Kirjoittaja Aihe: 3Gbps vs. 6Gbps pcie-ohjain sata2 levyillä ym. RAID höpinää.  (Luettu 3106 kertaa)

putte prossu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 143
    • Profiili
Eli käytössä ulkoinen 8x kovalevyn torni mikä on kiinni 2-porttisessa 3gbps pcie esata-ohjaimessa (Sil3132 multiplier, eli 4kovoa menee yhden portin läpi).
Käytössä tällä hetkellä 7x 1TB mitkä raidattu mdadm:llä raid5 ja kiinnostaisi että vaikuttaako luku- / kirjoitusnopeuksiin noilla sata2-levyillä jos hommaan tuohon vastaavan 6gbps ohjaimen vai täytyykö myös levyt päivittää sata3 ?
« Viimeksi muokattu: 03.09.12 - klo:14.07 kirjoittanut putte prossu »
AMD FX-4100, Sabertooth 990FX R2.0, 8GB Kingston ECC DDR3, Radeon 5770 1GB, 240GB SSD + 5x 2TB raid5, Debian 9.

putte prossu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 143
    • Profiili
Vs: 3Gbps vs. 6Gbps pcie-ohjain sata2 levyillä?
« Vastaus #1 : 03.09.12 - klo:14.06 »
No minkälaisia lukunopeuksia saat raidista? Sata2 pystyy 300Mt/s. Ja sulla on kaks noita eli teoriassa katto pitäisi olla 600Mt/s jos rauta/softa pelaa täydellisesti. Jos et saa lähellekkään noita nopeuksia, on pullonkaula jossain muualla kuin sata-standardissa. Softalla tehdyssä raid5:ssa pyörivillä levyillä tämä on hyvin helposti mahdollista, varsinkin kirjoitusnopeuksissa. Raid10 olis paljompi parempi suorituskyvyn kannalta mutta levytilaa hukkaantuu enemmän.

Samoilla 5x 1TB levyillä mulla oli sisäisesti asennettuna lukunopeudet avg. ~250MB/s + max ~350MB/s ja kun heitin levyt torniin niin nopeudet tippui avg ~140MB/s ja max ~150MB/s. Kirjoitus nopeudet pysyi ihan samana, mitkä tietenkin on raid5 on kehnohkot eli 10-50MB/s mutta tämä ei itseä niinkään haittaa kun harvoin tarvii mitään tuonne siirrellä.
Nyt kun lisäsin tuohon 5TB pakkaan 2x 1TB, ei nopeudet muuttunut mihinkään.
Ohjain on mallia pcie x1 mistä pitäisi mun käsittääkseni vielä tuon 250MB/s tulla läpi?
AMD FX-4100, Sabertooth 990FX R2.0, 8GB Kingston ECC DDR3, Radeon 5770 1GB, 240GB SSD + 5x 2TB raid5, Debian 9.

putte prossu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 143
    • Profiili
Vs: 3Gbps vs. 6Gbps pcie-ohjain sata2 levyillä?
« Vastaus #2 : 03.09.12 - klo:15.12 »
Sisäisesti asennettuna levyt olivat kiinni emolevyn sata-porteissa? Intel-kone?

Mitä netistä lueskelin niin ton halpis SiI3132-piirin suorituskyky ei päätä huimaa. Ehkä kannattaisi metsästää laadukkaampaa ohjainta.

Juu suoraan emolevyn satasissa oli kiinni ja emolevy on ASUS P5W DH deluxe.
Minkälainen ohjain tuohon sitten kannattaisi hommata jos budjettina pidetään noin 100€? Ja tuoko se yhtään nopeutta jos mulla olisi vaikka 2 erillistä tuollaista nykyistä ohjainta omissa pcie-väylissä ja toiset 4 kovoa menisi toisen läpi ja toiset 4 (tai tällä hetkellä 3) sitten taas toisen läpi?
Uudempaa firmistäkin tuohon olisi tarjolla millä saisi poistettua tuon toosan kaikki omat raid-systeemit ja nopeuskin saattaisi inan nousta.
Lisätään tähän samaan syssyyn nyt vielä kysymys noista kirjoitusnopeuksista, eli mistä mahtaa johtua että jos siirrän pakalle vaikkapa 4,5GB DVD-imagea niin nopeudet on todella hitaat, yleensä tuon 10MB/s mutta jos pilkon saman imagen vaikkapa 50MB rarreiksi niin kirjoitus tapahtuu 40-50MB/s? Stripe cachea olen koittanut muutta muttä mitään merkittävää eroa tuollakaan ei ole saannut aikaan.
AMD FX-4100, Sabertooth 990FX R2.0, 8GB Kingston ECC DDR3, Radeon 5770 1GB, 240GB SSD + 5x 2TB raid5, Debian 9.

putte prossu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 143
    • Profiili
Kiitos oikein paljon vastauksista :) Tuo toisen kortin hommaaminen voisi sitten olla yksi vaihtoehto. Tuosta 3132:sta lueskelin itsekkin ja tuo ei yksinkertaisesti pysty yli 150MB/s nopeuksiin mutta kahdella tuollaisella pääsisi jo itseä tyydyttäviin lukemiin.
Tuosta pakalle kirjoitukseksta huomasin sellaisen mielenkiintoisen ilmiön että tuo hidas kirjoitus tapahtuu ainoastaan käyttislevyltä kun taas USB ja backup-asemalta kirjoitus pakalle tapahtuu nopeasti, oli sitten kyseessä yksi iso tiedosto tai monta pientä. Myös käyttislevyn sisäinen kopiointi tapahtuu erittain hitaasti mutta itse käyttis ja kone muuten toimii erittäin sutjakasti? Myös käyttislevylle kirjoitus muilta asemilta tapahtuu normaalisti?
AMD FX-4100, Sabertooth 990FX R2.0, 8GB Kingston ECC DDR3, Radeon 5770 1GB, 240GB SSD + 5x 2TB raid5, Debian 9.

