otetaan edelleen vastaan.
(Ymmärrän, että tämän nyt voisi etsiä muualta, koska kyseessä on ihan eri asia)
Tarvitsen nimenomaan xp:n tässä vaiheessa, en mitään ubuntu-versiota ennen xp:n asennusta, koska tarvitsen ehdottomasti myös/ainakin xp:n