Kirjoittaja Aihe: Unity kysely  (Luettu 7881 kertaa)

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Unity kysely
« Vastaus #20 : 19.09.12 - klo:19.35 »
Minulla on sellainen pieni epäily, että muuten tehoreserveiltään riittävässä koneessa mahdollinen Unityn hidastelu johtuu pitkälti jollain tasolla epäyhteensopivasta laitteistosta, erityisesti näytönohjaimesta. Nvidian pöytäkone näytönohjaimet ovat olleet monesti ongelmattomimpia ainakin suljetuilla ajureilla.

Itsellä ei hidasteluongelmia ole ilmaantunut vaikka tämä kone on tehokas ainoastaan johonkin miniläppäriin verrattuna. Voi tosin olla etten sitten ole kovin vaativa kun en huomaa suorituskykyeroa edes KDE:n ja Unityn välillä, vaikka KDE:n pitäisi olla raskaampi. Itse tosin olen karsinut KDE:stä "turhia" taustapalveluja kuten nepomuk indeksoinnin, mutta sitä vastoin minulla on näyttötehosteet päällä.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

Jaer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 526
    • Profiili
Vs: Unity kysely
« Vastaus #21 : 19.09.12 - klo:19.48 »
Tehokone:

1. Ei.


2. Ubuntu 11.10 @ 64-bit | Kubuntu 11.10 @ 64-bit | Ubuntu  Studio 11.10 @ 64-bit
Omavalmiste/ Itse kasattu Pöytäkone  rauta:Asus P6T | Intel core i7 CPU 920 | GeForce 210 (Suljetut Nvidian ajurit) |12GB keskusmuistia | SATA levy ja ext3 formaatti


3.  3 x puhdas asennus ja swap osio ei ole käytössä.


4. Ei, vain muutamia pikku filuja ja data on samalla levyllä käyttöjärjestelmän kanssa. 500 GB levystä on vain 100 GB käytössä ja sekin on jaettu kolmeen osioon - yksi jokaiselle jakelulle.


5. Ei oikeastaan, muutamia nettipelejä. Näytönohjainkin suoriutuu moitteettomasti. Käyttö lähinnä suffailuun ja kokeilla eri Linux jakeluita USB-tikulta.  Ei ongelmia.



Mopokone:

1. Ei.
2. Ubuntu 12.04 32-bit
Pöytäkone, HP d330 uT DF393T
 Intel® Pentium® 4 Celeron™ 2.4 GHz | Prossu: Intel | RAM 1.4 GB swap 1GB
Näytönohjain: integroitu Intel 82865G (rev 02)
SATA levy ja ext3 formaatti


3. Puhdas asennus. Ei windowssia.

4. Tuore. Ei ole vielä kertynyt omaa dataa.

5. Surffailua ja päivitykset ajan pääteeltä. Ei ongelmia. Ainut rajoite on näytönohjain. Videoita ei pysty katsomaan kokoruututilassa. Kuva alkaa pätkimään. Pikku ikkunassa ei ongelmia.

ps. Osan tiedoista hain HardInfolla.  
« Viimeksi muokattu: 19.09.12 - klo:20.45 kirjoittanut Jaer »
Rauta seiska: Intel Core i7 @ 920 & Nvidia
Ubuntu, Mint, Debian, Ultimate Edition
Androidina HTC Desire HD

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2949
    • Profiili
Vs: Unity kysely
« Vastaus #22 : 19.09.12 - klo:19.49 »
1. Välillä pakkailessani videoita kone saattaa jumahtaa täysin s.e. hiiren kursorikaan ei liiku kunnolla. Ei auta kuin uudelleenkäynnistys. Tosin REISUBia en ole kokeillut, mutta Top ei näytä mitään ihmeitä resurssisyöppöjä.

2. Ubuntu 12.04
Työasema
i7, 6Gt
NVidia 9800 -jotain
32 Gt:n ssd
Todennäköisesti suljetut ajurit käytössä.

3. Puhdas asennus

4. Sisäiset muut kuin järjestelmälevyt: 500 Gt, 2 TB, 3 TB
Verkossa myös 2TB + 3 TB (Levyt 2xUSB serverissä, ja yhteydet ssh:lla).
Hidastelua molemmissa.

