Kirjoittaja Aihe: Ubuntun peruslaskin  (Luettu 2787 kertaa)

KaiTimoskainen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
  • Kai Timoskainen OH7EML
    • Profiili
    • www.iki.fi/kaitim
Ubuntun peruslaskin
« : 03.10.12 - klo:07.14 »
Minulla on Ubuntu 12,04 ja siinä nelilaskinohjelma. Se osaa myös trigonometriset funktiot ja logaritmit, kun kirjoittaa laskun tekstinä. Mutta laskimessa ei ole mitään valikoita. Miten sen saa (vai saako) funktiolaskimen näköiseksi?
Kai Timoskainen OH7EML

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: Ubuntun peruslaskin
« Vastaus #1 : 03.10.12 - klo:08.25 »
Tervetuloa foorumille. Jos käytät oletustyöpöytää Unityä, valikot löytyvät yläpaneelista jos laskin on vasemmassa yläkulmassa. Kokeile liikuttaa hiirtä yläpaneelissa laskimen kohdalla.
Irtoikkunana valikot/asetukset löytyvät ikkunan yläreunasta.
Kohdassa "Tila" voit valita haluamasi laskimen. Muistaakseni järjestys oli Perus, Edistynyt jne. Tuossa edistyneessä versiossa on trigonomiset funktiot yms kivaa.
Lisää herkullisia laskimia löytyy paketinhallinnan kautta mm monipuolinen galculator. Tuossa laskimessa pidän erityisesti tuosta "paperimoodista", jossa näkee laskutoimituksen eri vaiheet. terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3941
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Ubuntun peruslaskin
« Vastaus #2 : 03.10.12 - klo:09.34 »
kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

KaiTimoskainen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
  • Kai Timoskainen OH7EML
    • Profiili
    • www.iki.fi/kaitim
Vs: Ubuntun peruslaskin
« Vastaus #3 : 07.10.12 - klo:17.50 »
Jos käytät oletustyöpöytää Unityä, valikot löytyvät yläpaneelista jos laskin on vasemmassa yläkulmassa. 
Kiitos. Tuo laskin kun on tuollainen pikkuohjelma, niin se näyttää toisinaan avautuvan minne päin työpöytää sattuu. Kun se on esim. oikeassa alaosassa, ei äkkinäinen osaa etsiä valikoita työpöydän vasemmasta ylänurkasta. Muuten olen jo vähitellen alkanut oppia tuon Unity-työpöydän metkut. Kokeilin myös paketinhallinnasta asentaa jonkun toisen funktiolaskimen, enkä löytänyt valikoita siitäkään, ne olivat siis varmaan myös siellä työpöydän nurkassa hiljaa odottelemassa minua.
Kai Timoskainen OH7EML