Kirjoittaja Aihe: Suse  (Luettu 10942 kertaa)

Zhraelyn

  • Vieras
Suse
« : 24.07.06 - klo:12.44 »
Hmm.. En tiedä kuuluuko tämä tänne mutta voihan sen siirtää:


Olen nyt tekemässä asennuslevykkeitä tähän Suseen ja kohta heitän Ubuntun alta pois ja siirryn Suseen. ( Vain kokeillakseni ja muutama muukin on kokeiltavana ) koska en tahdo rajata mitään mahdollisuuttakaan pois. Mutta oletan että tulen takaisin rakkaaseen Ubuntuun tuon muutaman päivän kokeilun jälkeen ( tuttu ja turvallinen, osaan käyttää jo tarpeeksi hyvin, foorumi josta saa hyvin apua ja oppaita. ;D )


pitääkö minun vielä ladata tuo Bootti image mikä löytyy sieltä sivuilta, nyt on viisi isoa koneella ja olen niitä polttamassa levyille. Kohta kokeilemaan. (=


( Ei minulla mitään menetettävääkään ole? Kaikki tärkeä ylhäällä ja ne säädöt mitä tehty on tulostettu jotta pystyn tekemään ne sitten kun palaan takaisin. ;D )

Ihan muutakin keskustelua susesta, itse lisään mielipiteitäni tämän kokeilun jälkeen ja paljonko on kehittynyt.

( Bootti levyyn toivon vielä vastausta )

LinuxMan

  • Vieras
Re: Suse
« Vastaus #1 : 24.07.06 - klo:13.02 »
En minä ainakaan tarvinnut, kun Susen olen asentanut. Ensimäisellä levyllä aloitat vain asennuksen niin sen pitäisi olla siinä. ;)

Zhraelyn

  • Vieras
Re: Suse
« Vastaus #2 : 24.07.06 - klo:13.28 »
Jännittää. (= Muutama päivä Susea ja sitten vaikka Debiania ( Gentookin löytyisi, mutta olen kuullut että sen asennus on VAIKEA ja KESTÄÄ. ;O )


Pitää testata kuinka pian vaihdan Ubuntuun. ;D

LinuxMan

  • Vieras
Re: Suse
« Vastaus #3 : 24.07.06 - klo:16.43 »
Jännittää. (= Muutama päivä Susea ja sitten vaikka Debiania ( Gentookin löytyisi, mutta olen kuullut että sen asennus on VAIKEA ja KESTÄÄ. ;O )


Pitää testata kuinka pian vaihdan Ubuntuun. ;D

Juu, tuossa Gentoon asennuksessa ja sen käytössäkin tarvitsee tietää hyvin mitä koneen sisältä löytyy ja koneista muutenkin. Sitä voi joutua asentamaan hyvinkin kaksi päivää, koska kaikki käännetään lähdekoodista ja esim. KDE:n kääntämiseen menee jo aika kauan aikaa.

ps. 100 viesti minulta ja pelkkää asiaa kaikki viestit, vai mitä? ;D

Zhraelyn

  • Vieras
Re: Suse
« Vastaus #4 : 24.07.06 - klo:17.00 »

ps. 100 viesti minulta ja pelkkää asiaa kaikki viestit, vai mitä? ;D


Onnea vaan. =) Nyt olen Susen kautta ja ihan hyvältähän tämä vaikuttaa, asennus oli "vähän" pitempi kuin Ubuntussa, tilaa vie tietenkin enemmän ja ainut mikä häiritsee on fontit. ;D Pitää niitä kohta säädellä, ja minusta Susen "oletus"teema on hienompi kuin Ubuntuissa. :D JA tuo "olento" on söpö kuten raimo sanoi yksityisviestissään kun keskusteliin Openboxista. :D


Eka plussa: Openoffice toimii PAREMMIN kun Ubuntussa ainakin minun kohdalla. 10.1 on tämä versioni, 10.2 tuskin niin vakaa vielä.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Suse
« Vastaus #5 : 24.07.06 - klo:17.42 »
Juu, tuossa Gentoon asennuksessa ja sen käytössäkin tarvitsee tietää hyvin mitä koneen sisältä löytyy ja koneista muutenkin. Sitä voi joutua asentamaan hyvinkin kaksi päivää, koska kaikki käännetään lähdekoodista ja esim. KDE:n kääntämiseen menee jo aika kauan aikaa.

juu, asennuksessa menee kevyesti yksi viikonloppu :)
tosin sitä säätäessä oppii aika paljon ja sen parasta antia on ehdottomasti erittäin hyvä ja kattava dokumentaatio sekä toimiva ja aktiivinen foorumi. asennus ei varsinaisesti ole vaikea, jos osaa seurata ohjeita.