5. Mencoder MKVTools, Ogg-vorbis, Lame, ffmpeg.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Unity kysely
« Vastaus #23 : 19.09.12 - klo:20.05 »
Minulla on sellainen pieni epäily, että muuten tehoreserveiltään riittävässä koneessa mahdollinen Unityn hidastelu johtuu pitkälti jollain tasolla epäyhteensopivasta laitteistosta, erityisesti näytönohjaimesta. Nvidian pöytäkone näytönohjaimet ovat olleet monesti ongelmattomimpia ainakin suljetuilla ajureilla.

Alunperin esitin arveluksi tuolla toisessa säikeessä nämä vaihtoehdot:

1.
Huono näytönohjain (Unity vaatii toimivuutta)

2.
Huono näytönohjaimen tuki (Unity vaatii toimivuutta)

3.
Päivityksen ongelmat (oikeasti ei suju kuin elokuvissa, ei ole koskaan sujunut). Riippuu siitä kuka tekee  :) - sinullahan oli melko pitkä ja syntinen päivityshistoria takana ja silti järjestelmä toimii.

4.
Vanha home tai uuteen homeen kopioidut asetustiedostot (?).


Tuo nVidian toimivuus suljetuilla ajureilla ei ole kuitenkaan tässä kyselyssä tullut esille, koska monella on avoimet ilman ongelmia. Monilla on myös hyviä näytönohjaimia ja silti vaikeuksia.

Tässä kyselyssä nämä vaihtoehdot eivät ole mitenkään tulleet ainakaan rajatuiksi ulos.


Lainaus
Itsellä ei hidasteluongelmia ole ilmaantunut vaikka tämä kone on tehokas ainoastaan johonkin miniläppäriin verrattuna. Voi tosin olla etten sitten ole kovin vaativa kun en huomaa suorituskykyeroa edes KDE:n ja Unityn välillä, vaikka KDE:n pitäisi olla raskaampi. Itse tosin olen karsinut KDE:stä "turhia" taustapalveluja kuten nepomuk indeksoinnin, mutta sitä vastoin minulla on näyttötehosteet päällä.

Monesti tuollaiset hidastelut ovat konfigurointivirheitä suhteessa järjestelmän kykyyn ... tai sitten johtuvat joistakin edellä mainituista syistä.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Unity kysely
« Vastaus #24 : 19.09.12 - klo:20.14 »
Päivityksellä lienee oma osansa ongelmissa, itse en mielelläni päivittäisi kokonaan eri versiosta toiseen, epäilen etteivät asetukset aina siirry oikein. Oma päivityshistoriani vaikka pitkä onkin on kumminkin olennaisesti saman version sisältä 12.04beta>12.04"valmis", mutta ei esim 10.04>12.04. Samoin omassa järjestelmässäni kotikansio on putsattu asetustiedostoista (hyvin yksinkertaista, kun asensin 12.04 Betan 11.10 päälle, alustin kotiosion uusiksi, otettuani ensin tärkeät tiedostot talteen).
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

retu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 949
    • Profiili
Vs: Unity kysely
« Vastaus #25 : 01.10.12 - klo:15.26 »
Päivitin pöytäkoneeni viime viikolla Precise aikaan. Tässä huomioita:

  • On. Dash avaus kestää 1-2s. Melko ärsyttävä viive, ehtii juuri miettimään että no, aukeeko se nyt vai mitä?

    Näytön päivitys hidastelee muutenkin. Jos on auki kaksi ikkunaa ja klikkaat alimmaista, se nousee kyllä heti, mutta kehysten päivityksessä (aktiivinen<->passiivinen) on pieni viive (sekunnin murto-osa). Gnomessa tätä ei ehtinyt nähdä.

    Yleinen mutu-tuntuma on että on raskaampi kuin vanha gnome. Kokeilin myös 2D unityä ja se tuntuu kevyemmältä, mutta dash avautuu sielläkin viiveellä. Twinview ei myöskään toiminut 2D:llä.
  • 12.04.1, Asus at3iont-i, 4Gt, suljetut ajurit.
  • Päivitetty Lucid->Precise. On päivitetty monta kertaa ennenkin. En muista mikä oli 1. versio. Ennen päivitystä kokeilin toimintaa käynnistämällä live-iso-imagelta. Se toimi ihan ok, mutta käytössähän olikin ne noveau-ajurit.
  • Paljonko on paljon? Ei minusta. Kaikki on tosin samalla 1Gt levyllä.
  • Käyttö on pääasiassa surffausta ja videoiden katselua. Nykyiset web-sivut ja videokoodekit huomioon ottaen, kaipa se on raskasta. ;D

    Tosin nyt tökkii pelkkä dvd:n katselukin, vaikka sen pitäisi hoitua ihan atomivoimalla.

