Kirjoittaja Aihe: Mistä löytää tietoa virheilmoituksista  (Luettu 1980 kertaa)

Jps

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
    • Kotisivut
Mistä löytää tietoa virheilmoituksista
« : 24.07.06 - klo:18.50 »
Olen neljättä päivää tässä harjoitellut linuxin käyttöä. Aloittelijalle
tyypillisesti törmäilen jatkuvasti warningeihin ja erroreihin.

olen yrittänyt asentaa firefoxiin jaavat ym liitännäiset, mutta törmään
jatkuvasti siihen että tulee virheilmoitus jossa käsketään käsin säätämään,
joku dkgb vai mikä kgb se nyt  olikaan. Eli en saa käyttöön sun java5 enkä muita tilbehöörejä kun nakkaa aina sen errorin.

Voisko joku minua viisaampi kertoa mistä löytyy lista virheilmoituksista ja opastusta niiden selvittämiseen.
Olen kyllä lukenut wiki- ubuntu oppaan aloittelijalle useampaan otteeseen vaan en ole tullut hullua hurskaammaksi. Mielellään suomenkielisiä ohjeitä kun tuo lontoonmurre on hieman kangea.

W: GPG error: http://dtw.silverentertainment.fi gcc34 Release: Seuraavia allekirjoituksia ei voitu varmentaa, koska julkista avainta ei ole saatavilla: NO_PUBKEY ADFE198AE1FF97A0 (soikko ei pelaa)
Jos olet epävarma niin mumise,
Jos olet kusessa niin delegoi.

Jps

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
    • Kotisivut
Re: Mistä löytää tietoa virheilmoituksista
« Vastaus #1 : 24.07.06 - klo:20.51 »
Tarkennusta ...

kun teen seuraavaa.. sovellukset...lisää poista...sun java 5...annetaan salasana.... toteuta... tulee ilmoitus
E: dpkg was interrupted, you must manually run 'dpkg --configure -a' to correct the problem.

eli mitäs mun pitää tehdä. Koneena mulla on acer aspire 3000. Onko mulla ubuntun asennuksessa tapahtunut jokin virhe. Sourselistin olen muuttanut ohjesivuston mukaiseksi mutta siitä ei ollut mitään apua.
Jos olet epävarma niin mumise,
Jos olet kusessa niin delegoi.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4233
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Re: Mistä löytää tietoa virheilmoituksista
« Vastaus #2 : 24.07.06 - klo:21.02 »
Tarkennusta ...

kun teen seuraavaa.. sovellukset...lisää poista...sun java 5...annetaan salasana.... toteuta... tulee ilmoitus
E: dpkg was interrupted, you must manually run 'dpkg --configure -a' to correct the problem.

eli mitäs mun pitää tehdä. Koneena mulla on acer aspire 3000. Onko mulla ubuntun asennuksessa tapahtunut jokin virhe. Sourselistin olen muuttanut ohjesivuston mukaiseksi mutta siitä ei ollut mitään apua.
No mitäs jos tekisit niin kuin se suosittelee tuossa virheilmoituksessa?  ;)

Sehän sanoo näin:
E: dpkg was interrupted, you must manually run 'dpkg --configure -a' to correct the problem.

Joten tee niin kuin "se" suosittelee, komenna komentoriville:
Koodia: [Valitse]
sudo dpkg --configure -a
Katso ensin linuxin loistavasta manuaalista mitä ko. komento tekee ennen kuin suoritat sen.
Komentoriville man dpkg ja saat manuaalin luettavaksesi.

Lue vasta sitten tämä pienellä painettu kun olet lukenut ko. man sivun läpi! ;)
( -a = all ja  --configure = konfikuroitse. eli konfiguroidaan kaikki konfiguroimattomat paketit)


« Viimeksi muokattu: 24.07.06 - klo:21.08 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Jps

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
    • Kotisivut
Re: Mistä löytää tietoa virheilmoituksista
« Vastaus #3 : 24.07.06 - klo:22.10 »
pelottavan toimiva vastaus, kiitti.

Pitänee ostaa ohjeesta paperipainos ja alkaa opettelemaan kunnolla tämä käyttis.
tässä tuntuu olevankin aikapaljon mitä pitää tietää kun extra paskalla on päässyt eteenpäin pitkälti summan mutikassa .... painampas tuosta...

Päätin tekstata uutta käyttistä kun maksetusta xp stä lakkas päivitykset ja jatkuvasti pukkas adwareja ym roskaa koneelle. Aikas mukavalta alkaa vaikuttamaan. Tämäkin sydeemi olisi pitänyt hommata cd:n ja opaskirjan  (paperi versio) kanssa. Niin ei olisi ihan näin takkunen alku.

Hienoa on tällainen auttava sivusto ... Tsemppiä .... jatkakaa samalla linjalla.
Jos olet epävarma niin mumise,
Jos olet kusessa niin delegoi.