Kirjoittaja Aihe: Mac OS X Mountain Lion VS. Ubuntu Precise Pangolin  (Luettu 9274 kertaa)

GyberSonic

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 77
  • Perus nörtti vaan
    • Profiili
    • Youtube
Kiinnostukseni heräsi tänään.. Luettuani Hopeisen Omenan- foorumeita tulin siihen tulokseen, että käyttämäni Mac OS X Lion oli todellakin susi julkaisu  >:( .. Hidasteleva Leijona.. Mutta taas Mountain Lionista luin positiivivia kommennettaja.

Mitenkäs nyt on kun vastakkain astuvat kaksi Unixia Mac OS X Mountain Lion ja Ubuntu Precise Pangolin. (Ironista muuten, että molemmat on nimetty lähes samalla logiikalla..  :D)

Olisiko Mountain Lion parempi, kuin Ubuntu? Missä mielessä? Tätä en aio kyllä kysyä Hopeisessa Omenassa.. Heidän kannan luulen jo tietäväni.. Heilä tuskin olisi sydäntä Ubuntulle!

Koskaan en ole tälläistä vertailua nähnyt.. Nyt olikin aika perustaa tälläinen ketju.. Joka on ajan tasalla..

Tällä hetkellä käytän kylläkin Ubuntu Precise Pangolinia..

Kaikki ovat tervetulleita ketjuun!!
Janne Ryynänen (GyberSonic)
YouTube: https://www.youtube.com/user/GyberSonic

GyberSonic

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 77
  • Perus nörtti vaan
    • Profiili
    • Youtube
Nyt kun on enemmän aikaa kirjoitella niin kirjoitankin hieman mielipiteitä keskustelun aloittamiseksi..


Mac OS X
Hyvät puolet:
+Mainio videon editointi softa vakiona eli iMovie
+Kuvagalleria-sovellus vakiona parempi eli iPhoto
+Hyvä tuki eri laitteille (parempi verrattuna Ubuntuun)
+Useat tunnetut perus- ohjelmat saatavilla myös OS X:lle
+Paljon Pro-tason ohjelmia
+Luovassa työssä kotonaan
Huonot puolet
-Paikoitellen todella raskas
-Hidastelee
-Lagii
-Kaatuilee
-Paikoitellen epävakaampi kuin Windows
-Lukuisat Kernel panicit
-Useat sovellukset maksavat jotain tai ovat törkeän kalliita
-Apple- sidonnaisuus
-Huonosti pelejä
-Huono X-server (Mountain Lion) eli Gimp tulee toimimaan huonosti
-Wine toimii huonommin


Ubuntu
Hyvät puolet
+Paljon vapaita täysin ilmaisia ohjelmia
+Aidosti vakaa
+Winellä välttämättömimmät Windows sovellukset toimii, kuin junan vessa
+Mainio se ainut ja oikea X-server eli Gimp toimii, kuin junan vessan vessa
+Ediologisesti Se Oikea Käyttis
+Peruskäytössä todella PRO käyttis
+Server- käytössä SUPER PRO käyttis
+Virtualisoinnissa PRO käyttis
+Tablet-tietokoneissa PRO
+Sulautetuissa laitteissa esim. digiboxeissa enemmän kuin pro.
+Tunne hyvä omatunto
+Mainio yhteisö, ei täynnä itsekkäitä *******, kuten Macistit..
+Ilmaiset päivitykset Aina Ja Iänkaikkisesti
+Tux on oikeasti söpömpi, kuin tylsä syöty omppu (TOSIN syödyn ompun laitteet ovat mainioita  ::) )
+Ei minkään pahisyhtiön tuotos
+PAKOLLISIN ELI SONIC 4 TOIMII, KUIN JUNAN VÄHÄN TUKKOINEN VESSA
Huonoa (edit: Huonoista korjattu pahimmat pois)
-Typerien yhtiöiden takia ei kunnollista laitteistotukea, joillekin **$****** laitteille
-Typerien yhtiöiden takia ei ohjelmisto tukea joillekin sovelluksille
-$EGA EI TEE SONIC GENERATIONSSIA LINUXILLE!
-Typerien PAHI$ yhtiöiden takia ja it$ekkäiden Window$- käyttäjien takia ei riittävästi käyttäjiä
-Richard Stallman on typerä joulupukki paikoitellen. (EI TUE STEAMIA)
-Emacs on *****
-Vi on *****
-Ubuntu variantti gNewSense on yli aattellista ***** jolla ei tee mitään.
-Vertaapa vaikka tyylikästä Jobsia, rumaan Stallmaniin.

