Kirjoittaja Aihe: Pari kysymystä softa-RAID:sta  (Luettu 1665 kertaa)

putte prossu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 143
    • Profiili
Pari kysymystä softa-RAID:sta
« : 21.09.12 - klo:14.41 »
Uusi setuppi pitäisi kasata ja tähän liittyen olisi pari kysymystä.
Eli vanhan pakan saan ilmeisesti tuhottua niinkin yksinkertaisesti kuin poistamalla vanhan mdadm.conf:n kokonaan ja kirjoittamalla vanhan pakan levyt täyteen nollaa minkä pitäisi tuhota kaikki vanhaan pakkaan liittyvä?
Toinen kysymys sitten taas olisi että mikä tiedostojärjestelmä kannattaisi laittaa uudelle pakalle? Tähän mennessä olen käyttänyt ihan sitä perinteistä ext3 mutta olisiko jotain syytä käyttää vaikka ext4 tai peräti xfs? Pakka tulee sisältämään 7x 1TB @ RAID5 palvelimella olevista tiedostoista noin 90% tulee olemaan vähintään yli 4GB tiedostoja joten näihin eväisiin liittyen optimointi vinkkejä otetaan vastaan :)
AMD FX-4100, Sabertooth 990FX R2.0, 8GB Kingston ECC DDR3, Radeon 5770 1GB, 240GB SSD + 5x 2TB raid5, Debian 9.

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Vs: Pari kysymystä softa-RAID:sta
« Vastaus #1 : 21.09.12 - klo:16.24 »
Uusi setuppi pitäisi kasata ja tähän liittyen olisi pari kysymystä.
Eli vanhan pakan saan ilmeisesti tuhottua niinkin yksinkertaisesti kuin poistamalla vanhan mdadm.conf:n kokonaan ja kirjoittamalla vanhan pakan levyt täyteen nollaa minkä pitäisi tuhota kaikki vanhaan pakkaan liittyvä?

Tuon saa helpommin ja nopeammin tehtyä mdadm kommenolla, sillä ensin stoppaat pakan, sen jälkeen poistat kaikki levyt siitä. Tuo 0 kirjotus kestää ikuisuuksia.

Toinen kysymys sitten taas olisi että mikä tiedostojärjestelmä kannattaisi laittaa uudelle pakalle? Tähän mennessä olen käyttänyt ihan sitä perinteistä ext3 mutta olisiko jotain syytä käyttää vaikka ext4 tai peräti xfs? Pakka tulee sisältämään 7x 1TB @ RAID5 palvelimella olevista tiedostoista noin 90% tulee olemaan vähintään yli 4GB tiedostoja joten näihin eväisiin liittyen optimointi vinkkejä otetaan vastaan :)

Pikainen googletus voinee valaista asiaa?

putte prossu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 143
    • Profiili
Vs: Pari kysymystä softa-RAID:sta
« Vastaus #2 : 21.09.12 - klo:17.01 »
Yhdeltä levyltä korjailin kaksi debianin jäätymisestä aiheutunutta bad sectoria tuolla nollakirjoituksella ja ei siinä mennyt kuin reilu pari tuntia. Mahdollisten muiden bad sectorien takia meinasin tuon nollakirjoituksen tehdä joka levylle muutenkin.

Guuggelilla olen tuota tiedostojärjestelmää koittanut selvittää mutta kun tuntuu olevan niin ristiriitaista tietoa ettei sitä tiedä mihin uskoa. Omien havaintojen ja uskomusten mukaan tuo ext4 vaikuttaisi paremmalta vaihtoehdolta mutta toki käytännönkokemuksia ja ihan niitä mutu-teorioitakin kuulisi mielellään varsinkin kuin tämän hetkisellä levy-ohjaimella ei riitä väylä asian testaamiseen.
AMD FX-4100, Sabertooth 990FX R2.0, 8GB Kingston ECC DDR3, Radeon 5770 1GB, 240GB SSD + 5x 2TB raid5, Debian 9.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2949
    • Profiili
Vs: Pari kysymystä softa-RAID:sta
« Vastaus #3 : 22.09.12 - klo:15.43 »
Toinen kysymys sitten taas olisi että mikä tiedostojärjestelmä kannattaisi laittaa uudelle pakalle? Tähän mennessä olen käyttänyt ihan sitä perinteistä ext3 mutta olisiko jotain syytä käyttää vaikka ext4 tai peräti xfs? Pakka tulee sisältämään 7x 1TB @ RAID5 palvelimella olevista tiedostoista noin 90% tulee olemaan vähintään yli 4GB tiedostoja joten näihin eväisiin liittyen optimointi vinkkejä otetaan vastaan :)
No XFS on nopeampi isojen tiedostojen kanssa kuin ext:it. Ja hitaampi pienten tiedostojen kera. Jos pakka on tuollainen tiedostosäilö niin tuskin filesysteemillä on niin suurta merkitystä kunhan on luotettava(XFS ja EXT on). Ehkä EXT4 selviytyy paremmin vikatilanteista. Jokatapauksessa erot ovat aika marginaalisia kun vertaa uudemman sukupolven tiedostojärjestelmiin. Harmi vain että linuxin tilanne on edelleen kehno näiden suhteen(ZFS:n lisenssipolitiikka ja btrfs:n keskeneräisyys).

Itse olen huomannut ainakin sen, että xfs hukkaa vähemmän tietoa kuin ext4. Se itsellä oli merkittävä etu xfs:n suuntaan.