Kirjoittaja Aihe: Ubuntun testaus live-usb tikulta intel iMacissa / asennus osx:n rinnalle  (Luettu 2909 kertaa)

julio

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 94
    • Profiili
Eli otsikon mukainen kokeilu itselläni käynnissä. Olen kokeillut hakeakin aiheesta infoa, mutta vaikuttaa kovin vaikeaselkoiselta. Ubuntua olen käyttänyt melko pitkään, mutta vuoden 2008 iMacin hankin ikäänkuin työkoneeksi käytettynä, ja nyt kiinnostaisi kokeilla Ubuntua osx:n rinnalla, tai ainakin kokeilla Ubuntua livetilassa usb-tikulta kuinka systeemit pelaa.

Tein siis tuttuun tapaan unetbootinilla liveusb:n ubuntu 12:04:stä, mutta en ymmärrä miten iMacin saa boottaamaan usb:n kautta pc:n tapaan. Liekö tähän sellaista hyvää yksinkertaista rautalankaopastusta ummikolle?

Tämä Applen maailma on minulle tyystin vieras, ja osx:n puolella teen melkeinpä ainoastaan musajuttuja, mutta Ubuntulla tekisin mieluusti kaiken muun.
« Viimeksi muokattu: 29.10.13 - klo:12.12 kirjoittanut julio »
Ubuntu 18.04
Intel Core i5-6600K 3.5GHz
16Gb DDR3
GeForce GTX970

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Se ei taida olla niitä helpoimpia projekteja, olen ainakin kuullut että Macceihin on sangen hankalaa asentaa muuta käyttistä kuin os X:ää, se onnistuu kyllä mutta helppoa se ei ole. Tarkemmin en tiedä kun en Maccia omista.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Se ei taida olla niitä helpoimpia projekteja, olen ainakin kuullut että Macceihin on sangen hankalaa asentaa muuta käyttistä kuin os X:ää, se onnistuu kyllä mutta helppoa se ei ole. Tarkemmin en tiedä kun en Maccia omista.
Tuo on kyllä ihan väärää tietoa. Ehkä toisin päin Osx:n asennus voi olla hankalaa väärään rautaan ja ajureita ei löydy. Maciin on todella helppoa asentaa bootcampillä toinen käyttis osx:n rinnalle. Levyn osiointikin on helppo ja selkeä. Levyn osiointia ei sitten tarvitse tehdä ubuntun asennusohjelmalla vaan voi valita käytä koko levyä. Toki tarkkana kannattaa olla. Ota osx:stä vaikka cabon copy clonerilla http://www.bombich.com/ varmuus kopio ulkoiselle levylle. Jos jokin menee pieleen voit bootata Osx:n ulkoiselta levyltä. Jos haluaa kolme tai useampia järjestelmiä niin sitten pitää vähän säätää ja  käyttää refit ohjelmaa(bootcampillä ei onnistu kuin 2) mutta ei ole sekään kovin vaikeaa. Usb-tikulta en ole ihan varma onnistuuko boottaus mutta kannattaa kokeilla niin että käynnistäessä pitää c tai d nappia pohjassa.
« Viimeksi muokattu: 20.09.12 - klo:11.47 kirjoittanut welmar »

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Aina oppii uutta, en tiedä mistä moisen käsityksen olin saanut, mutta kiitos oikaisusta.  :)
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

julio

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 94
    • Profiili
Täytyypä testailla. Ajattelin tosin alkuun kokeilla usb-tikulta toimivuutta, ja asentaa myöhemmin osx:n rinnalle. Ubuntua enemmän tykkään käyttää kuitennii. Bootcampin toimintaan en ole perehtynyt ollenkaan, mutta täytyy aloittaa tutustuminen.

Mikäli joku joskus miettii vastaavaa asiaa, niin boottaaminen usb-tikulta toimii silviissin, että käynnistäessä pitää pohjassa Option-näppäintä, eli minun tapauksessa vaseman puoleista alt- näppäintä, sieltä valitsee vaan usb:n.