::) Ups... Tulipa rajua tekstiä.. Mutta välttämättömintä..  ;D HUOM. YLLÄPITÄJÄ: Jos et tykkää editoi.. Minusta kuitenkin rajoitin itseäni tarpeeksi.. No käyttisvalinta on minulle, kuin uskonto... Joten teksti on sen mukaista.. ENKÄ SIEDÄ KÄYTTISTEN VIKOJA VIHAAN NIITÄ!!!  >:(  :'( :'( :'(

Ja ottaen huomioon, että Winkkari on sontaa ja ilmeisesti myös Mac OS X. Näin ollen Ubuntu voittaa! Mark Shuttleworth on kova äijä! Ei liian aatteellinen ei liian kaupallinen mainion keulakuva!! Kuten myös kernel- kehittäjä Linus Torvalds


"Enkö olekin kova?" edit: siis Onko TUX KOVA.. En minä
« Viimeksi muokattu: 14.08.12 - klo:14.55 kirjoittanut GyberSonic »
Janne Ryynänen (GyberSonic)
YouTube: https://www.youtube.com/user/GyberSonic

vi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 81
    • Profiili
Vs: Mac OS X Mountain Lion VS. Ubuntu Precise Pangolin
« Vastaus #2 : 14.08.12 - klo:20.45 »
Lainaus
-Vi on *****

ööö... ethän tarkoita mua? Joissain kohdissa olen eri mieltä tuossa ubuntun kohdalla, kuten Richard Stallmanin kohdalla ei se ole käyttöjärjestelmän vika jos joku ei pidä steamistä tai ole yhtä tyylikäs kuin Jobs. gNewSense taas taitaa perustua ubuntuun joten sekään ei ole ubuntun "vika" vaan sen (gNewSense) kehittäjien. Yhden kohdan lisään ubuntun haittoihin: ei ole tarpeeksi kaupallisia ison budjetin pelejä ja yhden macciin se ei ole täysin haavoittumaton ( kuten ei mikään käyttöjärjestelmä)  vaikka sitä mainostetankin turvallisena ja haittaohjelma vapaana. Ubuntulle myös plussaa siitä että on erittäin turvallinen (kuten muutkin linux jakelut) kunhan ei itse tee hölmöyksiä :)

GyberSonic

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 77
  • Perus nörtti vaan
    • Profiili
    • Youtube
Vs: Mac OS X Mountain Lion VS. Ubuntu Precise Pangolin
« Vastaus #3 : 15.08.12 - klo:16.00 »
Lainaus
-Vi on *****

ööö... ethän tarkoita mua? Joissain kohdissa olen eri mieltä tuossa ubuntun kohdalla, kuten Richard Stallmanin kohdalla ei se ole käyttöjärjestelmän vika jos joku ei pidä steamistä tai ole yhtä tyylikäs kuin Jobs. gNewSense taas taitaa perustua ubuntuun joten sekään ei ole ubuntun "vika" vaan sen (gNewSense) kehittäjien. Yhden kohdan lisään ubuntun haittoihin: ei ole tarpeeksi kaupallisia ison budjetin pelejä ja yhden macciin se ei ole täysin haavoittumaton ( kuten ei mikään käyttöjärjestelmä)  vaikka sitä mainostetankin turvallisena ja haittaohjelma vapaana. Ubuntulle myös plussaa siitä että on erittäin turvallinen (kuten muutkin linux jakelut) kunhan ei itse tee hölmöyksiä :)
No en!  ::) Tarkoitan Vi- teksti editoria..
Janne Ryynänen (GyberSonic)
YouTube: https://www.youtube.com/user/GyberSonic