Ehkä unity toimisi paremmin, jos suljetut ajurit poistaisi. Videoiden takia se ei kuitenkaan ole hyvä vaihtoehto. Muutenkin luulisi että suljetuilla toimisi nopeammin.

Työpöydän taustakuvaa minulla ei ole ollut tapana käyttää vaan olen laittanut yksivärisen taustan. Yritin nytkin, mutta se vaihtuu omia aikojaan mustaksi. ???

Pari kertaa on käyttöliittymä mennyt jumiin. Tekstikonsoliin pääsee silti kyllä eikä esim. htop näytä mitään erikoista kuormaa. Parin minuutin odottelun jälkeen compiz kaatuu ja vie unityn mennessään. Sunnuntaina näin kävi elokuvaa katsoessa. Ei kerennyt paljon alkua pidemmälle. Asensin sitten kokeeksi xfce:n ja nyt kaikki on toiminut kuten pitääkin. :P

Mutta ei tässä vielä luovuteta. Haluan ottaa unityn käyttöön, se näyttää vain vaativan pientä säätöä...

Jaer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 526
    • Profiili
Vs: Unity kysely
« Vastaus #26 : 26.12.12 - klo:01.05 »
Tehokone:

1. Ei.


2. Ubuntu 11.10 @ 64-bit | Kubuntu 11.10 @ 64-bit | Ubuntu  Studio 11.10 @ 64-bit
Omavalmiste/ Itse kasattu Pöytäkone  rauta:Asus P6T | Intel core i7 CPU 920 | GeForce 210 (Suljetut Nvidian ajurit) |12GB keskusmuistia | SATA levy ja ext3 formaatti


3.  3 x puhdas asennus ja swap osio ei ole käytössä.


4. Ei, vain muutamia pikku filuja ja data on samalla levyllä käyttöjärjestelmän kanssa. 500 GB levystä on vain 100 GB käytössä ja sekin on jaettu kolmeen osioon - yksi jokaiselle jakelulle.


5. Ei oikeastaan, muutamia nettipelejä. Näytönohjainkin suoriutuu moitteettomasti. Käyttö lähinnä suffailuun ja kokeilla eri Linux jakeluita USB-tikulta.  Ei ongelmia.



Mopokone:

1. Ei.
2. Ubuntu 12.04 32-bit
Pöytäkone, HP d330 uT DF393T
 Intel® Pentium® 4 Celeron™ 2.4 GHz | Prossu: Intel | RAM 1.4 GB swap 1GB
Näytönohjain: integroitu Intel 82865G (rev 02)
SATA levy ja ext3 formaatti


3. Puhdas asennus. Ei windowssia.

4. Tuore. Ei ole vielä kertynyt omaa dataa.

5. Surffailua ja päivitykset ajan pääteeltä. Ei ongelmia. Ainut rajoite on näytönohjain. Videoita ei pysty katsomaan kokoruututilassa. Kuva alkaa pätkimään. Pikku ikkunassa ei ongelmia.

ps. Osan tiedoista hain HardInfolla.  


Tähän mopoon koneeseen piti Ubuntu 12.04 vaihtaa vastaavaan Xubuntuun. Syy: alkoi tahmata siihen malliin, että ei ollut enää mielekäs käyttää. Ensin alkoi Firefox tahmaa ja pikku hiljaa koko mylly.

Nyt toimii niin kuin pitää.

Vastaavaa en ole huomannut tuossa i7 raudassa.

Näitä mopoja olen alkanut päivittää Xubuntuun. Tänään illalla päivitin mm. vanhempieni (8v. vanha) raudan Ubuntun 10.04 => Xubuntun 12.04 . Toimii.

Rauta seiska: Intel Core i7 @ 920 & Nvidia
Ubuntu, Mint, Debian, Ultimate Edition
Androidina HTC Desire HD