Olen käyttänyt Ubuntua versiosta 4 alkaen. Ubuntun kehittyessä olen jatkuvasti suositellut sitä ystävilleni, ja vaikka itse en ole atk-alan ihmisiä, olen auttanut ja asentanut joitakin ystävieni koneille. Vasta Ubuntun viimeinen versio eli 12.04 on ollut minulle pettymys. Minulla on kaksi läppäriä Dell Precision ja Acer Aspire, johtuen siitä että yhdessä vaiheessa Dell pimeni, mutta heräsi muutaman päivän perästä uudelleen eloon. Tai oikeastaan kone toimi, mutta ruudulla ei näkynyt mitään. Acerin päivitin 12.04 ehkä noin pari kuukautta sen julkistamisen jälkeen. Monet ohjelmat kuten Abiword, klipper ja glipper eivät toimineet kunnolla. Ilmoituksia, että Ubuntu kohtasi sisäisen virheen tuli hyvin usein, joten päätin tehdä puhtaan asennuksen. Se ei auttanut, vaikka tein sen kaksi kertaa.
Dellissä 11.10 toimi hyvin kuten se oli toiminut Acerissäkin ennen päivitystä. Acerissä on 4 ytiminen prossu ja 16 gigaa muistia, joten siitä ongelmat tuskin johtuivat. Päivityksen jälkeen Dellissä Blender alkoi takkuilla, ja "sisäinen virhe" viestejä alkoi sadella. Tein siihenkin puhtaan asennuksen, ja silloin kohtasin ongelman, jollaiseen en ollut koskaan aikaisemmin törmännyt. Heti asennettuani suositellut näytönohjainajurin ja käynnistettyäni koneen uudelleen, Ubuntu ei hyväksynyt salasanaani. Koitin monta kertaa, ja lopulta käytin capslockia, koska ajatteli, että jos olin vahingossa a:n sijasta painanut kapslockia. Mikään ei auttanut, enkä myöskään tiennyt, miten olisin voinut vaihtaa salasanani. Tein uudelleen puhtaan asennukset ja kaikki meni jälleen hyvin. Nyt en asentanut videoajuria, vaan annoin vain Ubuntun päivittää tiedostot. En ollut myöskään asentanut edes Medibuntua, mutta käynnistettyäni koneen päivityksen jälkeen, se ei edelleenkään hyväksynyt salasanaani, jota olen itseasiassa käyttänyt jo vuosia.
Voitte varmasti kuvitella, että näiden kokemusten jälkeen luottamukseni Ubuntuun on pahasti horjunut. Versiossa 11.10 oli alussa joitakin ongelmia, mutta ne korjaantuivat suhteellisen pian. Keskustelualueilta saa yleensä hyvin apua, ja jos ei sieltä löydy, niin googlaamalla. En kuitenkaan kirjoittanut tätä osastolle "peruskäyttö", koska olisi ollut täysin sattumanvaraista, olisiko joku todella asioista tietävä lukenut sen. Osallistuessani Tampereella pari vuotta sitten Ubuntun edellisen LTS-version julkaisutapahtumaan, jossa käytin pienen puheenvuoronkin, huomasin monen Ubuntu- osaajan käyttävän Macia. Pitäisikö minunkin siirtyä Maciin Ubuntusta, jota olen kuitenkin ylistänyt jo useita vuosia? En tiedä! Acerissä perusohjelmani toimivat, vaikka jouduinkin Abiwordistä asentamaan edellisen eli stabiilin version. Glipper ja Klipper eivät toimi. Klipit jotenkin. Sisäisiä virheitä tulee tuon tuosta, mutta työskentelyä voi kyllä jatkaa. Dell on hiljaa, koska se ei hyväksy salasanaani. Kertokaa jos tiedätte, mitä minun pitäisi tehdä? Windows on molemmissa koneissa, mutten haluaisi käyttää sitä.