mutta mainitaan nyt tässä vielä, että esim. OpenOffice kääntyy minun koneellani Athlon XP 2700+ + 1Gb yli kuusi tuntia ;)
Janne

Zhraelyn

  • Vieras
Re: Suse
« Vastaus #6 : 24.07.06 - klo:18.48 »
Kuusi tuntia. " Kiva " :D Pitää kokeilla Gentoota ehä jossain vaiheessa. :D

LinuxMan

  • Vieras
Re: Suse
« Vastaus #7 : 24.07.06 - klo:21.23 »
Pitää kokeilla Gentoota ehä jossain vaiheessa. :D

Samoin. Kiinnostaa todella tuo asennus ja järjestelmästä enemmän oppiminen, mutta Ubuntu pysyy vielä käytössä pitkään, koska tällä on hyvä opetella Linuxin saloja ja toimintaa.  :D

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Suse
« Vastaus #8 : 24.07.06 - klo:22.02 »
Pitää kokeilla Gentoota ehä jossain vaiheessa. :D

Samoin. Kiinnostaa todella tuo asennus ja järjestelmästä enemmän oppiminen, mutta Ubuntu pysyy vielä käytössä pitkään, koska tällä on hyvä opetella Linuxin saloja ja toimintaa.  :D

gentoo on ihan hyvä distro jos siihen jaksaa paneutua. itse käytin sitä useamman vuoden hyvinkin tyytyväisenä. ubuntu oli ensimmäinen distro jonka koin tarjoavan minulle enemmän niitä asiaoita joita minä kaipaan, kuin mitä gentoo teki. toki gentoostakin jäi kaipaamaan monia piirteitä, mutta toistaiseksi olen ollut aika tyytyväinen ubuntuun.

jollekin muulle gentoo voi taas olla paljon enemmän kuin mitä ubuntu voisi koskaan olla. sitä ei tiedä jos ei itse kokeile. tosin kannattaa muistaa, että siinäkään ei downgrade onnistu kovin helposti, mutta toisaalta gentoon testin on (tai ainakin oli) hyvin vakaa. ja jos jotain suurempaa sattui menemään pieleen, niin foorumeilta löysi aina apua.
Janne

Juhhe1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1062
    • Profiili
    • Valokuva albumini
Re: Suse
« Vastaus #9 : 25.07.06 - klo:07.20 »
Pitää kokeilla Gentoota ehä jossain vaiheessa. :D

Samoin. Kiinnostaa todella tuo asennus ja järjestelmästä enemmän oppiminen, mutta Ubuntu pysyy vielä käytössä pitkään, koska tällä on hyvä opetella Linuxin saloja ja toimintaa.  :D

gentoo on ihan hyvä distro jos siihen jaksaa paneutua. itse käytin sitä useamman vuoden hyvinkin tyytyväisenä. ubuntu oli ensimmäinen distro jonka koin tarjoavan minulle enemmän niitä asiaoita joita minä kaipaan, kuin mitä gentoo teki. toki gentoostakin jäi kaipaamaan monia piirteitä, mutta toistaiseksi olen ollut aika tyytyväinen ubuntuun.

jollekin muulle gentoo voi taas olla paljon enemmän kuin mitä ubuntu voisi koskaan olla. sitä ei tiedä jos ei itse kokeile. tosin kannattaa muistaa, että siinäkään ei downgrade onnistu kovin helposti, mutta toisaalta gentoon testin on (tai ainakin oli) hyvin vakaa. ja jos jotain suurempaa sattui menemään pieleen, niin foorumeilta löysi aina apua.

Itse taas tappelin joskus hetken aikaa ennekuin sain sen forcettamaan paketteja uudemmaksi, eli oli ihan stable instaus ja halusin uudemman kde:n siihen. Muistaakseni sellainen ohjelma kuin Kuroo auttoi tuohon (synapticin tyylinen pakettienhallinta ohjelma). Muuten kyllä asennus oli aika simppeliä kun seurasi vaan ohjeita (jotka löytyi suomenkielisinä melkein kaikki).
Itse asensin tuon vielä ubuntun päältä chrootilla niin sai kokoajan käyttää konetta samalla.

Tlp-WS (Workstation) - .:Ubuntu 10.10:.
Xenophobic (Laptop) - .:Ubuntu 10.04:.
Xenophobic-II (Laptop) - .:Ubuntu 10.10:.
TlpEEE (Asus EEE) - .:Crunchbang 10 Statle