Yritin päivittää 10.04 Ubuntun versioon 12.04, mutta homma ei onnistunut. Päivitys keskeytyi hieman ennen loppua, jolloin kone ilmoitti, että joitakin ohjelmistopaketteja joudutaan päivittämään uudelleen käynnistyksen jälkeen. Kun boottasin koneen päivityksen jälkeen, niin grub oli kadonnut ja sain vain virheimoituksen:
" The symbol 'grub_xputs' not found " ja sen jälkeen kone on vain grub rescue tilassa.
Aiemin olen aina asentanut uuden Ubuntun tyhjentämällä koko levyosion ja asentanut sitten uuden version samaan tilaan. Nyt ensimmäistä kertaa valitsin päivitystoiminnon, joka säilyttäisi soveltuvin osin vanhat asennetut ohjelmat ja levylle taltioidut tiedostot. Aiemmin minulla ei ole esiintynyt vaikeuksia suoran asennuksen yhteydessä, mutta nyt päivitys meni heti pieleen.
Koska olin ottanut kaikki tärkeät tiedostot talteen, niin asensin tämän jälkeen 12.04 version suorana asennuksena. Asennusohjelma meni kiltisti loppuun asti, mutta uudelleenkäynnistys ei nytkään onnistunut, vaan sain virheilmoituksen:
" Error: no such device: 52aeca4a-493f 40fbed-894db4c4b631 " ja kone jäi grub rescue tilaan. Missä mahtaa olla vika?
Koneessani on kaksi 40 GB kovalevyä, joista WIN XP on levyllä SDA ja Ubuntu levyllä SDB. Asennuksen yhteydessä panin merkille, että kone asensi grub-ohjelman levylle SDB. Olen aiemmin ollut siinä uskossa, että grub asentuu levylle SDA. Nyt kysyn viisailta Ubuntu-miehiltä, mikä on seuraava tehokas komento, jolla saan koneeni ojennukseen?
Koneenssani on 2,4 GHz Celeron prosessori, 1.3 GB muistia ja kovalevy 40 GB, joten kai Uuden Ubuntun pitäisi siinä pyöriä.