Ubuntu 12:04 näytti tässä lyhyessä testissä toimivan ääniä lukuunottamatta. Toki testasin vain usb-tikulta, enkä näinollen juuri järjestelmää säädellyt.
« Viimeksi muokattu: 21.09.12 - klo:08.08 kirjoittanut julio »
Ubuntu 18.04
Intel Core i5-6600K 3.5GHz
16Gb DDR3
GeForce GTX970

julio

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 94
    • Profiili
Nostampa tällaisen aiheen taasen esille kun voisi olla ajankohtainen. On hieman aikojen saatossa unohtunut taas, kun ei sikäli ole ehtinyt säätää, mutta paluu Ubuntun pariin polttelisi. Liekö jollakin tiedossansa oikein kunnon palikkaohjeita kuinka otsikon mukainen tehtävä suoritetaan?

Kokeilin taas pitkästä aikaa, eli iMacissa on Mountain Lion käyttis, ja bootcampilla olen luonut Ubuntulle 50Gt osion. Ubuntu 12.04 olisi siis tarkoitus asentaa. Pääsen buuttaamaan kyllä live-cd:ltä, ja Ubuntu aukeneekin livecd-tilassa kyllä. Ongelma koskeekin lähinnä osiointiosuutta. Valitsen asennuksessa levyosioista bootcampilla Ubuntulle tekemäni 50Gt osion. Tässä kohtaa asennus valittaa, ettei kyseistä osiota voi käyttää, ja pyytää muokkaamaan osiointiosuudessa. Ilmeisesti Ubuntun omaa osiointiohjelmaa ei kannata asennuksessa käyttää, ainakaan maceille asennettaessa.
Ubuntu 18.04
Intel Core i5-6600K 3.5GHz
16Gb DDR3
GeForce GTX970

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16247
    • Profiili
Kokeilin taas pitkästä aikaa, eli iMacissa on Mountain Lion käyttis, ja bootcampilla olen luonut Ubuntulle 50Gt osion. Ubuntu 12.04 olisi siis tarkoitus asentaa. Pääsen buuttaamaan kyllä live-cd:ltä, ja Ubuntu aukeneekin livecd-tilassa kyllä. Ongelma koskeekin lähinnä osiointiosuutta. Valitsen asennuksessa levyosioista bootcampilla Ubuntulle tekemäni 50Gt osion. Tässä kohtaa asennus valittaa, ettei kyseistä osiota voi käyttää, ja pyytää muokkaamaan osiointiosuudessa. Ilmeisesti Ubuntun omaa osiointiohjelmaa ei kannata asennuksessa käyttää, ainakaan maceille asennettaessa.

Joudut kyllä käyttämään joko Ubuntun asennusohjelman osiointityökalua tai Gpartedia (joka on mukana livejärjestelmässä). Yleensä suositellaan kai Gpartedia. Bootcampilla luotu osio poistetaan ja sen tilalle luodaan Ubuntu-asennuksen tarvitsemat osiot: juuriosio ext4-tiedostojärjestelmällä (16 Gt riittää jo aika hyvin erillisen home-osion kanssa), sitten swap-osio (yhdestä kahteen kertaan keskusmuistin koko, jos meinaat käyttää horrostilaa) ja lopun tilan voi pyhittää home-osiolle (ext4).

Osioiden käpistelyn pitäisi olla suhteellisen turvallista, kunhan et koske OS X:n osioon tai EFI-osioon.

Kun osiointi on tehty, voit käynnistää asennuksen ja valita oikeat osiot mukautetun osioinnin kautta. Käynnistyslataaja pitää asentaa Ubuntun juuriosiolle, ei MBR:ään, jos asennusohjelma yrittää sellaista ehdottaa.

Boottaukseen tarvitset rEFIt-työkalun.


Suunnilleen sama ohjeistus yksityiskohtaisemmin selitettynä on täällä: https://help.ubuntu.com/community/MactelSupportTeam/AppleIntelInstallation#Dual-Boot:_Mac_OSX_and_Ubuntu
« Viimeksi muokattu: 29.10.13 - klo:15.34 kirjoittanut nm »