Kirjoittaja Aihe: Salausta kyllä, mutta miten?  (Luettu 2137 kertaa)

2-mieli-FI-poliisi

  • Vieras
Salausta kyllä, mutta miten?
« : 11.09.12 - klo:19.36 »
Johdanto:
Asentelin varoiksi 12.04:n usb-tikulle ja kohdassa "Salataanko kotikansio?" pysähdyin miettimään, millä reunaehdoin sen saa myöhemmin auki?

Kyse on siitä:
1. Saako 12.04:n asennusvaiheessa salatun home-osion käyttöön myös 14.04 puhtaan asennuksen jälkeen?
2. Voiko puhtaan asennuksen yhteydessä vaihtaa myös käyttäjätunnuksen ja salasanan menettämättä oikeuksia "vanhaan" home-osioon?
3. Entä kun vanhan tilalle asennetaan jokin muu ubuntu johdannainen tai muuhun *pohjautuva distro?

Lisäksi:
4. Kuinka paljon koneiden käyttö hidastuu kun tulevaisuudessa salataan hela hoito (tidostojärjestelmineen)?
5. Salataanko kaikki lähtököhtaisesti niin "persiit olalle", ettei sen kanssa pärjää enää "paatunein tenutappikaan"?
6. Vaikuttaako salaus suljettujen ajurien toimintaan tavalla, joka ei ole toivottavaa?

Toivottavasti:
7. Asennuksen aikaisen salauksen hierarkiat ovat kohdillaan.

Lähtökohtaisesti speksien ja yksiselitteisten käyttöohjeiden puute viittaa lähes poikkeuksetta "Trial & Error" versioon!

Hippasen olen hämilläni...  ???
« Viimeksi muokattu: 11.09.12 - klo:19.38 kirjoittanut 2-mieli-FI-poliisi »

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Salausta kyllä, mutta miten?
« Vastaus #1 : 11.09.12 - klo:19.45 »
Jos nyt kaikkea ei tarvi salata, niin hyvä vaihtoehto on Truecrypt. Itse käytän sitä Windows ja Linux koneilla ja omassa käytössäni toiminut todella hyvin. Yhdeltä usb tikultani mm. löytyy "portable" truecrypt, jota pystyy käyttämään Windowsissa ilman asennustakin, eli pääsen katseleen salattuja tiedostojani kutakuinkin kaikissa haluamissani koneissa.

Mielestäni vain tosi foliohatut tarvii täydellistä järjestelmänsalausta.

2-mieli-FI-poliisi

  • Vieras
Vs: Salausta kyllä, mutta miten?
« Vastaus #2 : 11.09.12 - klo:20.28 »
Foliohatuista olen samaa mieltä. Pragmaatikkona kiintolevy on minulle lähinnä "temp kansio", jossa "tärkeät tiedostot" ovat omalla "irrallisella osiollaan". Käytännössä en tarvitse edes Hölmöläisten valonkantoon tarkoitettuja ohjelmia. Hyvinhän sitä selviää ilmankin ihan perusjärjenkäytöllä.
Kukin on käyttötapojensa orja.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Salausta kyllä, mutta miten?
« Vastaus #3 : 12.09.12 - klo:18.18 »
Englanniksi löytyy aika kattavat ohjeet Ubuntun Community sivuilta kryptatun kotikansion tietojen palauttamiseen.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Salausta kyllä, mutta miten?
« Vastaus #4 : 12.09.12 - klo:19.15 »
TrueCryptiä olen ottamassa käyttöön seka-Ubuntu/Windows -ympäristössä. Hyvältä ja joustavalta vaikuttaa.

Pointtihan salauksessa on sekin, että miten varmuuskopiot otetaan - TrueCrypt -järjestelmässä, sopivasti käytettynä, asia on hyvin helppoa eivätkä varmistukset pompahda tällöin ulos salauksesta.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Salausta kyllä, mutta miten?
« Vastaus #5 : 12.09.12 - klo:20.04 »
Juuri noin ja salattujen tiedostojen kokonaistilan tarve on yleensä varsin pieni monilla käyttäjillä vrt. mitä yleensä tallennustilaa on käytettävissä. Itselläni on noin 4Gt TrueCryptillä salattuja työtiedostoja usb muistilla. Salattuna siis luonnollisesti jos satun jostain syystä hukkaamaan kyseisen muistin.

Omassa käytössäni muut tiedostot nyt sitten onkin ihan normaali muodossa. Mitä nyt joitain erikoisempia henkilökohtaisia tietoja sisältäviä dokumenttiskannauksia on tullut salattua, mutta niidenkin yht. tilantarve taitaa olla alle 20Mt. Tällaiseen käyttöön TrueCrypt on joustavuudensa takia minusta erinomainen ohjelma.