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Mac OS X Mountain Lion VS. Ubuntu Precise Pangolin
« Vastaus #4 : 15.08.12 - klo:16.09 »
Eihän Vi:tä ole todellakaan pakko käyttää. Sen tilalle löytyy vakiona nano ja lataamalla emacs ja mitä niitä onkaan tai vähän graafisemmalta pohjalta Gedit, Kate, Leafpad, jne.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Mac OS X Mountain Lion VS. Ubuntu Precise Pangolin
« Vastaus #5 : 15.08.12 - klo:17.11 »
Käytän vi:tä puhelimella, muuta sanottavaa tähän aiheeseen ei sitten olekaan.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: Mac OS X Mountain Lion VS. Ubuntu Precise Pangolin
« Vastaus #6 : 15.08.12 - klo:17.55 »
Laitteistotuki on itseasiassa paljon parempi linuxille kuin macille. Ongelma on ennemminkin se että myyntipakkauksessa lukee jos esim digi-tv tikku toimii macillä. Linux toimivuus pitää selvittää muuten, sitä harvoin mainitaan paketissa. Digi-tv tikut otin esimerkiksi sen takia että omasta komemuksestani todella monet toimii linuxissa mutta macille ei saatavana kuin pari mallia. 

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Mac OS X Mountain Lion VS. Ubuntu Precise Pangolin
« Vastaus #7 : 15.08.12 - klo:18.37 »
Olen alkuperäisen kirjoittajan kanssa ihan samaa mieltä, että Ubuntun huonoissa puolissa vi, emacs ja Stallmann:in ulkonäkö ovat varsin korkealla listassa.

...


P.S. Jo alkuperäisessä viestissä olisi voinut olla varoitus mustasta huumorista  ;D .

vi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 81
    • Profiili
Vs: Mac OS X Mountain Lion VS. Ubuntu Precise Pangolin
« Vastaus #8 : 15.08.12 - klo:19.39 »
Lainaus
-Vi on *****

ööö... ethän tarkoita mua? Joissain kohdissa olen eri mieltä tuossa ubuntun kohdalla, kuten Richard Stallmanin kohdalla ei se ole käyttöjärjestelmän vika jos joku ei pidä steamistä tai ole yhtä tyylikäs kuin Jobs. gNewSense taas taitaa perustua ubuntuun joten sekään ei ole ubuntun "vika" vaan sen (gNewSense) kehittäjien. Yhden kohdan lisään ubuntun haittoihin: ei ole tarpeeksi kaupallisia ison budjetin pelejä ja yhden macciin se ei ole täysin haavoittumaton ( kuten ei mikään käyttöjärjestelmä)  vaikka sitä mainostetankin turvallisena ja haittaohjelma vapaana. Ubuntulle myös plussaa siitä että on erittäin turvallinen (kuten muutkin linux jakelut) kunhan ei itse tee hölmöyksiä :)
No en!  ::) Tarkoitan Vi- teksti editoria..
Ajattelin kanssa että en mielestäni ole tehnyt mitään minkä takia ansaitsisin tuollaista... Hyvä, asia ymmärretty.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Mac OS X Mountain Lion VS. Ubuntu Precise Pangolin
« Vastaus #9 : 15.08.12 - klo:20.09 »
...
No en!  ::) Tarkoitan Vi- teksti editoria..
Ajattelin kanssa että en mielestäni ole tehnyt mitään minkä takia ansaitsisin tuollaista... Hyvä, asia ymmärretty.
[/quote]

Ah, sorry. En minäkään sinua tarkoittanut  :)

vi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 81
    • Profiili
Vs: Mac OS X Mountain Lion VS. Ubuntu Precise Pangolin
« Vastaus #10 : 15.08.12 - klo:20.31 »
Hyvä, pitäis varmaan palata asiaan ettei koko topic mee anteeksi pyytelyksi :)

