Kirjoittaja Aihe: [ratkaistu] Lubuntu (LXDE), miten vaihdan hiiren vasenkätiseksi  (Luettu 2943 kertaa)

teele

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 809
    • Profiili
Toivottavasti tämä kysymys ei ole liian yksinkertainen, mutta haluaisin vaihtaa hiiren kätisyyden Lubuntussa. Kooklaamalla en onnistunut löytämään valikko, mistä sen voisi tehdä.

teele
« Viimeksi muokattu: 11.07.12 - klo:08.34 kirjoittanut teele »

Skoge

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 25
    • Profiili
Vs: Lubuntu (LXDE), miten vaihdan hiiren vasenkätiseksi
« Vastaus #1 : 11.07.12 - klo:00.43 »
Englanninkielisessä Lubuntussa:

avaa menusta Preferences -> Keyboard and Mouse. Sieltä välilehdeltä "Mouse" rastita "Left handed"

Päättele mitä ovat vastaavat suomenkieliset.

teele

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 809
    • Profiili
Vs: Lubuntu (LXDE), miten vaihdan hiiren vasenkätiseksi
« Vastaus #2 : 11.07.12 - klo:08.33 »

Onnistuin vaihtamaan hiiren kätisyyden muuttamalla kohdan Left handed mouse arvoksi 1
tiedostossa
/etc/xdg/lxsession/Lubuntu/desktop.conf

Ohjeet olivat täällä
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1951458

Mutta mikähän mahtaa olla se Menu suomeksi ja ennen kaikkea, mistä sen löytää?

teele

Skoge

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 25
    • Profiili
Menu = ohjelmavalikko eli siis se josta käynnistät ohjelmat, vasemmassa alakulmassa

teele

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 809
    • Profiili

siis ohjelmienkäynnistyskuvake alhaalla äärimmäisenä vasemmalla, sieltä kohta asetukset, mutta en valitettavasti löydä Näppäimistö ja hiiri kohtaa aukeavasta ponnahdusvalikosta? Olen käynyt läpi myös muita Asetukset -kohdan valikkoja, mutta en niistkään ole onnistunut löytämään hiirtä.

Käytössä on suomenkielinen LXDE, jonka latasin pakettivarastoista Ubuntun perusasennuksen jälkeen. Unityn hiirivalikko on kyllä löytynyt, koska olen käyttänyt oletusasennuksessa vasenkätistä hiirtä.

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili

siis ohjelmienkäynnistyskuvake alhaalla äärimmäisenä vasemmalla, sieltä kohta asetukset, mutta en valitettavasti löydä Näppäimistö ja hiiri kohtaa aukeavasta ponnahdusvalikosta? Olen käynyt läpi myös muita Asetukset -kohdan valikkoja, mutta en niistkään ole onnistunut löytämään hiirtä.

Käytössä on suomenkielinen LXDE, jonka latasin pakettivarastoista Ubuntun perusasennuksen jälkeen. Unityn hiirivalikko on kyllä löytynyt, koska olen käyttänyt oletusasennuksessa vasenkätistä hiirtä.

Eli olet asentanut minkä paketin: lxde, lxde-core, lubuntu-desktop, lubuntu-core vai jotain muuta?
Mutta kuitenkin mitä ilmeisemmin sulta puuttuu lxinput eli
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install lxinput
Tuon jälkeen pitäisi menussa olla asettuksien alla kyseinen kohta..



Onnistuin vaihtamaan hiiren kätisyyden muuttamalla kohdan Left handed mouse arvoksi 1
tiedostossa
/etc/xdg/lxsession/Lubuntu/desktop.conf

Itse olisin munklannut homen alta käyttäjäkohtaisia tiedostoja eli "/home/käyttäjätunnus/.config/lxsession/Lubuntu/desktop.conf" -tiedostoa (en tosin käytä Lubuntua, joten 100% varma en ole polusta).
« Viimeksi muokattu: 11.07.12 - klo:20.30 kirjoittanut timbba »