Hei!
Minä neuvon näissä asioissa mielelläni (sen mitä nyt osaan), mutta en tosiaan koskaan katso tätä peruskäyttö -osiota. Jos siis musiikinteko ei Linuxilla luonnistu, niin silloin kannattaa kysyä tuolla Multimedia ja grafiikka -osastolla.
1) Minä olen laittanut nuo PAM-säännöt tiedostoon
/etc/security/limits.d/audio.conf. Periaatteessa ei toki ole väliä mihin ne laittaa (Jackaudion sivuilla oleva ohje on ihan yhtä hyvä), mutta Ubuntussa on valmiina tuo /etc/security/limits.d/audio.conf -tiedosto, joten siksi olen sitä käyttänyt.
2) Ubuntussa on tapana luoda audio-ryhmä, ja laittaa oma käyttäjä siihen ryhmään. Eli ne kaksi riviä, mitkä tiedostoon laitat, pitää olla muotoa
@audio - rtprio 95
@audio - memlock unlimited
...ja sen jälkeen lisäät itsesi audio-ryhmään. Kun kirjoitat komentoriville
groups
ja painat enter, saat listauksen ryhmistä, joihin kuulut.
Jos haluat lisätä itsesi audio-ryhmään, ja käyttäjätunnuksesi on
heikki, anna seuraava komento komentorivillä:
sudo usermod --append --groups audio heikki
Aiemmin tämän pystyi Ubuntussa tekemään graafisesti, mutta Gnome kolmosen ja uusitun control panelin myötä se asetuspaneeli näyttää kadonneen. Jos joku tietää graafisen ohjelman tätä hommaa varten, kertokoon. Ja jos joku tuntee intoa hackata, niin varmaan Gnomen tyypit ottaisi mielellään vastaan avun tuon ryhmä-systeemin kehittämisessä.
3) Anna vielä komentorivillä komento
sudo dpkg-reconfigure -p high jackd
, kuten koivukoski1 neuvoi. Järjestelmä konfiguroi Jackin uudestaan, ja uudet asetukset tulevat siten käyttöön.
4) Lowlatency-kerneli ei ole rt-kerneli. Kerneleitä on siis useaa eri tyyppiä:
generic eli tavallinen,
lowlatency eli tavallinen muunnelluilla asetuksilla ja
rt eli Ingo Molnarin patchaama versio.
3.0-versiosta lähtien generic-kerneli on suoriutunut audiokäytössäkin sangen hyvin (jos tarkkoja ollaan, muutos tapahtui jo versiossa 2.6.39, mutta 3 on helpompi luku muistaa)
Tässä on ohjeet realtime-kernelistä:
https://help.ubuntu.com/community/UbuntuStudio/RealTimeKernel