GyberSonic

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 77
  • Perus nörtti vaan
    • Profiili
    • Youtube
Vs: Mac OS X Mountain Lion VS. Ubuntu Precise Pangolin
« Vastaus #11 : 22.08.12 - klo:14.05 »
 :D Nyt on kokeilussa Mac OS X Mountain Lion.. Aion katsoa tuleeko siitä yksi suosikkki käyttöjärjestelmistäni.  :D

Aiemmat arviot eivät varsinaisesti koskeneet Mountain Lionia, vaan Lionia.  :-X

Vaikuttaa paljon siis rutkasti vakaammalta tämä Mountain Lion.. Viaksi voinee luetellä lagittavan cursorin.. Mutta huomasin, että vika oli minun hiiressä eikä Mac os X:ssä..

LUKEKAA AJATUKSIANI LIVENÄ: https://twitter.com/GyberSonic
« Viimeksi muokattu: 22.08.12 - klo:14.23 kirjoittanut GyberSonic »
Janne Ryynänen (GyberSonic)
YouTube: https://www.youtube.com/user/GyberSonic

thewk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 436
    • Profiili
Vs: Mac OS X Mountain Lion VS. Ubuntu Precise Pangolin
« Vastaus #12 : 22.08.12 - klo:15.40 »
Noihin ensimmäisiin postauksiin / listauksiin sen verran kommenttia että OS X ei ole kyllä itsellä kaatuillut eikä lagaillut yhtään.

Tuo että lukuisat sovellukset maksaa ja ovat kalliita johtunee siitä että noista suosituista hyötyohjelmista kuten Photoshop jne. on olemassa Mac -versiot, ei mielestäni huono homma että on.

Myöskin tuo "huonosti pelejä" hieman ihmetyttää kun jälleen kerran noista suosituista maksullisista peleistä löytyy ne Mac-versiot kun taas Ubuntun kanssa joutuu säätämään Winellä eikä aina silloinkaan toimi. Sitä en sitten tiedä onko Ubuntulle esim. pasianssista useampia versioita kuin Mac OS X:lle.

GIMPin OS X -versio on kyllä kankeampi kuin Windows ja Ubuntu -versiot ja toki jos ei säätämään halua ryhtyä niin Macintosh -masiinahan on hommattava jos OS X:ää haluaa käyttää.
HP Compaq 6300 Pro + Ubuntu 22.04.2

GyberSonic

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 77
  • Perus nörtti vaan
    • Profiili
    • Youtube
Vs: Mac OS X Mountain Lion VS. Ubuntu Precise Pangolin
« Vastaus #13 : 22.08.12 - klo:19.56 »
Noo nyt olen päässyt testaamaan lähes kaikkia osa alueita niin.. Pois pahat sanat Mac OS x:stä!

Tämä Mountain Lion on oikeasti parempi kuin Lion.. Siis oikeasti Lion oli täysin käyttökelvoton ***** ihan hirvee kauhea. Rahanhukkaa.. Floppi!! ASIAKKAIDEN KUTEN MINUN KALTOINKOHTELUA!!  >:(  >:(  >:(  >:(

Mutta Mountain Lion on sellainen, kuin Unix pohjaisen käyttiksen voi olettaakin olevan siis Aidosti Vakaa Käyttis!

Suosittelen SEURARAAVIA TIETOKONEEN KÄYTTIKSIÄ: Mac OS X Mountain Lion ja Ubuntu Precise Pangolin ja Lubuntu Precise Pangolin

Vihdoin löysin Macilleni käyttiksen jota käytän pitkään.. ELLEI ONGELMIA TULE! Jos tulee tämä käyttis lentää veks ja Ubuntu takaisin.. Ja lisäksi classiset raget twitteriin!!

Hankin Macin jottei tarvitse säätää.. En kuitenkaan välttynyt.. Hölmö en kysynyt asiaa hopeisesta omenasta esim. onko Lion hyvä.. Ei ollut..

Mutta Mountain Lion on käyttis joka saa perumaan jotkin pahat puheet eli seuraavat:
-Paikoitellen todella raskas
-Hidastelee
-Lagii
-Kaatuilee
-Paikoitellen epävakaampi kuin Windows
-Lukuisat Kernel panicit

Eli nyt se on kelpo käyttis.. Hyvä käyttis Macilleni koska se ottaa kaiken irti laitteista.. Nyt AIDOSTI! Lion ei todellakaan ottanut.. Teki tietokoneen käytöstä hankalaa, Ellei jopa mahdotonta!!