putte prossu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 143
    • Profiili
Kovo on kiinni tuossa ylemmässä liittimessä mikä näyttäis olevan intel, pitää ilmeisesti koittaa vielä toista liitintä ja heittää vaikka toinen pata-levy kiinni samaan kaapeliin ja katsoa mitä sitten tapahtuu. Tuolla suunnalla vian luulisi olevan kun mitkään prossun tai muistin käytötkään ei pompsahda tuossa siirtovaiheessa.
Mä oon koko ajan luullut että tuo kirjoitus on vain yksinkertaisesti noin huono tuossa raid5:ssa :D
AMD FX-4100, Sabertooth 990FX R2.0, 8GB Kingston ECC DDR3, Radeon 5770 1GB, 240GB SSD + 5x 2TB raid5, Debian 9.

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Itsellä asiaan liittyen jotain kokemuksia, hommasin jokunen aika sitten kun emon sata paikat loppuivat kesken ja tarvitsin johonkin mihin pistää kiinni SSD levyt tällaisen ohjainkortin:

SATA controller: Marvell Technology Group Ltd. 88SE9123 PCIe SATA 6.0 Gb/s controller

Vaikka onkin olevinaan tuki sata 6.0 Gb/s niin käytännön siirtonopeudet SSD:llä no maksimissaa 200Mt/s. Tämä siis on yhteisnopeus kummastakin portista samaan aikaan. Emolevyn intel-piirinen sata 3.0 GB/s siirtää nimensämukaisesti jokaisesta erillisestä emon liittimestä (4*) maksiminopeuden. Tuo marvell kortti maksoi Jimm-pc:stä ~80e mutta tarkemman jälkitukimuksen jälkeen tulin siihen tulokseen että sellaiset erilliset ohjainkortit jotka oikeasti pystyvät siirtämään sata 6.0 Gb/s nopeudella maksavat monta sataa euroa.

Perinteiseen kiintolevykäytöön toki tuollainen voi olla ihan tarpeaksi nopea, mutta ei nopealla SSD-levyllä.

Päädynkin lopulta sellaiseen ratakaisuun että SSD:t ovat kiinni emon intel-ohjaimessa, jossa toimivat raid0 tilassa yli 2* nopeammin kuin marvell kortissa.

putte prossu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 143
    • Profiili
Tuo sun ostama ohjain taitaa olla pcie 1.0 mallia, millä tuo 250MB/s on muutenkin maksimi (vai onko emo pcie 1.0)? Vähän yli satkulla tuolla olisi samaa korttia pcie 2.0 versiona minkä teoreettinen maksimi nopeus on tuplat eli 500MB/s. Eli tämmöinen kapistus minkä hankintaa tässä itse harkitsen mutta sitten joutuisi päivittelemään emonkin kun tuo P5W DH ei ole kuin 1.0. Mielipiteitä tuosta ohjaimesta? :)
AMD FX-4100, Sabertooth 990FX R2.0, 8GB Kingston ECC DDR3, Radeon 5770 1GB, 240GB SSD + 5x 2TB raid5, Debian 9.

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Tällainen testi löytyi:

http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task=view&id=413&Itemid=38

Vaikuittaisi että tuo kortti ei ole sen parempi kuin omanikaan.


putte prossu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 143
    • Profiili
Tuossa on testattu nimenomaan tuollainen RocketRAID 622 sata3/pcie 2.0 ja levytornikin on samanlainen kuin mulla (paitsi mulla menee 8 levyä) ja avg. read näyttäisi parhaimmillaan olevan 230MB/s ja write 200MB/s ja testissä oli siis käytössä pcie 1.0 eikä 2.0 mikä teoriassa vielä tuplaa nopeuden.
« Viimeksi muokattu: 04.09.12 - klo:13.06 kirjoittanut putte prossu »
AMD FX-4100, Sabertooth 990FX R2.0, 8GB Kingston ECC DDR3, Radeon 5770 1GB, 240GB SSD + 5x 2TB raid5, Debian 9.

putte prossu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 143
    • Profiili
Noniin taas tehty vianhakua...
Eli JMicron ei näyttänyt tunnistavan levyjä ollenkaan joten en siihen kiteytynyt sen enempää. Laitoin kuitenki tuohon intelin IDE:en toisen 250GB pata-levyn slaveksi ja kas kummaa, tuolta siirtyy tavarat pakalle 50MB/s mutta käyttis-levyltä tuonne siirreltäessä nopeudet on säälittävän ja naurettavan välimaastosta ;D ???
Onko vika nyt tuossa kovossa tai jossain kovon asetuksissa, mitkä kyllä pitäisi kaikki olla defaulttia?
AMD FX-4100, Sabertooth 990FX R2.0, 8GB Kingston ECC DDR3, Radeon 5770 1GB, 240GB SSD + 5x 2TB raid5, Debian 9.