Kirjoittaja Aihe: Äänet  (Luettu 36338 kertaa)

ninix

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 15
    • Profiili
    • Lady Grayhair
Äänet
« : 09.07.05 - klo:17.21 »
Heips
Olen tässä viikon verran "leikkinyt" Ubuntun kanssa, ja muuten olen saanut kaikki haluamani toiminnot toimimaan, mutta esim. Totem-elokuva soitin ei toista ääniä, ei sitten niin millään ilveellä. Ihmettelen todellakin, kun sitten esim.KsCD kyllä soittaa cd-levyjä ilman minkäänlaisia ongelmia, eli äänet siinä kyllä toimivat.
Asensin mm. Totem-xinen, mikä minulla Debian sargessa toimii täysin moitteetta.
Molemmat distrot ovat samalla koneella, eli käyttävät samaa äänikorttia, joka on kylläkin inetgroitu emolevyyn.
Mikä neuvoksi???    :-\

mikk0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 555
    • Profiili
Re: Äänet
« Vastaus #1 : 09.07.05 - klo:22.34 »
Kokele vaihtaa oletusääniajuria (tai millä sitä sitten kutsuisi).
Jos asensit sen suomenkielisenä, saat vaihdettua sitä valitsemalla Järjestelmä -> Asetukset -> Multimediajärjestelmien valitsimet.
Itselläni on oletuskohteena ALSA ja minulla ainakin Totem toimii. Tosin mieluummin käytän melkein mitä muuta tahansa  :P (Xine elokuville ja Musiikkisoitin äänille).

Mikko

Mikko Saarinen

ninix

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 15
    • Profiili
    • Lady Grayhair
Re: Äänet
« Vastaus #2 : 10.07.05 - klo:10.31 »
Huomenix  :-\
Edelleen taistelen äänien kanssa.
ALSA on ymärtääkseni käytössä.
Yritin nyt aamulla mplayerin asennusta, ja tällainen ilmoitus oli tuloksena.
Tiedoston http://us.archive.ubuntu.com/ubuntu/pool/main/libg/libgii/libgii0_0.8.5-2_i386.deb nouto ei onnistunut  MD5Sum ei täsmää
Tiedoston http://us.archive.ubuntu.com/ubuntu/pool/main/libg/libggi/libggi2_2.0.5-1ubuntu1_i386.deb nouto ei onnistunut  MD5Sum ei täsmää
Tämän perusteella oletan, että esim totem-xine, j a xine eivät toimi äänien suhteen.
Voisiko joku valaista, miten ongelma korjataan?

xet7

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Re: Äänet
« Vastaus #3 : 11.07.05 - klo:23.11 »
Hei,
äsken kun asensin Mplayer:n (nähtävästi Backports:ssa)  niin se kyllä se asentui ja ainakin käynnistyi ihan hyvin.
http://backports.ubuntuforums.org
- ainakin PlanetMirror toimii tällä hetkellä.
Tosin jos on tarvinnut jotain videota katsoa (QuickTime,.wmw, avi, tai radioasema .asf netistä), niin yleensä olen katsonut/kuunnellut ne KDE:n Kaffeine:lla, kunhan ohjelman käynnistyessä ilmoittamista nettiosoitteista olen asennellut codec:it. Tosin Kaffeine on sellainen, että se ei sulkeudu normaalisti kunnolla, vaan se pitää kill:ata esim. Järjestelmän valvonta (Gnome) tai KSysQuard (KDE) työkalulla.

vepe

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 35
    • Profiili
Re: Äänet
« Vastaus #4 : 12.07.05 - klo:21.56 »
Eka viesti täällä eli moro!

Mulla on tuo sama ongelma eli KsCD soittaa audiolevyt mutta muuten  ei kubuntuni ole ääntä päästänyt. Olen kokeillut vaihtaa äänilaitteeksi (Järjestelmä-> Asetukset -> Ääni ja multimedia -> Äänijärjestelmä ) eri vaihtoehtoja ja säätää mixereistä volumet täysille mutta turhaan. Ja muuta en sitten ole osannutkaan tehdä :p.