Lionin omistajat! Vaihtakaa HETI!!
Janne Ryynänen (GyberSonic)
YouTube: https://www.youtube.com/user/GyberSonic

suppo84

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 175
    • Profiili
Vs: Mac OS X Mountain Lion VS. Ubuntu Precise Pangolin
« Vastaus #14 : 27.08.12 - klo:19.25 »
Mutta Snow Leopard on minun mielestä parempi kuin Mountain Lion. Voi olla että päivitän Mountain Lioniin kun siihen on tullut viimeiset päivitykset koska tuli jo ostettuakin se... palauttaisin sen kyllä jos vain voisin mutta ei onneksi maksanut kuin 15.99 euroa.

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Mac OS X Mountain Lion VS. Ubuntu Precise Pangolin
« Vastaus #15 : 02.09.12 - klo:17.01 »
Mutta Mountain Lion on käyttis joka saa perumaan jotkin pahat puheet eli seuraavat:
-Paikoitellen todella raskas
-Hidastelee
-Lagii
-Kaatuilee
-Paikoitellen epävakaampi kuin Windows
-Lukuisat Kernel panicit

Lionin omistajat! Vaihtakaa HETI!!
Ethän ole sattumoisin tehnyt omia virityksiä siihen koneelle? Nimittäin en ole kovin usein tavannut lagivaa tai kaatuilevaa OS X:ää. Kernel Panicin olen nähnyt kerran. Tämä saattaa johtua siitä, etten ikinä ole omistanut yhtäkään. Nimittäin omat käyttikseni ovat aina olleet epävakaita. Epäilen vahvasti, että syy on virittelynhalussani. Edes Mac ei ole vakaa, jos siihen asentaa kaikkea tauhkaa.
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

GyberSonic

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 77
  • Perus nörtti vaan
    • Profiili
    • Youtube
Vs: Mac OS X Mountain Lion VS. Ubuntu Precise Pangolin
« Vastaus #16 : 08.05.13 - klo:12.31 »
Mutta Mountain Lion on käyttis joka saa perumaan jotkin pahat puheet eli seuraavat:
-Paikoitellen todella raskas
-Hidastelee
-Lagii
-Kaatuilee
-Paikoitellen epävakaampi kuin Windows
-Lukuisat Kernel panicit

Lionin omistajat! Vaihtakaa HETI!!
Ethän ole sattumoisin tehnyt omia virityksiä siihen koneelle? Nimittäin en ole kovin usein tavannut lagivaa tai kaatuilevaa OS X:ää. Kernel Panicin olen nähnyt kerran. Tämä saattaa johtua siitä, etten ikinä ole omistanut yhtäkään. Nimittäin omat käyttikseni ovat aina olleet epävakaita. Epäilen vahvasti, että syy on virittelynhalussani. Edes Mac ei ole vakaa, jos siihen asentaa kaikkea tauhkaa.
No tuota... Tuolloin, kun oli vielä Mac OS X niin olihan se täynnä vaikka mitä ohjelmia ja lisäosia.. Mutta olen huomannut, että Ubuntu GNU/Linux vastaavalla sovellusmäärällä on vakaampi... On useasti joka työpöytä täynnä ikkunoita. Mac OS X:ssä ei voinut pitää hädin tuskin yhtäkään työpöydällistä ikkunoita päällä, kun koko käyttis imi koko 4 gigan keskusmuistin tyhjiin.... Ja suoritin huusi hoosiannaa eikä mitään tapahtanut... Sen sijaan Ubuntu suoriutuu tästäkin hyvin..
Janne Ryynänen (GyberSonic)
YouTube: https://www.youtube.com/user/GyberSonic

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Mac OS X Mountain Lion VS. Ubuntu Precise Pangolin
« Vastaus #17 : 11.05.13 - klo:22.16 »
Mutta Mountain Lion on käyttis joka saa perumaan jotkin pahat puheet eli seuraavat:
-Paikoitellen todella raskas
-Hidastelee
-Lagii
-Kaatuilee
-Paikoitellen epävakaampi kuin Windows
-Lukuisat Kernel panicit

Lionin omistajat! Vaihtakaa HETI!!
Minä olen kyllä pitänyt Maccia vakaana. Hyvänä puolena on, että käyttis ja rauta tulevat
samasta firmasta jolloin homma toimii. Mac helppokäyttöisyys omaa luokkaansa. Ihailen
varsinkin hyvää varmuuskopiontia. En tiedä mitään konetta jossa pääsee levyrikosta niin
helposti. Linux koneeseen kun hankkii rautaa on Google hyvänä apuna selvittämään
yhteensopivuutta. Ilman Googlea en juuri mitään uskaltaisi ostaa. Kyllä niitä Linuxille
ongelmallisia laitteita löytyy. Esim. joissakin TV-virittimissä on piirejä vaihdettu, mutta
myydään edelleen samalla nimellä ja uusi versio ei toimi. Ja aikaa kuluu taas hukkaan.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Mac OS X Mountain Lion VS. Ubuntu Precise Pangolin
« Vastaus #18 : 13.05.13 - klo:15.02 »
Macci nyt on Macci, kyllähän linux puolellakin homma toimii kun ostaa (tai kokoaa) varta vasten sille tehdyn koneen, jossa yhteensopivuus asiat on otettu hyvin huomioon. Olen nähnyt arvosteluja mm. noista Dellin linux masiinoista, ja aika hyviksi ovat kehuttuja..

Sinänsä vaikuttaisi siltä, että Gybersonicin ongelmat ovat lähinnä sovellusten raskaudessa, kyllä Linuxinkin saa jumiin kun riittävästi kuormaa pistää. Muistanpa itse miten erään MS Excel dokkarin avaaminen LibreOfficella sai aikaan sangen kiintoisaa käytöstä. Ensin Libre ahmaisi koko neljän gigan ram-muistin, ja sitten toiset mokomat swappia, ja kas kummaa järjestelmä hirtti kiinni niin ettei edes REISUB auttanut.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Mac OS X Mountain Lion VS. Ubuntu Precise Pangolin
« Vastaus #19 : 13.05.13 - klo:15.34 »

Muistanpa itse miten erään MS Excel dokkarin avaaminen LibreOfficella sai aikaan sangen kiintoisaa käytöstä. Ensin Libre ahmaisi koko neljän gigan ram-muistin, ja sitten toiset mokomat swappia, ja kas kummaa järjestelmä hirtti kiinni niin ettei edes REISUB auttanut.
LibreOfficessa tai jossain makrossa kenties bugi. Jos muisti tai levytila loppuu niin Linux kyllä menee hitaaksi. Jos viallinen ohjelma muistin tai swapin lisääminen ei juuri auta - muistin täyttyminen vaan kestää kauemmin.

Ubuntun ja Macin vertaaminen hieman hankalaa. Macin kannettava on valmis paketti ja vielä samalta valmistajalta. Jos taas haluaa kannettavan Ubuntulla pitää tarkaan miettiä minkä koneen ostaa ja asentaa vielä itse systeemi. Jos hyvin käy niin webcam, mikki, virransäästöt sun muut toimii. Linux harrastajalle ehkä helppoa, mutta monelle ylivoimainen tehtävä. Ja sitten ne asenteet. En osaa Linuxia. En voi kirjoittaa mitään kun ei ole MS Officea... Muutamaa vanhempaa ihmistä olen yrittänyt taivuttaa pois XP:n käytöstä kun sillä ei ole tuotetukeakaan enää. Joskus olen asentanut pakolla Ubuntun kun aikakehys ei riitä monen tunnin Windows asenteluuun (jos ei valmistajan asennus CD:tä eikä ajureita käsillä). Jos koneet myytäisiin ilman käyttöjärjestelmää helposti asennettavan Ubuntun käyttö kasvaisi.