Äänikortti on integroitu 5.1 AC'97 Audio ja käytössä siis Kubuntu 5.4

Osaisiko joku auttaa?

vepe

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 35
    • Profiili
Re: Äänet
« Vastaus #5 : 13.07.05 - klo:22.02 »
Joilleki tiedoks että minun tapauksessa ongelma ratkes ottamalla Kmix:n Switches välileheltä IEC958 Capture Monitor kohdasta raksi pois. Tietysi riippuu varmaan laitteistosta yms. mutta mulla noin. Syytä en tiiä kokeilemalla selvis :P

ninix

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 15
    • Profiili
    • Lady Grayhair
Re: Äänet
« Vastaus #6 : 17.07.05 - klo:18.39 »
Ehtoota
Kiitos Vepe vinkistä. Sattuu olemaan niin, että minulla on samat AC'97 Audio härvelit koneessa, tosin vain 2.1 laitteena. Mutta tein kuten olit itse tehnyt, ja kas, kas, äänet toimii!
Tuhannen kiitosta, ja hyvää jatkoa. ;D

late

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Re: Äänet
« Vastaus #7 : 02.08.05 - klo:23.05 »
Hieno juttu, että emon VIA8235 äänet toimi oletuksena, Susessa tuli niin paljon häirötä ettei voinut kuunnella, piti laittaa vanha SoundBlaster Live kortti koneeseen aivan turhaan.
Muutenkin oli OK, vähän piti taistella, että sai KDE:n oletus käyttöliittymäksi, muttei liian paljon :)

vimme

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Re: Äänet
« Vastaus #8 : 03.08.05 - klo:09.47 »
Mulla on samoja ongelmia kuin lixuksilla, tosin käytän live cdtä... Mutta siis mp3 tiedostot ja muutkin äänet tulee _todella_ hiljaa. Toisto-ohjelmana tällä hetkellä XMMS, siitä jos laittoi lisää volumea = täysille niin alkaa digitaalinen särö. Hetken säätelyn jälkeen sain säröt pois mutta lähtevän äänen volumetaso silti niin matala että joutuu vääntämään kaiuttimet täysille.

Tota Kmixiä en oo ees vielä löytäny, niin n00b olen ;) Täytyy säätää ja jos löydän ratkaisun niin postailen sen tänne.

EDIT: Lisättäköön vielä että käytössä siis uusin live cd (5.04) ja SB Audigy Player ja ALSAt
EDIT2: Eipä ihme jos Kmixiä ei Gnomestä löydy, huoh.. ;)
« Viimeksi muokattu: 03.08.05 - klo:18.40 kirjoittanut vimme »
-V-

Pir3

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 31
    • Profiili
Re: Äänet
« Vastaus #9 : 21.08.05 - klo:09.51 »
mullakin ääi ongelmia ubuntu/gnomen ja soundblaste live! :n kanssa. Koittanut kaikkea mitä tossa ylempänä ollut ja ei tuu pihahdustakaan. Apua!

edit: No nyt sain mp3:set toimimaan xmms:ssä mutta mitään muita ääniä ei tuu eikä kuulu..
« Viimeksi muokattu: 21.08.05 - klo:10.48 kirjoittanut Pir3 »

moonstone

  • Vieras
Re: Äänet
« Vastaus #10 : 21.08.05 - klo:20.23 »
mullakin ääi ongelmia ubuntu/gnomen ja soundblaste live! :n kanssa. Koittanut kaikkea mitä tossa ylempänä ollut ja ei tuu pihahdustakaan. Apua!

edit: No nyt sain mp3:set toimimaan xmms:ssä mutta mitään muita ääniä ei tuu eikä kuulu..

Käynnistä terminal ja kirjoita alsamixer

sieltä etsi kohdat jossa lukee "wave" laita jotain musaa kuulumaan ja sitten säädä niitä kohtia. Itsellä ainakin alkoi äänet kuulumaan.

Jouk0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Re: Äänet
« Vastaus #11 : 22.08.05 - klo:01.19 »
Voi että mä hain tota ääni jutskaa jo ainaki 24 h ja tänne sit ajattelin tulla ja sit tos yhes pikku postis luki :) no huh mä olin jo luopumas toivost :D Hienoa hieno nyt alkaa Ubuntu näyttää kivalta :)

T: Jouk0

Pir3

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 31
    • Profiili
Re: Äänet
« Vastaus #12 : 22.08.05 - klo:15.31 »
Mä sain toimimaan kanssa äänet kun otin biossista emon oman äänipiirin pois käytöstä. pitää vielä tutkia tota alsamixeriä.